Thai Airways kjemper for å overleve

Thailands nasjonale flyselskap Thai Airways styrer mot konkurs. Håper er at det skal føre til en omorganisering og rekonstruksjon, slik at selskapet skal kunne overleve. Illustrasjonsfoto: Reuters / NTB scanpix.
Thailands nasjonale flyselskap Thai Airways styrer mot konkurs. Håper er at det skal føre til en omorganisering og rekonstruksjon, slik at selskapet skal kunne overleve. Illustrasjonsfoto: Reuters / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

60 år etter starten er Thailands nasjonale flyselskap i en alvorlig krise som kan ende med konkurs.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvert år flyr tusenvis av nordmann til Thailand med Thai Airways. Den pågående coronapandemien har imidlertid satt de fleste av flyselskapets fly på bakken. Nå kjemper flyselskapet en desperat kamp for å overleve, skriver flere medier deriblant nettstedet Executive Traveller.

De økonomiske problemene for det thailandske flyselskapet startet før coronakrisen rammet. I fjor måtte selskapet notere et underskudd på 12 milliarder baht, omlag 3,7 milliarder norske kroner. Året før var underskuddet tett på tilsvarende.

Ifølge Financial Times er Thai Airways' siste utvei å gjennomgå en større rekonstruksjon som innebærer en styret konkurs, slik at selskapet kan leve videre.

Den thailandske staten eier i dag 51 prosent av Thai Airways, og myndighetene i landet mener at selskapet må endres drastisk, både i driftsmodell, ledelse og flåten av fly, for å kunne drive videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet har avgjort at samtlige Boeing 747, syv totalt, nå er ute av flåten for godt, noe som skulle skjedd frem til 2024. I tillegg er det usikkert om selskapets Airbus A380 vil komme tilbake i drift, skriver Hangar.no.

Da Thai Airways startet opp den 24. august 1959 var SAS deleier i selskapet med 30 prosent av aksjene. De første flyvningene med betalende passasjerer begynte den 1. mai 1960 med innleide DC-6 fly fra det skandinaviske flyselskapet.

I 1977 ble imidlertid SAS kjøpt ut, og staten tok over eierskapet.

Les også: Flyselskap må prøve å bli verdens mest klimavennlige for å få milliardhjelp