Familie fikk erstatning etter at datteren ble smittet av virussykdom på sydenhotell

– Våre kunders sikkerhet og helse er alltid i fokus, dersom det i dette tilfellet kunne vært informert bredere så skal vi ta det til etterretning, sier TUI. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
– Våre kunders sikkerhet og helse er alltid i fokus, dersom det i dette tilfellet kunne vært informert bredere så skal vi ta det til etterretning, sier TUI. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

– En slik praksis som den som er fulgt i dette tilfellet, er egnet til å sette barn i fare, skriver Pakkereisenemnda.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En familie fra Trøndelag som reiste til Alcudia på Mallorca i august i fjor, ble møtt av plakater som advarte om at det var virussykdommen hånd-, fot- og munnsyke på hotellet. Sykdommen forekommer først og fremst hos barn under 10 år og er svært smittsom.

Reiseselskapet TUI, som de hadde kjøpt reisen av, er dømt av Pakkereisenemnda til å betale erstatning etter at familiens datter på under to år ble smittet, melder flysmart24.no.

TUI visste at smitten var i omløp ved anlegget, men informerte ikke familien med den begrunnelse at antall gjester som var blitt smittet, «var relativt få i forhold til det antall gjester som bodde på hotellet».

Da datteren ble febersyk siste kvelden av ferien og fikk åpne, væskende sår dagen etter hjemkomst, måtte de bruke fem sykedager for å være sammen med den syke datteren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er hånd-, fot- og munnsykdom

Familien krevde erstatning på 6000 kroner for å dekke ekstrakostnadene de var blitt påført, men Pakkereisenemnda har tilkjent dem en erstatning på 10.500 kroner. I tillegg får TUI kritikk for ikke å ha solgt reiser til barn uten å informere om at det var fare for sykdom på stedet.

– En slik praksis som den som er fulgt i dette tilfellet er derfor egnet til å sette barn i fare, skriver nemnda ifølge flysmart24.no.

TUI som ikke mente det var grunnlag for noen erstatning i det hele tatt, opplyser til nettstedet at de vil følge nemndas vedtak i saken:

– Kunden har fått tilbake det anbefalte beløpet. Våre kunders sikkerhet og helse er alltid i fokus, dersom det i dette tilfellet kunne vært informert bredere så skal vi ta det til etterretning, skriver informasjonssjef Nora Aspengren i en epost til flysmart24.no.