Slik blir nye Hurtigruten

Mer komfort, ny teknologi og bedre kontakt med spektakulær norskekyst: Etter det største oppgraderingsprosjektet i Hurtigrutens historie, vil MS Richard With gjenoppstå som flunkende ny. Foto: Hurtigruten
Mer komfort, ny teknologi og bedre kontakt med spektakulær norskekyst: Etter det største oppgraderingsprosjektet i Hurtigrutens historie, vil MS Richard With gjenoppstå som flunkende ny. Foto: Hurtigruten
Artikkelen fortsetter under annonsen

MS Richard With skal gjennom den største oppgraderingen i Hurtigrutens historie. – Vil gi uttrykket «totaloppussing» en helt ny dimensjon, sier konsernsjef.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I løpet av en måned skal samtlige lugarer, suiter og fellesområder på MS Richard With totaloppgraderes i tørrdokken på verftet Fosen Yards.

– Innen 2021 vil samtlige av Hurtigrutens skip være splitter nye eller helt nyoppusset – dette er den største enkeltoppgraderingen av disse. I praksis river vi absolutt alt interiør, helt ned til stålet. Så bygger vi skipet opp igjen område for område. Det vil lukte deilig av ny båt i lang tid framover, garanterer kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege til ABC Nyheter.

Verftsoppholdet ved Fosen markerer ifølge selskapet startskuddet for en storstilt, grønn oppgradering som skal omgjøre skipet til et av verdens mest miljøvennlige passasjerskip. Tradisjonelle dieselmotorer skal ut og inn kommer i stedet store batteripakker og LNG gassmotorer.

Denne forvandlingen skal gjennomføres på MS Richard With og minst fem andre skip i flåten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er veldig fornøyde med at skipet som er oppkalt etter grunnleggeren vår endelig får en standard Richard With selv ville vært fornøyd med. Det vi gjør nå vil gi uttrykket «totaloppussing» en helt ny dimensjon, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i en pressemelding.

– Hurtigruten er verdensledende på det grønne skiftet. Når vi introduserer de nye skipene på norskekysten vil vi sette en ny standard for miljøvennlige skip, fortsetter han.

Slik blir suitene ombord på den oppgraderte MS Richard With. Foto: Hurtigruten

Totaloppgraderingen av MS Richard With vil føre til store endringer på skipet:

  • Samtlige lugarer og suiter vil bli oppgradert for å matche Hurtigrutens nye standarder. Akterut på dekk 6 vil en rekke lugarer slått sammen til 14 større suiter, flere av dem med store karnappvinduer og spektakulær utsikt.
  • Hovedrestauranten Torget skal totaloppusses. Den vil også få nye, langt større vinduer på tre sider med utsikt akterover.
  • Brygga bistro, som finnes på flere andre oppussede Hurtigruten-skip, blir erstattet av en større arkade og helt nytt Activity Center som blir om bord-hovedkvarteret til Hurtigrutens Ekspedisjonsteam.
  • To store boblebad med panoramautsikt vil bli bygget helt akterut på skipet. Treningssenteret på dekk 7 blir betydelig utvidet
  • To nye forelesningssaler blir bygget helt forut på dekk 4. De ligger i tilknytning til det døgnåpne serviceområdet Kompass, som skal bygges med resepsjon og butikk.
  • Bakeriet Multe, som er et av de mest populære områdene på Hurtigrutens skip, skal bygges på dekk 7. Området blir likt som på MS Nordnorge, og skal severe nybakte kaker og bakevarer, smørbrød, lokalprodusert iskrem, kaffe, smoothies og andre småretter.
  • Med kystens beste utsikt forut helt øverst på skipet, blir Explorer Lounge og Panorama Bar fullstendig oppgradert.
  • Skipet får også en større teknisk oppgradering, blant annet med installasjon av landstrømanlegg og nytt airconditionanlegg.
Kilde: Hurtigruten