Klager over møkkete danske feriehus: – Du kan ha rett til prisavslag

<p>Dårlig lukt, skitne terrasser, mugg i dusjkabinett, møkkete hagemøbler og insekter. Dette er på klagetoppen blant leietakere av danske sommerhus. Illustrasjonsfoto: Paul Kleiven / Scanpix</p>
Dårlig lukt, skitne terrasser, mugg i dusjkabinett, møkkete hagemøbler og insekter. Dette er på klagetoppen blant leietakere av danske sommerhus. Illustrasjonsfoto: Paul Kleiven / Scanpix Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix

Nordmenn på sommerferie håper å få oppfylt drømmen om at «det er deilig å være norsk i Danmark». Men drømmen om feriehusidyllen kan bli ødelagt av uventede feil og mangler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge Ankenævnet for Feriehusudlejning i Danmark er klager på renhold en av klassikerne blant de som er misfornøyd med ferieoppholdet.

– Det er selvfølgelig utilfredsstillende hvis sommerhuset ikke er rengjort ordentlig ved ankomst, men det betyr ikke nødvendigvis at det er så ubeboelig at du straks kan heve leiekontrakten og få pengene tilbake, sier forbrukerjuridisk sjef i det danske Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Blant nordmenn som skal til utlandet i sommer, er Danmark en klar favoritt i år, etterfulgt av Spania og Sverige. Hellas og Italia deler fjerdeplassen.

Les også: Færre nordmenn på ferie i norske hytter og feriehus

Edderkopper og mugg i dusjen

Dårlig lukt, skitne terrasser, mugg i dusjkabinett, møkkete hagemøbler og insekter. Dette er på klagetoppen i Danmark.

I et tilfelle var klageren misfornøyd med mye; blant annet var fryseren full av frost, madrassene var skitne og flisene rundt svømmebassenget var sprukket.

– Da utleier ikke kunne bidra til å løse problemet med det samme, kunne forbrukeren heve leieavtalen og fikk tilbakebetalt den innbetalte leien, opplyser Aamann i en pressemelding, og legger til at klagene ble ansett som «vesentlige».

Her finner du 13 tips til deg som skal leie feriehus eller-leilighet i sommer.

I en annen sak klaget feriegjestene på edderkopper i feriehuset. Først to dager senere tilbød utleier sin assistanse. I mellomtiden hadde leietakerne flyttet til et hotell i nærheten.

Les også: Nordmenn svikter feriefavoritten

Flyttet på hotell, fikk ikke medhold

Skagen er et populært reisemål for mange nordmenn. Her finnes mange feriehus til leie i sommersesongen. Manglende rengjøring er en av klassikerne blant klagene. Foto: Scanpix
Skagen er et populært reisemål for mange nordmenn. Her finnes mange feriehus til leie i sommersesongen. Manglende rengjøring er en av klassikerne blant klagene. Foto: Scanpix

Leietakeren krevde deretter å bli flyttet til et annet feriehus, men dette avviste utleier.

Det endte med at feriegjestene leverte tilbake nøklene og forlot den danske ferieøya Bornholm.

Leietakerne fikk ikke medhold i klagenemnda fordi de ikke hadde gitt utleier mulighet til å rette opp manglene. Derfor måtte de selv dekke utlegg til hotell samt depositum og leie for hele ferieoppholdet.

Les også: Gran Canaria har sett seg lei på Syden-turistene

– Du kan ha rett til å heve kjøpet

Den danske Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gir derfor dette rådet til deg som skal feriere i danske sommerhus:

– Kontakt utleier og gi mulighet for å løse problemet. Er det snakk om en mindre mangel, kan du ha rett til prisavslag, mens du ved vesentlige mangler kan ha rett til å heve kjøpet, påpeker Susanne Aamann i en pressemelding. Hun minner også om å sikre seg dokumentasjon av feil og mangler.

Forbruker Europa: Dokumenterer bevis

Vurderer du å leie feriehus i din neste ferie er det lurt å gjøre et grundig forarbeid. Bestiller du feriehuset gjennom et firma innen EU, reguleres avtalen av EU-bestemmelsene om forbrukerrettigheter, og Forbruker Europa kan hjelpe deg. Foto: Scanpix
Vurderer du å leie feriehus i din neste ferie er det lurt å gjøre et grundig forarbeid. Bestiller du feriehuset gjennom et firma innen EU, reguleres avtalen av EU-bestemmelsene om forbrukerrettigheter, og Forbruker Europa kan hjelpe deg. Foto: Scanpix

Ifølge Forbruker Europa, som er Forbrukerrådets kontor for handel på tvers av landegrensene i EU/EØS, og det norske kontoret i det europeiske nettverket av forbrukerkontorer, er det viktig å huske på dette når du leier bolig i utlandet.

«Oppstår det problemer er det viktig at du klager på stedet og gir utleier en mulighet til å ordne opp. Gjør du ikke dette, kan du miste retten til kompensasjon eller prisavslag. Videre er det viktig at du dokumenterer bevis for manglene ved ferieboligen, ta bilder eller video», skriver de på sin hjemmeside.

De oppfordrer også til å følge opp klagen med en epost for å ha bevis på at du har klaget da du var til stede. Dersom feil ikke blir utbedret eller du blir påført ekstra utgifter, kan du også klage skriftlig til utleier når du kommer hjem.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden