KRONIKK
Rødt overser konsekvensene av en underregulert inkassosats
Kritikerne av den foreslåtte inflasjonsjusteringen tar ikke inn over seg hva dagens underregulering betyr for mennesker som står i en alvorlig og uoversiktlig økonomisk situasjon.
Dette debattinnlegget ble først publisert på Altinget, som ABC Nyheter har et samarbeid med.
Mange forbinder inkasso med et enkelt varsel i posten. Det kan vi forstå. Men dette handler om dem som står i krevende situasjoner med flere krav, høye summer og manglende oversikt – og som trenger faglig veiledning fra kompetente rådgivere. For denne gruppen er det avgjørende å møte empatiske og løsningsorienterte mennesker, ikke kun digitale standardprosesser. Det er nettopp dette arbeidet inkassosatsen finansierer – ikke utsendelsen av et standardisert varsel.
Det er riktig at inkassobransjen driver inn penger på vegne av næringslivet som ikke har fått betalt. Bjørnar Moxnes sier han gjerne skulle likt å høre hva de som snakker med inkassoselskapene mener om rådgivningen. Hos de to største inkassoaktørene i Finans Norge ligger kundetilfredsheten, som måles fortløpende ved å gi en score mellom 1–5 rett etter en samtale eller chat, på i snitt godt over 4. Det gir et tydelig bilde på at man opplever å få god hjelp.
Dette er Altinget
Altinget.no er Norges første rendyrkede politiske nettavis. Med 28 nisjemedier i Danmark og 11 i Sverige er Altinget allerede et etablert mediehus i Norden. Målet er å øke forståelsen for nasjonal og europeisk politikk gjennom nisjejournalistikk av høy kvalitet – med et nøytralt utgangspunkt.
Uten en velfungerende inkassobransje med seriøse og solide aktører vil færre saker løses tidlig.
Rødt trekker frem sammenhengen mellom økonomi og psykisk helse. Det er vi helt enige i. Nettopp derfor er det så viktig at mennesker i krise møtes av faglig kompetanse, tid og dialog og ikke automatiserte tekstmeldinger og chatbotter som i verste fall blir alternativet om rammebetingelsene blir værende på dette nivået.
Når færre får tett oppfølging, ender flere saker hos namsmyndighetene, hvor prosessen er både dyrere, mer belastende og allerede preget av betydelig saksbehandlingstid. Det er den lange tiden og rentekostnadene som gjør at en håndterlig situasjon kan utvikle seg til et langt større problem. Uten en velfungerende inkassobransje med seriøse og solide aktører vil færre saker løses tidlig, og flere risikerer å stå i betalingsproblemer lenger enn nødvendig.
Norsk inkassomodell har fungert godt fordi et stort flertall av sakene løses frivillig uten involvering fra namsmyndighetene. Skal den modellen bestå, må satsen justeres i tråd med kostnadsutviklingen.
- Les også på Altinget: Sterke reaksjoner på Aps gebyrøkning: – Inkasso er allerede altfor god butikk
Stemmer er ABC Nyheters debattseksjon. Dette er meningsytringer, og innholdet står for skribentens regning. Ønsker du å bidra? Send kronikk eller debattinnlegg til stemmer@abcnyheter.no.