KOMMENTAR
Noe har skjedd i Oslo
Helt umerkelig har vi alle begynt å gå i veldig rette linjer langs gangveier og fortau.
Du har kanskje merket det, om du er fotgjenger i Oslo, og kanskje i andre byer i Norge. At du ikke lenger tillater deg å virre litt, svinse, skifte retning i noen grad av tempo.
At du nå går langs gangveier og fortau i i strake linjer, og ser deg godt for om du skal skifte retning for å ta av.
Kanskje har du ikke merket det.
Men du blir minnet på hvorfor du gjør det hele tiden, på vei til jobb eller skole eller til butikken eller på besøk eller trening. Og på vei hjem igjen. Syklister i voldsomt tempo som sneier deg som prosjektiler. Så fort at du knapt rekker å reagere, men av og til tenker at, pokker, hadde jeg bevegd meg en desimeter nå, så hadde ildkula tatt huet mitt rett av. Tenk om jeg var en vimsete sjuåring på 22 kilo. Orker nesten ikke tenke på det.
Det er to typer av disse hensynsløse syklistene.
Den ene trener til den store styrkeprøven. Eller er i det samme mindsettet som en som gjør det. Han – det er ofte en mann, men ikke alltid – er gjerne i femtiårene. Han har en godt betalt jobb, og hver morgen presser han seg inn i en altfor trang drakt, fyller vannflaska og skal sette ny personlig rekord fra Marienlyst til Smestad. Sykkelen er lett og lynrask og svindyr, egoet i den trange drakta er gigantisk. Må han svinge unna deg, brøler han ukvemsord. Du blir stående igjen og måpe. Han er long gone.
På gangveier og fortau er du som er på to hjul den harde trafikanten.
Den andre typen er ikke syklister. De kjører elsykkel. Det er juks, men det får være i denne sammenhengen. Elsyklisten kommer i alle aldre og kjønn, men er gjerne voksen. Farkosten går fortere enn føreren egentlig er komfortabel med. Rytteren har ikke full kontroll, men lar det stå til likevel. Det må gå fort. Jobben venter. Eller barnehagen eller ungene hjemme. Eller trening (men så sykl på en ordentlig sykkel, da, så kunne dét vært dagens økt!) Elsyklisten er ikke like frekk som sykkeldraktmannen, men hun er enda farligere. En elsykkel veier typisk 25 kilo, og personen oppå er ofte ikke ikke den letteste. Treffer denne kanonkula deg i bra fart, er du godt kvestet enten du er stor eller liten.
Altså, vi har snakket masse om de farlige elsparkesyklene de siste årene. Men elsykler kan være enda farligere, konkluderer en fersk studie.
Og det har blitt flere av dem. Det selges nå mellom 70.000 og 85.000 elsykler i året i Norge, en dobling av nivået for ti år siden. I dag er det halv million elsykler på norske veier, og gangveier og fortau.
Denne uka ble det kjent at Oslo Høyre vil forby sykling på fortauet i sentrum av hovedstaden.
Det er ikke noe dårlig forslag.
Men det er alltid best å slippe å innføre forbud.
Og det er fint med sykkel. Miljøvennlig og bra på de fleste måter.
Så kan ikke dere jævla elsyklister og forbanna sykkeldraktfantomer heller bare ta hensyn. Vise normal folkeskikk.
Minne dere selv på at på gangveier og fortau er dere som er på to hjul de harde trafikantene.
Du har ikke rett til denne veien. Du låner den av oss fotgjenger.
Skjerp deg!
Stemmer er ABC Nyheters debattseksjon. Dette er meningsytringer, og innholdet står for skribentens regning. Ønsker du å bidra? Send kronikk eller debattinnlegg til stemmer@abcnyheter.no.