Forbrukerrådet kritiserer Rema og Coops 3-for-2-kampanjer

Coops butikker økte sin markedsandel i fjor. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Coops butikker økte sin markedsandel i fjor. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket mener Rema 1000 og Coops 3-for-2-kampanjer bidrar til økt matsvinn. – Se til Kiwi, sier hun.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis Rema og Coop sliter med å forstå hvorfor Kiwi drar fra dem i konkurransen om kundene, bør de se på hva de gjør. La være å presse kundene til å kjøpe mer enn de trenger for at de skal få en god pris , sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet til Nettavisen.

Forbrukerrådet mener kjedene bør gi lik pris per vare uavhengig om man kjøper én eller tre pakker, slik det er hos Kiwi.

Mener kampanjer bidrar til økt matsvinn

Forbrukerrådet har også tidligere gått ut mot dagligvarekjedenes 3-for-2-kampanjer, fordi de mener at slike kampanjer bidrar til økt matsvinn.

Kommunikasjonsrådgiver Torkel Nohr Fjørtoft i Rema 1000 sier at tilbudene skal gi lave priser på varer med god holdbarhet, som mange kunder kjøper mye av uansett.

– Vi prøver altså å styre unna tilbud som øker matsvinnet, sier han.

Han mener kundene vinner på kampanjene.

– Denne rabatten er det du som kunde får

Coop er overrasket over kritikken.

– For Coop er dette veldig enkelt. Når vi kjøper inn varer i stort kvanta til disse kampanjene, får vi rabatter hos leverandørene. Denne rabatten er det du som kunde får når du benytter tilbudene. Det synes vi er riktig, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop.