Uten kvittering mister du rettigheter – likevel takker mange nei

– Hvis man ikke har kvittering eller har registrert kjøpet, risikerer man å ikke kunne benytte seg av reklamasjonsretten, for eksempel hvis en vare går i stykker og man har krav på reparasjon eller ny vare, advarer Forbrukerrådet. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
– Hvis man ikke har kvittering eller har registrert kjøpet, risikerer man å ikke kunne benytte seg av reklamasjonsretten, for eksempel hvis en vare går i stykker og man har krav på reparasjon eller ny vare, advarer Forbrukerrådet. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kan være lurt å be om kvitteringen, spesielt dersom du handler tilbudsvarer og ikke følger med om rabatten er med.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Desember er en av de travleste handlemånedene. Dagligvarebutikkene omsetter for 21 prosent mer i desember enn resten av året.

Samtidig er konkurransen beinhard mellom kjedene som tilbyr mange av de samme forbruksvarene, og prisene kan endre seg i løpet av kort tid.

Priskrig på marsipan, pepperkaker, pinnekjøtt, ribbe, sjokolade og pizza kommer forbrukerne til gode. Likevel kan du risikere å gå glipp av rabatten dersom du ikke følger med. Og tar vare på kvitteringen.

Les også: Hver av oss bruker 10.850 kroner på julehandel – hvorfor ikke heller bruke pengene på bil?

– Ekstra grunn til å be om kvitteringen

Nordmenn kommer til å handle for rekordhøye 57 milliarder kroner i desember, ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB). Illustrasjonsbilde: Jacob Lund, Shutterstock, NTB scanpix
Nordmenn kommer til å handle for rekordhøye 57 milliarder kroner i desember, ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB). Illustrasjonsbilde: Jacob Lund, Shutterstock, NTB scanpix

– Midt i priskriger kan det kanskje være litt ekstra grunn til å be om kvitteringen, selv om det i utgangspunktet skal skje automatisk. Det vil si at prisjusteringer i hylleforkanter skal bli oppdatert i kasseapparatene. Normalt skal dette gå bra, men nå endres prisene rundt om på butikkene i ett sett hver dag. I enkelte tilfelle kan du derfor risikere at varen du har hentet i hylla kan ha endret seg på vei til kassa, sier ansvarlig redaktør i Dagligvarehandelen, Are Knudsen, til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) vil nordmenn i år svi av 24,4 milliarder kroner på mat og drikke, mens 32,6 milliarder kroner blir brukt i andre butikker enn dagligvarebutikken når julehandelen er unnagjort.

Det tilsvarer julehandel for 10.700 kroner i gjennomsnitt per nordmann. De fleste av disse kjøpene blir betalt med kort.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Risikerer å miste reklamasjonsretten

– Er det nødvendig med kvitteringer ut i fra et forbrukerståsted, eller kan man stole på de som tilbyr varene?

– Mange butikker tilbyr kundene å registrere kjøpet, slik at man slipper å gjemme på kvitteringer. Men juridisk sett er det kvitteringen som beviser hva man har kjøpt, når og hvor, og dermed er dokumentasjon i forbindelse med reklamasjoner, sier jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet, til ABC Nyheter.

– Hvilke rettigheter går man glipp av uten kvittering?

– Hvis man ikke har kvittering eller har registrert kjøpet, risikerer man å ikke kunne benytte seg av reklamasjonsretten, for eksempel hvis en vare går i stykker og man har krav på reparasjon eller ny vare.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvorfor gis det ikke alltid automatisk kvitteringer ved kjøp og salg, mens kunden selv må ta stilling til dette etter at kjøpet er gjennomført?

Jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet Foto: Forbrukerrådet
Jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet Foto: Forbrukerrådet

– Det gis erfaringsmessig ut kvitteringer ved salg. Også i dagligvarebutikker får kunden spørsmål om kvittering ved kjøp. Det er usannsynlig at forbrukeren ville valgt dagligvarebutikk ut i fra om de automatisk gav ut kvittering eller ikke, svarer jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Les også: Kundenes kvitteringer lå åpent i Remas Æ-app

– Da kan det være lurt å be om kvittering

Ved mange av kjøpene får kunden automatisk kvittering når transaksjonen er gjennomført, men i enkelte bransjer må kunden selv ta stilling til om kvittering skal skrives ut og tas vare på.

Ifølge tidligere undersøkelser takker mange nei til dette, spesielt innen dagligvarehandelen og andre næringer hvor det er vanlig med mange mindre beløp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det finnes jo fortsatt kjeder og litt mindre butikker som ikke har elektroniske hylleforkanter, som ikke er direkte koblet opp mot kassasystemet. Da kan det være lurt å be om kvittering. Samtidig må du også huske hva prisen på tilbudet var for å se om du har betalt for mye, påpeker redaktøren i bransjebladet Dagligvarehandelen, Are Knudsen.

Virke, hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, er også forespurt om behovet for kvitteringer og forbrukernes rettigheter ved kjøp og salg, men har ikke hatt anledning til å svare.

Ikke lenger krav om utskrift av salgskvittering

OPPGJØRETS TIME: Du kan slippe å betale moms når du betaler verkstedet, så lenge du ettersender kvittering på at du har stoppet i tollen og betalt norsk merverdiavgift.
OPPGJØRETS TIME: Du kan slippe å betale moms når du betaler verkstedet, så lenge du ettersender kvittering på at du har stoppet i tollen og betalt norsk merverdiavgift.

