Stemmer

Bråk og uro ødelegger for mange elever

Tilstanden i skolen er sterkt bekymringsfull.

SVs Grete Wold utviser en imponerende evne til vranglesing av Fremskrittspartiets skolepolitikk i sitt angrep på Frp, mener Gulati og Listhaug.
Publisert Sist oppdatert

De siste årene har vi sett en nedgang i prestasjonene. Vi greier ikke å løfte de svake elevene og stimulere de flinke.

Frp har gjort det til en hovedprioritet å ta tak i dette problemet. Vi har lagt frem flere forslag i Stortinget de siste årene for å sikre trygge læringsmiljøer uten mobbing, vold og trusler som i alt for stor grad preger skolehverdagen for elever og lærere.

SVs Grete Wold utviser en imponerende evne til vranglesing av Fremskrittspartiets skolepolitikk i sitt angrep på oss i ABC Nyheter. I motsetning til SV mener vi at norske politikere må innrømme at det har vært gjort mye feil i skolen.

Alle elever og lærere har rett til et trygt læringsmiljø, og vi kan ikke la hensynet til én elev gå foran hensynet til resten av klassen.

SV er skeptisk til å flytte elever med langvarige adferdsproblemer ut av klasserommet til spesialtilbud med egen oppfølging. Frp mener imidlertid at vår løsning gagner alle parter. Når enkeltelever forstyrrer undervisningen over lengre tid, har vi et ansvar for å ta tak i problemet for å beskytte de andre elevene.

Alle elever og lærere har rett til et trygt læringsmiljø, og vi kan ikke la hensynet til én elev gå foran hensynet til resten av klassen. Problematiske adferd er ofte et rop om hjelp, og ved å tilby bedre oppfølging får vi også hjulpet de som sliter mest med å finne mestring og utvikling.

Barn og unge lærer på ulike måter, men alle elever er avhengige av ro og orden i klasserommet. I tillegg må undervisningen være tilpasset. Frp har derfor tatt til orde for en mer praktisk skole og mer varierte undervisningsformer. Dette er spesielt viktig for elever som sliter med noen fag, og derfor mener Frp at nivådelt undervisning er viktig.

Fremskrittspartiets mål er at alle barn skal få utvikle seg til den beste versjonen av seg selv. I dag opplever mange barn nederlag på nederlag og fratas selvtilliten. Nivådelt undervisning i basisfagene vil bidra til at de som henger etter i et fag, kan få hjelp på sitt nivå. På samme måte vil de som er flinke, få større utfordringer. Vi kan også løfte alle imellom.

Frp er de eneste som tør å si at den norske skolemodellen ikke fungerer og tar konsekvensen av det ved å foreslå en ny retning.

Stemmer er ABC Nyheters debattseksjon. Her skriver faste og sporadiske bidragsytere om nyhetsaktuelle temaer. Vi har også et samarbeid med den politiske nettavisen Altinget.no . Brenner du inne med en mening eller analyse, kan du sende teksten til stemmer@abcnyheter.no, så vil vi vurdere den.