Femdobling av registrerte hendelser med bråkete passasjerer på ti år:Kabinforening roper varsku om stadig mer fyll på norske fly

Antallet rapporterte hendelser med berusede passasjerer har skutt i været de siste årene. Utviklingen har fått kabinforening til å be om strengere kontroll på flyplassene.
Antallet rapporterte hendelser med berusede passasjerer har skutt i været de siste årene. Utviklingen har fått kabinforening til å be om strengere kontroll på flyplassene. Foto: Nasib Demlite / Shutterstock / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oppdatert statistikk fra Luftfartstilsynet tilsier at vi ligger an til en dobling av rapporterte hendelser i norske fly med fulle passasjerer i 2019. Norwegians kabinforening ber om drastiske tiltak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

2018 ble et rekordår i rapporterte hendelser med uregjerlige passasjerer i norsk luftfart. Nå tyder statistikken fra Luftfartstilsynet at 2019 blir enda verre.

I 2018 ble det rapportert inn 257 hendelser som involverte passasjerer som ikke klarte å oppføre seg på norske fly. Statistikken Luftfartstilsynet har hentet inn gjelder i både norsk og utenlandsk luftrom. Så langt i 2019 har de fått inn 233 rapporteringer, og en dobling av hendelser som innvolverer berusede passasjerer.

– Høylytte, kranglete og ufine

– Noen ganger er det truende eller aggressiv adferd det er snakk om, andre ganger er passasjeren direkte voldelig mot medpassasjerer eller kabinbesetningen. Ofte får vi rapporter om passasjerer som ikke følger anvisningene fra kabinbesetningen, andre er høylytte og krangler eller er ufine. Vi ser også noen tilfeller av usømmelig adferd, og også dette er en form for uregjerlige passasjerer, opplyser Karin Isabell Myklebust, seksjonssjef for flysikkerhetsstyring i Luftfartstilsynet til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kaibinforening: –Som å gå inn i en godteributikk

– Ja, vi opplever at det er et økende problem. Det er derfor vi ønsker at det skjerpes ytterlige med tilgjengelighet av miniatyrflasker og på alkoholinntaket på flyplassene. Vi forstår at flyplassen er et kommersielt område, gir mange arbeidsplasser og skal ha inntekter, men for enkelte blir dette som å gå inn i en godteributikk, sier René-Charles Gustavsen i Norwegians kabinforening til ABC Nyheter, og viser blant annet til at småflasker med alkohol eer strategisk plassert i displayer og kasser i taxfreebutikkene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan ikke be folk gå rundt kvartalet

Han understreker at kabinforeningen ikke ønsker å stanse taxfreesalget, men at noe må gjøres for å begrense eksponeringen og tilgjengeligheten.

Til medlemsbladet Parat Luftfart tok de til orde for å begrense salget av små brennevinsflasker, som ofte blir ofte konsumert før passasjeren når sin destinasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakgrunn: Kabinansatte i SAS og Norwegian vil bremse alkoholsalget på norske flyplasser

– Dette må tas tak i. Vi er ikke et utested og 38.000 fot oppe i luften kan vi ikke be folk om å gå en runde rundt bygget. Folk skjønner at vi kan ikke mellomlande i Paris på vei til Gran Canaria, for at du skal få deg litt luft, sier han.

– Vi som crew har nulltoleranse for overstadige berusede passasjerer. Det handler om sikkerheten til alle passasjerene våre. En seks-syv timer lang flytur med en overstadig beruset person blir fort ekstremt ubehagelig, både for medpassasjerer og ansatte ombord.

Les også: Det kan gå mot slutten for væskeforbud på flyreiser

Ingen klassisk fylle-passasjer

Gustavsen erfarer at rus i form av alkohol eller andre rusmidler er involvert i så mye som 90 prosent av tilfellene med bråkete passasjerer.

Han sier at tilfeller med overstadig berusede passasjerer like gjerne kan skje på korte innenriksturer som lengre reiser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det kan like gjerne være mannen med stresskoffert som han som kommer inn i joggebukse. Vi trenes opp til å oppdage dette. Det er noe av grunnen til at vi sier hei til alle passasjerer når vi møter dem i døra. Vi ser etter passasjerer som eventuelt ikke er skikket for flyturen de er i ferd med å boarde flyet til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gustavsen mener Avinor har et ansvar.

– Vi mener Avinor må ta grep for å tydeliggjøre holdningene og ansvaret til skjenkestedene på flyplassene. Skjenkestedene må bidra til å redusere overskjenking, i tillegg vil vi oppfordre Avinor til å gjennomføre holdningsskapende kampanjer overfor reisende. Vi tror at de aller fleste flypassasjerer er enige med oss og ønsker ikke fyll eller bråk om bord på fly, avslutter kabinansatte-lederen.

Økende trend i hele Europa

Utviklingen med stadig økende problemer med fyll er ikke en særnorsk utfordring. De europeiske luftfartsmyndighetene (EASA) anslår at flysikkerheten utfordres så ofte som 1000 ganger i året av uregjerlige passasjerer. Det tilsvarer én konflikt hver tredje time, melder Danmarks Radio.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi antar at den generelle økningen i antall flypassasjerer er noe av forklaringen på tilsvarende økning i antallet uønskede hendelser, sier Nanna Hermann Vik, flyoperativ inspektør i Luftfartstilsynet til ABC Nyheter.

I europeisk sammenheng skjedde det en økning i antall uregjerlige passasjerer på 34 prosent fra 2017 til 2018.