KRONIKK

Regjeringen har selv satt solidaritet på prøve

Regjeringen ønsker åpenbart å forholde seg solidarisk med EU når vi har noe å tape, mens solidariteten får seile sin egen sjø når reelle behov for beskyttelse mot subsidier ikke påvirker norsk industri. Det er underlig at norske myndigheter ikke forstår hvor kortsiktig en slik strategi er.

Trumps handelskrig har endret verdenshandelen dramatisk. Regjeringen vil gjøre Norge en tjeneste ved å være mindre navlebeskuende i sin Europa-politikk, skriver innleggsforfatteren.
Publisert

Dette debattinnlegget ble først publisert på Altinget, som ABC Nyheter har et samarbeid med. 

Etter at Donald Trump erklærte en global handelskrig 2. april i år, er verdenshandelens vilkår dramatisk i endring. EU er en av de mange aktørene som revurderer sin tollpolitikk, for å beskytte egen industri.

24. september skrev Aftenposten at det er stor risiko for at Norge, utenfor EUs tollmur, vil rammes av unionens økte tollsatser på ferrolegeringer. Utfallet kan bli et annet enn for stål, der EU-kommisjonen foreslår å trekke Norge innenfor tollmuren. 

Utenforlandet som også vil være innenfor

Norge står utenfor EUs tollunion. Argumentet for å sikre nasjonale interesser, særlig en grad av selvberging i matproduksjon, veier tungt. Dette synet blir kanskje forstått i Brüssel. Men EUs uttalelse etter årets gjennomgang av handelsrelasjonene med Norge er likevel kritisk til konsekvensene av høye norske tollsatser for landbruksprodukter. 

Dette er Altinget

Altinget.no er Norges første rendyrkede politiske nettavis. Med 28 nisjemedier i Danmark og 11 i Sverige er Altinget allerede et etablert mediehus i Norden. Målet er å øke forståelsen for nasjonal og europeisk politikk gjennom nisjejournalistikk av høy kvalitet – med et nøytralt utgangspunkt.

Mot et slikt bakteppe kan det ikke være tvil om at Norge er tjent med å unngå unødvendige sololøp.

Sist vinter bestemte regjeringen seg for å legge fem EU-lover fra Ren energi-pakken i skuffen i mer enn fire år. Norgespris, som nylig ble innført, kan gi dyrere strøm for våre naboer. Den norske miksen av utenforskap på noen områder og ønsker om inkludering på andre kan bli uspiselig for EU. Slik settes 2.000 arbeidsplasser ved hjørnesteinsbedrifter som produserer ferrolegeringer i fare

Adjø, solidaritet

Mot et slikt bakteppe kan det ikke være tvil om at Norge er tjent med å unngå unødvendige sololøp i saker som er vesentlige for beskyttelse av EU-industri, og med liten betydning for sysselsetting i Norge. Likevel var det akkurat det som skjedde i fjor.

Allerede i juni 2024 avviste daværende finansminister Vedum muligheten for norsk straffetoll på import av elbiler fra Kina. I EU var en slik toll under oppseiling, fordi statssubsidier i Kina gjør det mye mindre lønnsomt å produsere elbiler i Europa. Det nye tollregimet ble innført 12. desember, med satser mellom 8 prosent og 37 prosent, som ble lagt oppå den tidligere tollsatsen på 10 prosent.

Regjeringen ønsker åpenbart å forholde seg solidarisk med EU når vi har noe å tape, som med toll mot ferrolegeringer. Mens solidariteten får seile sin egen sjø når reelle behov for beskyttelse mot subsidier ikke påvirker norsk industri. Det er underlig at norske myndigheter ikke forstår hvor kortsiktig en slik strategi er. 

Miljø og menneskerettigheter

På toppen av dette innebærer Vedums nei samtidig alvorlige brudd innenfor andre satsningsområder for norsk utenrikspolitikk.

Omfattende bruk av kullkraft gjør at industriell produksjon i Kina medfører vesentlig høyere CO₂-utslipp enn i Europa (560 gCO2/kWh i Kina, 213 gCO2/kWh i Europa). Å legge elbilproduksjon til Kina bremser det grønne skiftet. 

Regjeringen vil gjøre Norge en tjeneste ved å være mindre navlebeskuende i sin Europa-politikk.

I fjor publiserte Human Rights Watch en rapport som beskriver den betydelige faren for tvangsarbeid i produksjonskjeden (fremstilling av aluminium) i Kinas bilindustri. Slikt tvangsarbeid er et virkemiddel i kommunistpartiets kampanje for utryddelse av etniske kulturer til ikke-kinesiske folkeslag vest i landet.

En oppfordring til regjeringen

Regjeringen vil gjøre Norge en tjeneste ved å være mindre navlebeskuende i sin Europa-politikk. Innføring av EUs tollsatser på elbiler fra Kina vil være vinn-vinn: solidaritet i praksis med EUs industri, og tiltak for å styrke det grønne skiftet og menneskerettighetene. 

Stemmer er ABC Nyheters debattseksjon. Dette er meningsytringer, og innholdet står for skribentens regning. Ønsker du å bidra? Send kronikk eller debattinnlegg til stemmer@abcnyheter.no.