Høsten 2018 sendte Finansdepartementet ut et nytt skriv om endringer i bokføringsforskriftens krav om utskrift av papirkvitteringer. Endringene, som ble gjort gjeldende fra 1. januar 2019, innebærer at det ikke lenger er krav om utskrift av salgskvittering (papirkvittering), dersom det benyttes en integrert betalingsløsning i forbindelse med salget, og kunden ikke ønsker kvittering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Forenklinger for næringslivet og miljøhensyn er viktig for regjeringen. Endringene vil både ivareta kostnadshensyn for de næringsdrivende og redusere unødig papirbruk, uttalte statssekretær Geir Olsen. Unntaket fra kravet om kvittering vil ikke gjelde dersom det betales med kontanter.

«Forbrukerkjøpsloven gir et sterkt vern»

Har du kjøpt en vare kontant uten å ta imot kvittering, har du som hovedregel ikke rett til å fremme krav mot selger.

«Det er forbrukerens ansvar å sikre egen rett, og butikken har ingen plikt til å ta imot en mangelfull vare uten fremleggelse av kjøpsbevis. Først når du har sannsynliggjort kjøpet vil du kunne påberope deg vernet som forbrukerkjøpsloven gir», skriver advokatfullmektig Matias Baugerud i Aurlien Vordahl & Co på sitt nettsted.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De viser til Forbrukerkjøpsloven som hovedargument for å ta vare på kvitteringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Dersom det foreligger mangel på en vare du har kjøpt kan selger være pliktig til å rette feilen, gi deg prisavslag, ny vare eller levere pengene tilbake. Forbrukerkjøpsloven gir dermed forbrukeren et sterkt vern». Samtidig minner de om at det er kjøper sitt ansvar å sannsynliggjøre kjøpet, selv om det finnes elektronisk dokumentasjon.

Varer som ikke har strekkoder, som frukt og grønt, kan være en feilkilde dersom det tastes feil vare og kilopris. (Foto: Gorm Kallestad, NTB Scanpix)
Varer som ikke har strekkoder, som frukt og grønt, kan være en feilkilde dersom det tastes feil vare og kilopris. (Foto: Gorm Kallestad, NTB Scanpix)

«Varen du har kjøpt fremgår imidlertid ikke av utskriften, hvilket medfører at enkelte butikker kan ha rett til ikke å godta denne som kjøpsbevis. Sjansen for at kontoutskrift godkjennes som kjøpsbevis er større hos de større butikkjedene,» skriver advokatfullmektig Matias Baugerud.

Les også: Så store prisforskjeller for dagligvarer at det kan være lovbrudd

– Den hyppigst forekommende feilen

Risikoen for å betale mer enn du skal er størst dersom selve varen er feilpriset, varen er tastes inn flere ganger eller ved kjøp av varer som må veies.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det skjer selvfølgelig feil, det vil det alltid gjøre, men graden av feilslag har blitt mindre i takt med bruken av elektroniske hylleetiketter, hvor prisene synkroniseres med kassen i løpet av et mikrosekund. Varer som derimot ikke har strekkoder, som frukt og grønt, kan være en feilkilde dersom det tastes feil vare og kilopris. Dobbelt innslag kan også forekomme, og er nok den hyppigst forekommende feilen, mener ansvarlig redaktør i Dagligvarehandelen, Are Knudsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dokumenterer hva man faktisk har betalt

Ofte kjører konkurrerende kjeder kampanjer og tilbud på samme vare. Da kan det være vanskelig å orientere seg, og prisene kan skifte raskt.

– Er det viktigere å be om kvittering i slike tilfelle for å unngå å betale for mye?

– Mange har såkalte prisgarantier der man kan få utbetalt mellomlegget mellom det man har betalt og det konkurrentene tar. En kvittering vil da kunne dokumenterer hva man faktisk har betalt, påpeker jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom du kjøper varer eller tjenester og får faktura eller kvittering, kan du kreve spesifikasjon i tråd med forskrift om bokføring § 5-1-1 § 5-1-1.

«Dokumentasjon av salg av varer og tjenester skal minst inneholde: 1. Nummer og dokumentasjonsdato, 2. angivelse av partene, 3. ytelsens art og omfang, 4.

Dersom det foreligger mangel på en vare du har kjøpt kan selger være pliktig til å rette feilen, gi deg prisavslag, ny vare eller levere pengene tilbake. Foto: NTB scanpix
Dersom det foreligger mangel på en vare du har kjøpt kan selger være pliktig til å rette feilen, gi deg prisavslag, ny vare eller levere pengene tilbake. Foto: NTB scanpix

tidspunkt og sted for levering av ytelsen, 5. vederlag og betalingsforfall, og 6. eventuell merverdiavgift og andre avgifter knyttet til transaksjonen som kreves spesifisert i lov eller forskrift», ifølge advokatfirmaet Wulff.

Les også: Fall i dagligvarehandelen trakk omsetningen ned

– Vanligvis vil kjøpmannen stole på deg

Er du misfornøyd med en vare du har kjøpt i dagligvarehandelen, er sjansene likevel store for at du får ny vare eller pengene tilbake uansett.

– Her er det nok relativt sjelden et problem å komme tilbake med en dårlig vare uten kvittering, selv om det ikke kan bevises at den er kjøpt der. Vanligvis vil kjøpmannen stole på deg. Det er jo som regel snakk om enkeltvarer med relativt begrenset verdi. En god kjøpmann vil ta deg på ordet, sier redaktør Are Knudsen.

Men det er ikke alle bransjer som gir kundene rett til å returnere eller bytte en ødelagt vare. Uten kvittering eller bankutskrift er du ikke garantert å få pengene tilbake eller tilbud om ny vare.

Ønsker du å være på den sikre siden er det derfor lurt å ta vare på kvitteringen.