KRONIKK

Inkassobyrå: «Alt var bedre før»-retorikk fra Finans Norge

Inkassodirektøren i Finans Norge fremstiller nesten bransjen som en aktør med «varme hender», hvor den menneskelige rådgivningen ivaretar de svakeste, og hevder dette forutsetter en økning i inkassosatsen på nær 20 prosent. Etter vårt syn er det feil utgangspunkt for diskusjonen om god inndrivelsespraksis og bransjens framtid.

Å presentere tilstanden i inkassobransjen som en trussel mot hvordan næringslivet skal få sine oppgjør, og som et «være eller ikke være»-øyeblikk for bransjen, er skivebom, mener innleggsforfatteren.
Publisert Sist oppdatert

Dette debattinnlegget ble først publisert på Altinget, som ABC Nyheter har et samarbeid med. 

Når inkassodirektør Eddy Kjær i Finans Norge mimrer om de gamle inkassodagene, er det lett å se hvorfor: De to største medlemsbedriftene hans står midt i sitt «Kodak moment» og har ikke tilpasset seg en ny virkelighet.

Han fremstiller nesten bransjen som en aktør med «varme hender», hvor den menneskelige rådgivningen ivaretar de svakeste, og hevder dette forutsetter en økning i inkassosatsen på nær 20 prosent. Etter vårt syn er det feil utgangspunkt for diskusjonen om god inndrivelsespraksis og bransjens framtid.

Stort potensial for teknologidrevne kostnadsbesparelser

Dette er Altinget

Altinget.no er Norges første rendyrkede politiske nettavis. Med 28 nisjemedier i Danmark og 11 i Sverige er Altinget allerede et etablert mediehus i Norden. Målet er å øke forståelsen for nasjonal og europeisk politikk gjennom nisjejournalistikk av høy kvalitet – med et nøytralt utgangspunkt.

Inkassodirektøren trekker frem reduksjon i antall ansatte, færre selskaper og svakere marginer som et stort bransjeproblem. Det er helt naturlig med konsolidering og frafall i bransjen vår. Grunnen er at mange forretningsmodeller er bygget på en tid med salærnivåer og skyldnerbeslatning som ikke er i tråd med tiden vi lever i og den reelle kostnaden ved å drive inkasso. 

Det svekker tilliten til bransjen når Finans Norge velger å bruke stråmannsargumenter mot uttalelsene fra Rødt, SV og Ap.

Som i alle andre markeder er det sunt at de som ikke klarer å utvikle lønnsomme og gode forretningsmodeller, forsvinner.

Foreslår høyere salærer som en skjerming av bransjen

Også Forbrukerrådet stusser over Finans Norges eventyrfortelling. I sitt høringsforslag til Justis- og beredskapsdepartementet påpeker Forbrukerrådet at enkelte høyt belånte inkassoselskaper med store oppkjøpsporteføljer har slitt, men at det skyldes andre omstendigheter enn salærnivået.

Det svekker også tilliten til bransjen når Finans Norge velger å bruke stråmannsargumenter mot uttalelsene fra Rødt, SV og Ap. Det påstås at politikerne mener inkassobransjen bevisst utsetter saker for å tjene mer penger, noe de ikke sier i Altingets artikkel. Tvert imot mener politikerne at regjeringen ser ut til å vise større omsorg for de store inkassoaktørene og for Finans Norge, enn for folk som strever med gjeld. 

Teknologi og menneskelig oppfølging kan kombineres

Finans Norge fremstiller digitale løsninger som en trussel mot god rådgivning. Vi mener, og har bevist, at det er fullt mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Våre standardiserte prosesser sikrer at alle kunder får en strukturert og forutsigbar behandling, samtidig som de som trenger tettere oppfølging, møtes av faglig kompetente medarbeidere.

Resultatet er høy kundetilfredshet: Våre målinger viser en score på 5 av 6, som bekrefter at kundene opplever både rask behandling og personlig oppfølging. Dette motbeviser myten om at digitalisering og lavere salær går på bekostning av skyldnernes behov.

Skånsom og lønnsom inkasso

Vi er enige i at inkasso spiller en viktig samfunnsrolle, men vi er uenige i Finans Norges fremstilling av både problem og løsning. Å presentere tilstanden i inkassobransjen som en trussel mot hvordan næringslivet skal få sine oppgjør, og som et «være eller ikke være»-øyeblikk for bransjen, er skivebom. Som Forbrukerrådet har uttalt, kan det virke dramatisk når bransjeaktører varsler at inkassobransjen står på gravens rand, men det er liten grunn til å betrakte de økonomiske resultatene for de to største inkassoselskapene som representative for tilstanden i resten av bransjen.

Vi ble etablert for å vise at det er mulig å kombinere lønnsomhet med skånsom inkasso. Våre modeller med lavere salær, fleksible betalingsløsninger og høy kundetilpasning har gitt høyere løsningsgrad og mer fornøyde kunder, uten at oppdragsgiver taper økonomisk. Bransjen som helhet må tilpasse seg, bygge nye og mer effektive modeller og sikre en rettferdig balanse mellom oppdragsgivere og skyldnere. 

Stemmer er ABC Nyheters debattseksjon. Dette er meningsytringer, og innholdet står for skribentens regning. Ønsker du å bidra? Send kronikk eller debattinnlegg til stemmer@abcnyheter.no.