Stemmer:

Slik unngår du å bli lurt når du handler fra Kina

Illustrasjonsfoto NTB scanpix
Illustrasjonsfoto NTB scanpix Foto: Robert Schlesinger / NTB scanpix

Selv om netthandel er blitt både enklere og mer vanlig, er det ikke helt uproblematisk for nordmenn å handle på tvers av landegrenser, skriver Kristoffer Gallefoss.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Kristoffer Gallefoss
CEO i Samlino.no.

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

En rapport fra Postnord viser at nordiske forbrukere i større og større grad ser mot utenlandske sider når de skal handle på nett. Rapporten viser at drøyt en tredel av nordiske nettkunder handler fra utlandet på månedlig basis, og totalt i 2016 gikk 52,4 milliarder kroner, en fjerdedel av den samlede nordiske netthandelen, til utlandet.

De mest populære varekategoriene er klær, hjemmeelektronikk og medieprodukter. I snitt bruker nordmenn over 20.000 kroner i året på netthandel, som gjør oss til det mest kjøpesterke landet i Norden.

Kina mest populært i Norge

De norske nettshopperne har særlig fått øynene opp for kinesiske nettbutikker, hvor hele 31% av de som handler på nett bestiller varer fra. Kina vokste som eksportland i 2016 på bekostning av Storbritannia, på grunn av lave priser på klær og hjemmeelektronikk, samt lave fraktkostnader.

Storbritannia er likevel et populært land å handle fra (27% av norsk netthandel), etterfulgt av USA (26%).

Mange er usikker på toll, moms og forbrukerrettigheter

Fremveksten av nettbutikker som Zalando, Amazon og Alibaba, har gjort gunstige returordninger til en standard i markedet, og samtidig drevet fraktkostnadene ned for forbrukerne. Eksempelvis har Zalando flyttet prøverommet fra butikken til hjemmet, med sine 100 dager åpent kjøp med fri retur. Dette har antagelig senket terskelen for å handle på nett, og gjort at det føles enda tryggere for den jevne nordmann.

Likevel hersker det noe usikkerhet. Tall fra Posten Norge viser at 4 av 10 nordmenn oppgir usikkerhet rundt toll, moms og forbrukerrettigheter som grunner til å ikke handle i utlandet.

Vit dette før du handler fra utenlandske nettsider

Selv om netthandel er blitt både enklere og mer vanlig, er det ikke helt uproblematisk for nordmenn å handle på tvers av landegrenser. Det norske lovverket inneholder både moms- og tollbarrierer som er viktig å være klar over, og som må inn i det endelige regnestykket.

Les flere kommentarer, tips, råd og analyser her

Moms, toll og fraktkostnader

Du trenger ikke betale merverdiavgift (moms) dersom varesendingen har en verdi på under 350 kroner, inkludert frakt og forsikringer. Dette er et avgiftsfritak som gjelder alle varer, foruten alkohol og tobakk. Siden fraktkostnaden først blir synlig ved utsjekk i nettbutikken, bør du ta en siste vurdering på hva totalkostnaden blir.

Dersom det totale beløpet blir 350 kroner eller mer, må du regne med 25% moms, pluss et eventuelt fortollingsgebyr. Fortollingsgebyret er et gebyr transportøren tar og gjelder kun enkelte varer, som for eksempel klær og mat. Størrelsen på gebyret varierer, men du kan beregne tollen ved å bruke Tolletatens importkalkulator.

Dersom du må betale toll og frakt, må du huske at du også betaler merverdiavgift på dette beløpet. La oss ta et raskt regneeksempel: Dersom du kjøper klær i utlandet for 1500 kroner og får gratis frakt, viser importkalkulatoren at du må betale 10,7% toll, altså 160,5 kroner. Du må betale 25% merverdiavgift på 1660,5 kroner, og totalkostnaden blir da 2075,63 kroner.

Reklamasjonsrett

Nordmenn har vanligvis god beskyttelse når de handler på nettet. Reklamasjonsretten gir forbrukere mulighet til å klage på et produkt som ikke har levd opp til forventningene. Likevel gjelder reklamasjonsretten kun i norske butikker, samt utenlandske nettbutikker som direkte henvender seg mot norske forbrukere. Med andre ord vil ikke reklamasjonsretten gjelde for kinesiske og amerikanske nettbutikker som ikke har en egen side rettet mot norske forbrukere.

Betal med kredittkort

Mange forbrukere er ikke klar over at du har bedre rettigheter om du betaler med et kredittkort i stedet for et vanlig bankkort når du handler på nettet, i tilfelle feil eller mangel med varen du kjøper. Dersom eksempelvis varen blir skadet under frakt, kan du kreve pengene tilbake fra kredittyter dersom selger ikke overholder sine forpliktelser og retter opp feilen. Disse rettighetene gjelder for alle kredittkort.

La likevel ikke kredittkortet være en hvilepute. Dersom du ikke kan betale inn skyldig beløp ved forfall – innen de rentefrie dagene – bør du la være å kjøpe varen i utgangspunktet. Renter, gebyrer, antall rentefrie dager og eventuelle rabatter ved kjøp varierer mellom kredittkortene, og du bør derfor sammenligne kredittkortene.

Unngå falske nettbutikker

Det er viktig å ha en sunn skepsis til ukjente nettbutikker. Med dagens teknologi er det enkelt å opprette nettsider som ser profesjonelle ut. Likevel kan du som forbruker relativt enkelt undersøke nettsidens troverdighet, eksempelvis ved å søke etter tidligere kundeerfaringer på nett, eller sjekke kontaktinformasjon og kundeservice svarer.

Les også:

Vil sperre rundt 4.000 norske betalingskort etter svindel

– Netthandel er viktigere enn GPS

Åtte av ti nordmenn handlet på nett i fjor

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden