Eks-Kiwi-kjøpmann satser på ny lavpriskjede

– Målet vårt er ikke å ta markedsandeler fra noen. Vi ønsker å komme inn med en ny vri. Vi skal være billigst på alt vi selger, sier butikksjef Kristian Fjeld. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB
– Målet vårt er ikke å ta markedsandeler fra noen. Vi ønsker å komme inn med en ny vri. Vi skal være billigst på alt vi selger, sier butikksjef Kristian Fjeld. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB Foto: Heiko Junge / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Målet er å åpne 50 butikker i hele Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det norske dagligvaremarkedet regnes for å være tøft å bryne seg på for nykommere.

Tre store kjeder kontroller det meste

De tre største matvarekjedene Rema 1000, Norgesgruppen, hvor Kiwi, Meny, Spar og Eurospar inngår, og Coop, kontrollerer i dag det meste av dagligvarehandelen i Norge. Bunnpris opererer utenfor de tre store kjedene.

Da tyske Liedl forsøkte å etablere seg i Norge i 2004 merket de raskt den beintøffe konkurransen. Det har flere andre små og mellomstore aktører også fått erfare.

Etter ett år i Norge hadde dagligvarekjeden Lidl kapret om lag én prosent av det norske markedet. Lidl forsøkte likevel å bite seg fast før de til slutt ga opp det norske markedet i 2008.

Samme år kjøpte Reitangruppens Rema 1000 opp alle Lidls eiendommer i Norge, inkludert samtlige butikker, lager, hovedkontor og ansatte. Prislappen var på 1,9 milliarder kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Coop kjøpte sin tid den kriserammede konkurrent-kjeden Ica. Dermed forsvant nok en konkurrent på markedet, og forbrukerne mistet nok et alternativ.

– Vi skal være billigst på alt vi selger

I årenes løp har andre aktører forsøkt å etablere seg med vekslende hell. Det forhindrer ikke nykommere med selvtillit til å ta sjansen.

Sist ut er butikkjeden Billy. Gründeren er Kristian Fjeld. Han har bakgrunn fra Kiwi-kjeden hvor han jobbet som butikksjef i over 15 år. Nå kaster han seg ut i den tøffe dagligvarekonkurransen. Og ambisjonene er høye.

– Målet vårt er ikke å ta markedsandeler fra noen. Vi ønsker å komme inn med en ny vri. Vi skal være billigst på alt vi selger, sier butikksjef Kristian Fjeld til Nettavisen. Han beskriver det nye konseptet som en miks av butikkene Normal, Europris og tidligere Smartclub.

Selger partivarer på produkter som i dag kastes

Den første butikken vil se dagens lys i Bergen. Deretter er planen å etablere til sammen 50 butikker i hele Norge, skriver Bergensavisen, som først omtalte saken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Billy-sjefen lover 1.000 varer hvor de fleste av varene skal selges i store forpakninger med lang holdbarhet. Dette gjelder blant annet tørrvarer, frysevarer, kjølevarer og personlig pleie.

– Vi skal også ha partivarer på produkter som i dag kastes på grunn av dato. Dette skal vi selge veldig billig, røper Kristian Fjeld.

Les også: Svenske grensekommuner tapte stort på pandemien i fjor