Amsterdam slår hardere ned på turisters dårlige oppførsel

Fra reklamekampanjen som skal få turister til å oppføre seg bedre.
Fra reklamekampanjen som skal få turister til å oppføre seg bedre.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Byens popularitet blant utdrikkingslag har resultert i heftige bøter for unge britiske og nederlandske menn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Festende turister i Amsterdam blir i dag møtt med en ny måteholden melding: Antisosial oppførsel vil bli møtt med bøter på stedet. Nyt og Respekt-kampanjen er lansert av byens markedsføringsorgan, byråd, politi og serviceindustri i fellesskap for å understreke at selv i en by hvor frihet er essensielt, har sjenerende oppførsel en pris.

Urinering i en kanal gir for eksempel en bot på 140 Euro (cirka 1300 norske kroner), mens offentlig beruset adferd kan koste 95 Euro (cirka 900 kroner) . Å forstyrre den alminnelige fred på offentlig sted eller å kaste søppel - i teorien, kun en sigarettstump - kan også koste 140 Euro. Annonser på gaten og på sosiale medier bidrar til å understreke at å gjøre det rette er gratis.

Dristig kampanje

Kampanjen er rettet mot byens mest plagsomme turister: britiske og hollandske menn i alderen 18-34, som besøker byen «for å gå helt bananas og feste hele natten».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved å påpeke allerede eksisterende bøter, samt å utstyre politiet med mobilt betalingsutstyr, håper de å kunne treffe dem økonomisk.

– Det er en dristig kampanje fordi det handler om atferd, sier administrerende direktør i Amsterdam Marketing, Frans van der Avert.

– Mange andre kampanjer handler om å forby ting og det virker ikke. Folk er velkommen her, men de må behandle byen og innbyggerne med respekt.

Van der Avert sier at kampanjen krevde samarbeid med både politi, reisearrangører, beboere og psykologer, i tillegg til de gruppene som forårsaker mest plage.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De oppdaget at gruppene hovedsakelig reiser på et forholdsvis trangt budsjett, og derfor responderer godt på klar tale og økonomisk straff.

Den 225.000 euro og seks måneder lange kampanjen starter med nettannonser på booking- og værnettsteder, samt fysiske annonser på flyplasser. Pakken inkluderer også varsler sendt via geofencing - målrettet ved hjelp av GPS - til denne gruppens mobiltelefoner på sosiale medier når de går inn i Red Light District, sentralbanestasjonen og nattelivsgatene – noe Van der Avert sier er samtykkebasert og «anonymisert» slik at det ikke bryter de nye databeskyttelseslovene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: 9 ting du må gjøre i Amsterdam

– Virker som om alt er lov

For to uker siden annonserte en ny byrådkoalisjon en rekke strenge tiltak for å håndtere den såkalte «Disneyfiseringen» av Amsterdam, et emne som var et viktig tema i valgkampen. I tillegg til å forby utleie via Airbnb og liknende plattformer i enkelte områder, avvise cruiseskip og forby bytog og guide-busser, vil byen øke turistskatten med 7 prosent for å få 105 millioner Euro ekstra å rutte med for å styrke håndhevelse og øke politiets tilstedeværelse i gatene.

Pim Evers, leder av Amsterdam-grenen av den nederlandske gjestfrihetsforeningen, KHN, sier at deres 1800 medlemmer bidro med 10.000 Euro til kampanjen – dette som en måte å ønske turister velkommen, men likevel oppmuntre til bedre oppførsel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det virker som alt er lov og det er det vi må forandre, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ja, du kan se på damene og kjøpe noe sex; du kan røyke en joint og drikke alkohol. Men vær så snill – vær stillere, og la vær med å forsøple eller urinere på gaten.

Han la til at noen i servicenæringen støtter kampanjen fordi de bekymrer seg for effekten av høyere turistskatter og handelsregulering. Men Stephen Hodes, som startet den uavhengige tenketanken Amsterdam i Progress , mener at kun å begrense mengden turister og flyruter vil løse problemet. Dette kommer etter at hotellnettene i Nederland steg med 13% i fjor, til 17,8 millioner – hvor 4 av 10 reiser til Amsterdam.

­­­

­­­­­­­– Det er en by hvor frihet er viktig, og du må akseptere en viss sjenanse , men i dag er det ute av kontroll, sa Hodes.

– Kjernen i problemet er at det er for mange turister. Det eneste du kan ty til er radikale tiltak. Ellers blir det en forbrukslum, ikke en by hvor folk bor.

Oversatt av Inge Kvivik / ABC Nyheter / Pressworks

© Guardian News & Media Limited