Stemmer
Ble vi manipulert av PR-teamet til Johnny Depp?
Jeg er litt sent ute her, men kanskje heller ikke du fikk med deg dette.
Husker du tilbake til våren 2022 da det virket som om «alle» snakket om rettssaken mellom skuespillerne Amber Heard (38) og Johnny Depp (61)?
Selv om du ikke var interessert eller en av de som fulgte rettssaken direkte via livestream, var det nesten umulig å unngå. De fleste store mediene kastet seg over saken. Klipp fra rettssaken gikk viralt i sosiale medier, og de fleste gikk på det samme: Gjøre narr av Heard og hennes forklaringer og vise Depp og hans advokater i et meget fordelaktig og «kult» lys.
Før rettssaken var over var det «tydelig» hvem folket trodde på. Utenfor rettssalen var det nemlig bestemt at Heard var et forferdelig menneske og at Depp var et tappert offer for vold og mishandling i hjemmet.
Men hvorfor var «alle» så enige i det?
I februar i år publiserte britiske Tortoise Media en podkast-serie som gikk rettssaken i sømmene. Serien er ledet av podkastvert og journalist Alexi Mostrous, har fått navnet «Who trolled Amber?», og dykker mer spesifikt inn i de digitale hatkampanjene mot Heard mens rettssaken pågikk.
Som et eksempel forteller de at i mai 2022, midt i rettssaken (den varte fra april til juni 2022), hadde Tiktok-videoer med emneknaggen «justiceforJohnnyDepp» (rettferdighet for Johnny Depp, journ.anm) blitt sett 15,7 milliarder ganger. I tillegg ble det på Twitter, nåværende X, i perioden 2016 til 2022 skrevet over 800.000 innlegg med emneknaggen «AmberHeardIsAnAbuser» (Amber Heard er en mishandler, journ.anm.). Til sammenligning ble det i samme periode skrevet 15.000 innlegg hvor Johnny Depp ble betegnet som en mishandler.
Ifølge podkasten hadde det enorme antallet innlegg en direkte innvirkning på plattformenes algoritmer. Dette økte igjen sannsynligheten for at ekte brukere ble påvirket, som hev seg med og begynte å lage eget innhold.
Podkasten ønsker ikke å etterforske om riktig part vant i saken, (for de som ikke husker så vant Depp i retten og Heard ble dømt til å betale 10 millioner dollar i erstatning for ærekrenkelser), men vil undersøke om denne hatkampanjen på noe vis kunne ha påvirket rettssaken. Rett og slett om den førte til at Heard ikke fikk en rettferdig rettssak.
Da NRK Beta-journalist Aslak Borgersrud gjestet NRK-podkasten Arena og snakket om saken, mente han det var rimelig å anta at juryen som skulle bestemme i saken kunne bli påvirket av den massive kampanjen. Jurymedlemmene hadde tilgang til telefonene mens rettssaken pågikk, og med det massive volumet av poster og medieoppslag om sakene, ville det vært utrolig vanskelig å ikke få med seg den massive kampanjen mot Heard.
Med det i bakhodet er det ekstra interessant å se om denne kampanjen mot henne på noe vis var organisert, og i så fall hvem som sto bak. Og det er her det begynner å bli interessant.
For allerede under den første rettssaken, den mellom Depp og den britiske avisen The Sun i 2018, fant etterforskerne ut at halvparten av brukerne på sosiale medier som omtalte saken, var såkalte «boter». En «bot» er en programvare som er programmert til å utføre en spesifikk oppgave automatisk – altså regelmessig og på egen hånd, uten hjelp fra mennesker.
Når de undersøkte disse boten nærmere fant de ut at de hadde tilknytning til Saudi-Arabia. Og hvorfor er det interessant? Jo, fordi journalist Alexi Mostrous og gjengen kan spore deler av finansieringen av Depps filmer «Jeanne du Barry» og «Modi» tilbake til nettopp Saudi-Arabia.
Og som om ikke det var nok: Saudi-Arabias kronprins Mohammed bin Salman Al Saud er blitt en av Depps nære venner.
Er vi rett og slett blitt manipulert av et PR-team rundt Johnny Depp?
Journalist Regine Stokstad i Dagens Næringsliv skrev allerede i april (jeg sa jo jeg var sent ute!) at podkast-serien hadde fått henne til å føle seg skamfull over å ha latt seg rive med av sirkuset da det pågikk i 2022. Den skammen føler jeg også på.
Jeg er også bekymret.
Bekymret over hvor lett det var å bli påvirket, og enda mer bekymret over hvordan vi vil la oss påvirke i fremtiden.
(Stemmer er ABC Nyheters debattseksjon. Her skriver faste og sporadiske bidragsytere om nyhetsaktuelle temaer. Vi har også et samarbeid med den politiske nettavisen Altinget.no . Brenner du inne med en mening eller analyse, kan du sende teksten til stemmer@abcnyheter.no, så vil vi vurdere den).