KRONIKK
Hull i vårt viktigste distriktspolitiske virkemiddel
Konsekvensen av dette er at støtteordningen både får redusert effekt og blir mer krevende å administrere.
Dette debattinnlegget ble først publisert på Altinget, som ABC Nyheter har et samarbeid med.
Den differensierte arbeidsgiveravgiften omtales gjerne som Norges viktigste distriktspolitiske virkemiddel.
Formålet med ordningen er å stimulere til sysselsetting og bosetting. Geografisk gjelder ordningen for store deler av landet – omtrent 80 prosent av Norges fastlandsareal. Innenfor virkeområdet er ordningen delt inn i soner med ulikt avgiftsnivå.
Fordi ordningen innebærer en økonomisk fordel for visse virksomheter, faller den inn under statsstøttereglene i EØS-avtalen. Det gjør at ordningen må ha en EØS-rettslig hjemmel for å kunne opprettholdes. Siden 2007 har ordningen vært gjennomført hovedsakelig gjennom jevnlige godkjenningsvedtak fra EØS-tilsynet ESA. Disse vedtak har igjen vært basert på retningslinjer for regionalstøtte som gjelder for hele EU/EØS-området. Siste godkjenningsvedtak er fra 2021.
Dette er Altinget
Altinget.no er Norges første rendyrkede politiske nettavis. Med 28 nisjemedier i Danmark og 11 i Sverige er Altinget allerede et etablert mediehus i Norden. Målet er å øke forståelsen for nasjonal og europeisk politikk gjennom nisjejournalistikk av høy kvalitet – med et nøytralt utgangspunkt.
ESAs godkjenning av støtten har vært basert på at ordningen ikke skal gjelde for foretak i økonomiske vanskeligheter. Foretak som er i økonomiske vanskeligheter, må derfor i utgangspunktet betale den høyeste satsen av arbeidsgiveravgiften (14,1 prosent). Avgrensningen er både administrativt krevende og reduserer virkningen av ordningen.
- Les også på Altinget: Sterkt kritisk til nytt BPA-utvalg: – Helt vanvittig
Administrative problemer
Det sentrale poenget knytter seg til støtteordningens virkning: Regionale driftsstøtteordninger kompenserer generelt for permanente og/eller vesentlige regionale ulemper. Begrunnelsen for støtte bortfaller ikke som følge av at en støttemottaker er i økonomiske vanskeligheter. Dersom selve støtteordningen faller vekk som følge av at et foretak er i økonomisk knipe, kan dette i seg selv både forverre vanskelighetene og være det som fører til en konkurs, avvikling eller annen nedskalering av virksomheten.
Skal ordningen virke effektivt, bør vanlige markedsmekanismer avgjøre om foretak i støtteområdet klarer å overvinne vanskelighetene eller ikke. En eventuell avvikling bør ikke fremskyndes av at en støtteordning begrunnet i permanente regionale ulemper faller bort. I så fall vil reglene i seg selv gjøre foretak i slike regioner svært sårbare i tilfeller hvor deres sektor rammes av eksempelvis overkapasitet eller andre utfordringer, sammenlignet med deres konkurrenter.
Tar man i bruk handlingsrommet, blir den differensierte arbeidsgiveravgiften en enklere og mer effektiv støtteordning.
Rent administrativt er det også et vanskelig avgrensningsspørsmål å definere hvilke foretak som er i økonomiske vanskeligheter, og akkurat når disse vanskelighetene anses å inntreffe. Norge har de senere år hatt en dialog med ESA, som har ført til en noe mer fleksibel definisjon som skal være lettere å praktisere. Dette løser vel likevel langt fra alle administrative problemer med ordningen.
Handlingsrommet må brukes
Det mest interessante er at statsstøtteregelverket faktisk tillater regional driftsstøtte til foretak i økonomiske vanskeligheter. Den såkalte gruppeunntaksforordningen åpner uttrykkelig for dette i artikkel 1 nr. 4 bokstav c. Det kan imidlertid fremstå som om hjemmelen ikke er tilstrekkelig vurdert av ESA og Norge i sin dialog om problemstillingen. Det er i hvert fall vanskelig å se hvorfor ikke hjemmelen skal kunne anvendes direkte av Norge. I 2018 gjorde Norge et lignende grep ved å gjeninnføre sektorene energi og transport i ordningen ved bruk av gruppeunntaksforordningen. En annen mulighet hadde vært at ESA kan bygge et revidert godkjenningsvedtak på en henvisning til denne.
Dersom foretak i økonomiske vanskeligheter fullt ut inkluderes i ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift, vil det både styrke virkningen av ordningen og gjøre den enklere å praktisere.
Gruppeunntaksforordningen skal nå revideres for neste periode for 2027 og fremover. Det er da viktig at Norge får videreført adgangen til regional driftsstøtte til foretak i økonomiske vanskeligheter. Tar man i bruk handlingsrommet, blir den differensierte arbeidsgiveravgiften en enklere og mer effektiv støtteordning.
- Les også på Altinget: Stor oversikt: Dette skjer på arbeidslivsfeltet høsten 2025
Stig Eidissen er Førsteamanuensis II ved UiT Norges arktiske universitet. Han deltok i utvalget oppnevnt av Utenriksdepartementet som evaluerte Norges erfaringer med EØS-avtalen i perioden 2012 – 2024. Han arbeider i det daglige som advokat i KS Kommunesektorens organisasjon. Han uttaler seg her ikke på vegne av KS.
Stemmer er ABC Nyheters debattseksjon. Dette er meningsytringer, og innholdet står for skribentens regning. Ønsker du å bidra? Send kronikk eller debattinnlegg til stemmer@abcnyheter.no.