KRONIKK
At en sak er kompleks forsvarer ikke undergraving
Næringen for mat og drikke navigerer i langt mer komplekse regelverk fra både Mattilsynet og Konkurransetilsynet, så det fremstår lite konstruktivt å hevde at dette regelverket er uoverkommelig vanskelig å forstå.
Dette debattinnlegget ble først publisert på Altinget, som ABC Nyheter har et samarbeid med.
Det er bra NHO Mat og Drikke kommer på banen og slår fast at barn og unge skal beskyttes mot reklame for usunn mat og drikke. Det er egentlig det viktigste vi trenger i denne debatten. Derfor er det uheldig når flere utspill fra næringen om uklarheter og praktiske problemer kan gi et inntrykk av noe annet.
Dette er Altinget
Altinget.no er Norges første rendyrkede politiske nettavis. Med 28 nisjemedier i Danmark og 11 i Sverige er Altinget allerede et etablert mediehus i Norden. Målet er å øke forståelsen for nasjonal og europeisk politikk gjennom nisjejournalistikk av høy kvalitet – med et nøytralt utgangspunkt.
At regelverket nå setter tydelige grenser for markedsføring rettet mot barn og unge er et nødvendig grep. Evalueringen av selvreguleringsordningen MFU viste nettopp at barn og unge ikke ble tilstrekkelig beskyttet, og at useriøse aktører kunne ignorere retningslinjene. Behovet for en forskrift var tydelig, og tre av fire nordmenn støtter et forbud.
At en sak er kompleks og mangefasettert forsvarer ikke undergraving.
Nasjonalforeningen for folkehelsen har hele veien vært positive til et unntak for sponsing, og regelverket legger opp til en sjenerøs overgangsperiode før gebyrer trer i kraft i 2027. Dette gir god tid til å avklare gråsoner. Idretten, med idrettspresident Zained Al-Samarai i spissen, er allerede konstruktive i dette arbeidet. Samtidig har deler av næringen brukt energi på å løfte frem eksempler i media for å undergrave forskriften. At en sak er kompleks og mangefasettert forsvarer ikke undergraving.
Næringen navigerer i langt mer komplekse regelverk fra både Mattilsynet og Konkurransetilsynet, så det fremstår lite konstruktivt å hevde at dette regelverket er uoverkommelig vanskelig å forstå.
Når NHO er så tydelige på at barn og unge skal beskyttes mot reklame for usunn mat og drikke, forventer vi at de framover bidrar i det videre samarbeidet om hvordan en skal gå opp den praktiske etterlevelsen av regelverket.
Det har barna våre mye å vinne på.
- Les også på Altinget: Gode intensjoner forsvarer ikke uklart regelverk
Stemmer er ABC Nyheters debattseksjon. Dette er meningsytringer, og innholdet står for skribentens regning. Ønsker du å bidra? Send kronikk eller debattinnlegg til stemmer@abcnyheter.no.