KRONIKK

Inkassobransjen er ikke en barmhjertig samaritan

Inkassobransjen forsøker å framstille seg som en rådgivningstjeneste for økonomisk vanskeligstilte. Det bør de ikke få slippe unna med.

Økonomi, penger, kort, kontant, mynter, sedler
Inkassobransjen bidrar til folks økonomiske bekymringer. Å framstille den som en støtte til de vanskeligstilte er ikke bare urimelig, men på grensa til smakløst, mener Bjørnar Moxnes.
Publisert

Dette debattinnlegget ble først publisert på Altinget, som ABC Nyheter har et samarbeid med. 

Arbeiderparti-regjeringa har foreslått å øke inkassogebyret. Det er Rødt imot, fordi vi en slik økning vil legge et ytterligere press på en allerede pressa privatøkonomi. Når finansnæringen går med store overskudd, samtidig som at halvparten av befolkningen lever i økonomisk utrygghet, er økte inkassogebyrer det siste vi trenger.

Alle som har fått et inkassovarsel i posten veit hvordan den bransjen fungerer. Et inkassobyrå jobber med å kreve inn penger på vegne av andre, i bytte mot et påslag som i stor grad betales av den som skylder.

Dette er Altinget

Altinget.no er Norges første rendyrkede politiske nettavis. Med 28 nisjemedier i Danmark og 11 i Sverige er Altinget allerede et etablert mediehus i Norden. Målet er å øke forståelsen for nasjonal og europeisk politikk gjennom nisjejournalistikk av høy kvalitet – med et nøytralt utgangspunkt.

«Landets beste og billigste rådgivning»

I sitt innlegg mot Rødt og SV forsøker inkassodirektør Eddy Kjær i Finans Norge å tilsløre inkassobransjens egentlige natur. I stedet framstiller Kjær inkassobransjen som «landets beste og billigste rådgivning for de som har kommet i en uønsket økonomisk situasjon». Inkassobransjen er altså ikke en pengeinnkrever, men en slags forbrukertjeneste som det er i folk flest – og da særlig de fattigstes – interesse å hegne om. 

Inkassobransjen har ingenting å klage over, stikk i strid med det Kjær og Finans Norge ønsker å framstille det som.

Det hadde vært interessant å vite om de som mottar denne «rådgivningen», er enige i Kjærs beskrivelse. Sammenhengen mellom økonomi og psykisk helse er sterk og veldokumentert. Betalingsvansker senker livskvaliteten, og øker risikoen for angst, depresjon og selvmord.

Inkassobransjen bidrar til folks økonomiske bekymringer. Å framstille den som en støtte til de vanskeligstilte er ikke bare urimelig, men på grensa til smakløst. 

Rødt vil begrense inkassobransjen

Kjær skriver at deler av inkassobransjen opplever økonomiske problemer, og viser til at antallet nye inkassosaker har gått ned det siste halvåret. Rødt mener at Stortinget knapt kan ta ansvaret for at noen inkassoselskaper ikke går med overskudd. Når det kommer til det siste halvårets nedgang, kommer dette etter flere år med kraftige økninger.

Inkassobransjen har ingenting å klage over, skriver Moxnes.

Ved utgangen av 2024 hadde norske forbrukere vanvittige 114 milliarder kroner i inkassogjeld. Inkassobransjen har ingenting å klage over, stikk i strid med det Kjær og Finans Norge ønsker å framstille det som.

Rødt har ved flere anledninger tatt til orde for å begrense makta til inkassobransjen. Blant annet har vi fremmet forslag i Stortinget om å kutte i inkassosalærene, innskrenke mulighetene til å selge boliger på tvangssalg og forhindre at kommunale avgifter og krav fra Lånekassen kreves inn av private kommersielle inkassoselskaper. Det er derfor ikke overraskende at inkassobransjen er kritiske til partiet Rødt.

Men vi kan ikke tillate at Finans Norge forsøker å framstille inkassobransjen som en slags barmhjertig samaritan for de fattige, når de i virkeligheten tjener penger på folks økonomiske problemer. 

Stemmer er ABC Nyheters debattseksjon. Dette er meningsytringer, og innholdet står for skribentens regning. Ønsker du å bidra? Send kronikk eller debattinnlegg til stemmer@abcnyheter.no.