Les om prosjektetStatus: 45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km
Les mer45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km

Lofotens sykkelferge finansierer «verdens beste hobby»

<p>Sverre Henriksen ved roret og Knut Trondsen er to av fire pensjonerte skippere som eier gamle fiskebåten i tre, Ballstadgutt.</p>
Sverre Henriksen ved roret og Knut Trondsen er to av fire pensjonerte skippere som eier gamle fiskebåten i tre, Ballstadgutt. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter

På sykkelferie i Lofoten kan du unngå en ekkel tunnel og få en flott båttur isteden ved å ta sykkelfergen. Den finansierer båthobbyen til gamle Lofoten-fiskere. – Én gang havet, alltid havet, sier Sverre Henriksen.

NUSFJORD - BALLSTAD (ABC Nyheter): For syklister som misliker skumle tunneler, er de pensjonerte fiskerne Sverre Henriksen (71) og Knut Trondsen (75) helter. De frakter syklister fra Nusfjord til Ballstad i Lofoten daglig gjennom sommersesongen. Ved å ta sjøveien slipper sykkel-turister unna den bratte, slimete og trafikkerte Nappstraumtunnelen mellom Flakstadøya og Vestvågøy.

Sykkelfergen bærer navnet «Ballstadgutt», og er en gammel fiskebåt bygget i tre, av typen som ikke produseres lenger. Den kom til Ballstad i 1978, og var fiskebåt i Lofoten gjennom flere tiår frem til 2005/2006.

Fire pensjonerte skippere gikk sammen om å kjøpe Ballstadgutt ut fra sin tilværelse som parkert fiskebåt. Henriksen og Trondsen er to av eierne, og styrer skuta en regntung og grå dag i slutten av juni, når ABC Nyheter blir med på overfarten.

– Like før mistet vi en annen båt, «Gamle Nonstind». Den brant i 2010. Vi tok det tungt alle sammen. Det var grusomt, forteller Trondsen, etter at vi har kommet oss om bord.

(Saken fortsetter under)

Knut Trondsen er en av fire pensjonerte skippere som eier «Ballstadgutt». Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter
Knut Trondsen er en av fire pensjonerte skippere som eier «Ballstadgutt». Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter

Bygges ikke lengre

Trondsen var med på å opprette foreningen Gamle Nonstind med med formål om å eie båten. Gamle Nonstind var et av fiskeværet Ballstads eldste fiskefartøy, og ble bygget i 1950 i Mosjøen. Det var onkelen til Trondsen selv som fikk den bygget.

Ballstadgutt legger til kai i Nusfjord. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Ballstadgutt legger til kai i Nusfjord. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

Foreningen brukte båten til formidle kunnskap om kystkultur, fiske og tradisjonell linedrift.

– Disse båtene bygges jo ikke mer! Derfor vil vi ta vare på dem.

En stund etter at Gamle Nonstind brant opp, begynte de å lete etter en annen gammel fiskebåt med lokal tilknytning de kunne bruke til det samme formålet.

Da båtentusiastene kom over Ballstadgutt, var de ikke i tvil om at de ville kjøpe den. I tillegg til de fire skipperne som eier båten, er det rundt 10 andre pensjonerte sjøfolk som jobber frivillig med å holde båten vedlike.

– Vi var faktisk så vanvittig uheldige at vi fikk brann i denne båten også. Kahytten, byssa og styrehuset brant, men vi berget motoren helt. Sverre er tømmermann, så han har gjort en fantastisk jobb med å ordne opp igjen.

Sykkel-inntekter til båt

Trondsen og Henriksen er gamle fiskere, og lever og ånder for båt og hav.

– Én gang havet, alltid havet, sier Sverre Henriksen gjentatte ganger under overfarten.

Sykling har ingen av dem noen interesse for. Ingen av dem har noensinne prøvd å sykle gjennom Nappstraumtunnelen.

– Jeg beundrer de som sykler gjennom tunnelen. Da den ble bygget så var ikke dette med sykling et tema. Den ble innviet i 1991. Det kjøres ganske hardt, og det er bratt, fortsetter Henriksen.

Så hva har formidling av kunnskap om kystkultur, fiske og tradisjonell linedrift med frakting av sykkelturister å gjøre?

Sykler om bord bindes fast med tau. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter
Sykler om bord bindes fast med tau. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter

– Det koster vanvittig mye å ha båt. Den som ikke har hatt båt, vet ikke hvor dyrt det er. Du har redningsutstyr, båten skal vedlikeholdes, du skal ha forsikring, du skal ha båten på land en gang i året. I dag er det sånne summer at du vil ikke tro det, forteller Trondsen.

For foreningen er det å ta vare på den gamle båten en hobby. Men det er en dyr hobby. Å starte sykkelferge ble en måte å finansiere vedlikeholde av båten på.

– Det har vært sykkelferge her lenge. Men det var små sjarker som gikk, og det var fryktelig tungvint å få syklene om bord. Vi har tatt over, og det er vel tredje året vi går nå. Du ser vi har tilrettelagt godt for å få syklene av og på.

Les også: Handelssteder var Nord-Norges forbindelse med verden

(Saken fortsetter under)

Sykler lempes om bord med god hjelp fra skipperne. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter
Sykler lempes om bord med god hjelp fra skipperne. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter

Verdens beste hobby

Hver dag mellom 1. juni og 1. september går fergen fra Ballstad klokken 10 og fra Nusfjord klokken 11. Det er plass til 12 syklister om bord. Er det flere som har behov for skyss, tar Ballstadgutt en ekstra tur. Billetten koster 300 kroner.

– Men vi tar jo bare fem-øringer. Alt av arbeid gjør vi frivillig. Pengene går til båten, sier Trondsen.

Sverre Henriksen jobbet selv som fisker i Lofoten i over 30 år. Han kommer opprinnelig fra Bodø-område, men slo seg ned i Ballstad på Vestvågøy da han fant kjærligheten. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter
Sverre Henriksen jobbet selv som fisker i Lofoten i over 30 år. Han kommer opprinnelig fra Bodø-område, men slo seg ned i Ballstad på Vestvågøy da han fant kjærligheten. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter

Makker Henriksen mener han har endt opp med å ha verdens beste hobby.

– Det passer ideelt for oss pensjonister. Når vi går sykkelturer er det vanligvis én tur for dagen. Da er jeg borte fra 9.30-12.30. Det er en helt ideell dag. Så er det noen dager som blir lenger om vi har med folk på fisketur. Men vi ser aldri på klokka.

Han forteller at det er utrolig mange syklister som benytter seg av sykkelfergen.

– I år i juni måned har vi hatt vanvittig mange flere enn vi har hatt tidligere. Hvis det fortsetter ser det ut til å bli et bra år. Du har de som bestiller turer for sommeren så tidlig som i februar, forteller Henriksen.

Han synes det er synd at vi ikke får bedre vær på overfarten.

– Er det klarvær kan du se massevis av fjellformasjoner. Vi har topper på over 1000 meter som skjuler seg i skodda. Det er verdt å ta sykkelfergen bare for turens skyld, mener han.

Samleside: Alle artiklene fra «To på strømmen»

Les også:

– Å selge Hamsun til ti kroner ville være en hån

Kvåsfossen hjelper villaksen: – En drøm for bygda siden 30-tallet

Bybrannen i Ålesund - katastrofen som skapte fremskritt