Les om prosjektetStatus: 45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km
Les mer45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km

Tilbakeblikk «To på strømmen» - uke 5:

Spørsmålet ingen har stilt oss: Liker vi å sykle?

Hva synes ABC Nyheters sykkel-journalister egentlig om å sykle?
Hva synes ABC Nyheters sykkel-journalister egentlig om å sykle? Foto: ABC Nyheter

Før vi begynte å sykle fra Lindesnes til Nordkapp, hadde ingen av oss syklet mer enn drøye to mil sammenhengende på sykkel før.

Kommentar: Elisabeth Bergskaug
Journalist, ABC Nyheter
Kommentar: Roger Grosvold
Journalist, ABC Nyheter

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Det er mange mennesker som har hatt sine tvil om vi skal klare å nå Nordkapp på elsykkel gjennom hele Norge. Vi vet om en god del som har trodd vi kom til å bryte underveis. For to stabeiser som oss, har det aldri vært aktuelt. Vi skal klare denne heftige utfordringen, koste hva det koste vil. Men vi kan forstå at enkelte har hatt sine tvil.

Vi er nemlig svært urutinerte syklister, begge to. Før mai 2019 hadde ingen av oss syklet mer enn rundt 20 kilometer sammenhengende på sykkel før. Roger har ikke eid en sykkel på snart to tiår, og Elisabeth har egentlig alltid mislikt sterkt å sykle.

Gitt vår svært mangelfulle og umotiverte sykkelbakgrunn, synes vi det er pussig at ingen av de som kjenner oss godt har stilt følgende spørsmål: «Liker dere å sykle?»

(Saken fortsetter under)

Sykkelen har blitt vår venn. Her får Elisabeth hjelp av Knut Trondsen til å frakte den om bord i sykkelfergen Ballstadgutt i Lofoten. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter
Sykkelen har blitt vår venn. Her får Elisabeth hjelp av Knut Trondsen til å frakte den om bord i sykkelfergen Ballstadgutt i Lofoten. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter

Svaret

Sykkeletapper uke 5 «To på strømmen»:

  • Mandag: Nesna - Jektvik, cirka 110 kilometer.
  • Tirsdag: Jektvik - Reipå, cirka 75 kilometer.
  • Onsdag: Reipå - Saltstraumen, cirka 80 kilometer.
  • Torsdag: Saltstraumen - Å i Lofoten, cirka 40 kilometer + fergen.
  • Fredag: Å - Sennesvik, cirka 75 kilometer + fergen.
  • Lørdag Sennesvik - Henningsvær, cirka 60 kilometer.

Med rundt 2200 kilometer bak oss på sykkelsetet siden Lindesnes, har vi hatt nok av timer på sykkelsetet til å finne ut hva svaret på spørsmålet er. Det er et rungende ja. Vi liker veldig godt å sykle.

Å nå en bakketopp gir mestringsfølelse. Å sykle nedover er gøy. Å sykle bortover er deilig. Sol som varmer ansiktet og en frisk bris som avkjøler kroppen er den perfekte værkombinasjonen. Får vi det, kan ikke livet være noe annet enn bra.

Langtur på sykkel gir en nærhet til naturen og omgivelsene du ikke får i bil, samtidig som du kan reise mye lenger enn du kan til fots. Senest lørdag formiddag i Lofoten stoppet vi brått langs veien og rettet blikket mot himmelen. Der så vi tre måker som plaget en diger havørn. Det var utrolig kult å se, og vi ble stående å speide så lenge som mulig. Det var imidlertid ingen bilister som stoppet og fikk med seg naturopplevelsen.

(Saken fortsetter under)

Noe av det beste med å være på langtur er å få se så mange nye steder. Nusfjord i Lofoten var en positiv opplevelse. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Noe av det beste med å være på langtur er å få se så mange nye steder. Nusfjord i Lofoten var en positiv opplevelse. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

Imponert over «vanlige» syklister

Saltstraumen i strålende kveldssol var et av ukens desiderte høydepunkter for oss. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Saltstraumen i strålende kveldssol var et av ukens desiderte høydepunkter for oss. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

Vi digger å sykle og synes på mange måter sykkelturen fra Lindesnes har gått overraskende bra så langt. Samtidig er vi usikre på om vi hadde klart å gjennomføre samme bragd på sykler uten batteri. Hadde vi prøvd oss, hadde vi definitivt brukt lengre tid.

Det hender stadig at vi sykler forbi «vanlige» syklister opp seige, lange motbakker. Det er da vi virkelig får se elsykkelens store fordeler. Mens batterifri syklister puster, peser, står og tråkker for harde livet i 5 kilometer i timen, suser vi forbi i 10-15 kilometer i timen uten å være andpustne en gang. Vi kjenner det i lårene, men vi blir sjelden andpustne.

Hver gang noe slikt skjer, får vi en fornyet respekt for alle som sykler langt med batterifri sykkel. Samtidig gir det oss litt lyst til å teste ut det konseptet også, bare for å se hvordan vi hadde klart oss, og kjenne forskjellen mellom batteri og ikke batteri selv.

(Saken fortsetter under)

Video: Medstrøms til Saltstraumen

Ny sykkel-kunnskap

Med vår manglende sykkel-entusiasme tidligere i livet fulgte også manglende sykkel-kunnskap. Akkurat hva bremseklosser, eiker, felg og girkasse er, visste ikke vi. Mange verkstedbesøk og velmenende råd senere, i tillegg til utallige timer på sykkelen, har definitivt økt kunnskapsmengden vår.

Dette vet vi nå:

  • Hvordan slitte bremseklosser kjennes og høres ut.
  • Hvordan man fester et kjede som har hoppet av.
  • Hvordan stramme bagasjebrett, støttebein og andre løse skruer.
  • Hvordan bremsene høres ut når de blir varme.
  • Hvordan man kan se at bremseskiven er slitt, og bør byttes.
  • Hvordan man kan se at tannhjulene er slitt, og bør byttes.
  • Hvilket verktøy man trenger for å sjekke om kjedet er slitt.
  • Hvordan justere skjermen.
  • Hvordan ødelagte eiker ser ut.
  • Hvordan bruke en dekkspake.
  • Hvordan skifte punktert sykkelslange.
  • Hvordan skifte ødelagt dekk.
  • Hvordan ta av og sette på bakhjul og forhjul.
  • Hvordan pumpe luft i slangen.
  • Forskjellen på dekk, slange, hjul, felg og eiker.
  • Og kanskje til og med enda mer enn punktene nevnt over.

Tilbakeblikk på To på strømmen:

Samleside: Les alle artiklene fra prosjektet To på strømmen

Følg To på strømmen på Facebook!

Video: Salstraumen til Å: Tre timer på båt bød på problemer

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden