Stemmer:Ikke la sykkelen din tape seg unødvendig i verdi

Det lønner seg å pleie godt de tingene man eier, som for eksempel sykkelen. Foto: Colourbox.com
Det lønner seg å pleie godt de tingene man eier, som for eksempel sykkelen. Foto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

En sykkel varer ikke evig, men du gjør vel ditt for å få doningen til å holde lengst mulig? skriver Gjerrigknarken. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Rune Nikolaisen
Gjerrigknarken

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne gang kommer jeg med tips til hvordan du kan vedlikeholde sykkelen din best mulig. Hvem vil vel kjøpe sykkel i tide og utide?

Uansett om du har en dyr eller billig sykkel, så trenger framkomstmiddelet ditt vedlikehold og pleie. Det skal ikke så mye arbeid til for å sikre at sykkelen holder seg bedre og lengre, og dermed sparer du penger i det lange løp. Skal du på et senere tidspunkt selge sykkelen den, legger en eventuell kjøper kjapt merke til om den er tatt godt vare på. Dermed vil verditapet bli mindre!

SIik rengjør du sykkelen din

Bruk litt vanlig oppvaskmiddel i en bøtt med lunkent vann og en utrangert oppvaskbørste eller en svamp for å vaske over hele sykkelen. Du kommer uansett ikke til å bruke vannet i bøtta til noe annet, så her er det bare å bruke opp det du har.

Kjedet og områdene rundt er gjerne satt inn med olje, og dermed trekker det lett til seg sand, jord og skitt. Dermed må du kanskje gå litt mer hardnakket til verks for å få bort all skitten. Husk også å fjerne alt mellom tannhjulene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan fint bruke oppvaskbørste på samme måte som over, eller kanskje til og med en gammel tannbørste (de er jammen kjekke å ta vare på i mange sammenhenger). Du merker nok fort at en svamp er vanskelig å bruke på de vanskelig tilgjengelige stedene.

Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.com

Er det fortsatt skittent her og der, får du bare gjenta prosessen. Noen sverger for øvrig til litt « sprayjuks» for å få jobbe unnagjort litt kjappere – da ville jeg kjøpt vidundermiddelet WD-40 (verktøy på boks). En flaske koster fra 50 kroner for 200 ml til 100-150 kroner for 450 ml – og du får kjøpt det i byggevareforretninger, Clas Ohlson osv. Det er også en god rustløser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forresten, jo oftere du vasker sykkelen, jo lettere blir det å få av dritten fra gang til gang. Det er vel en god belønning?

Etter at sykkelen og kjedet er rengjort, må du godgjøre kjedet med ny sykkelolje. Pass på at du ikke griser til bremseklosser eller andre steder med olje. Mange bruker et ark eller en fille mellom sykkelhjulet og kjedet for å unngå søl. Trå kjedet rundt noen ganger for å fordele oljen – husk å tørke av overflødig olje. Hvem vil vel ha oljesøl på klær eller sko?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Akkurat som jeg pleier å ta en skikkelig bremsetest med bilen etter en god bilvask, bør du gjøre det samme med sykkelen. Sjekk ganske enkelt at alt virker som det skal.

Bli bedre kjent med Gjerrigknarken

Slik vedlikeholder du sykkelen din

Vask og rengjøring hører selvsagt med til vedlikehold, men det kan jo være at noe bør fikses. Enten kan du bruke penger på en skikkelig service på et sykkelverksted, eller så kan du jo se hva du kan få til selv – og dermed spare litt.

Det viktigste er selvsagt at bremsene fungerer som de skal. Dårlige bremser kan føre til alvorlige ulykker, så der skal vi ikke sluntre unna. En sykkel skal alltid ha to bremsesystem, men den tradisjonelle pedalbremsen er ikke like vanlig lenger. De vanligste sykkelbremsene i dag er skivebremser og forskjellige system med bremseklosser.

Dersom din sykkel har et system med bremseklosser, må du se etter at de er riktig justert. Klossene skal bare berøre felgen og ha like stort trykk. Hvis klossene er ujevnt nedslitte, betyr det at de ikke tar likt og derfor må justeres. Og selvsagt må du bytte klosser dersom de er nedslitte. Husk å sjekke bremsene etter at du har gjort bremsevedlikeholdet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skivebremser krever mindre vedlikehold enn bremseklossesystemet, men ekspertene sier at vi også må sjekke disse. Det har jeg ennå til gode å måtte gjøre selv, og glad er jeg for det. Anbefaler at du googler din sykkel eller finner mer informasjon på skivebremsprodusentens nettsider.

Sjekk at alle skruer er stramme nok. Gå over sykkelen og sjekk i særdeleshet at styret ikke er løst. Det samme gjelder selvsagt for andre skruer, enten det er snakk om sete, hjul eller andre ting. Du tror kanskje at alt er i orden, men vet du om en «skøyer» i nattens mulm og mørke har løsnet på noe?

Ta en kikk på dekkene. Er du flink til å bruke sykkelen din, blir de naturlig nok slitte. Er dekkene gamle, bør de kanskje også skiftes ut. Gammel gummi kjennes morken ut – ikke ta sjansen på langturer med slike dekk. De færreste av oss sykler vel rundt med ekstra slange, men dersom du er en ivrig syklist, kan det være greit å ha en på lur hjemme. En liten handy sykkelverktøytaske med verktøy og lappesaker kan forresten være kjekt å ha med på tur. En slik veske koster ikke mer enn en hundrings på f.eks. Biltema.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjekk lufttrykket. Uansett hvor ny sykkelen din er, så siver det luft ut av dekkene, men det betyr ikke at du har punktert. Husk forresten at du lett kan ødelegge ventilene ved å bruke håndpumper, så vær forsiktig. Jeg sverger til gulvpumper. Husk å pumpe dekkene så hardt du kan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bli sett i mørket

Utrolig nok er det fortsatt slik at jeg til stadighet ser unge og gamle sykle i skumringen eller mørket uten refleks eller belysning. Det er en sparemåte jeg ikke synes noe som helst om.

Lys er påbudt, både foran og bak på sykkelen. Sykkelen skal ha reflekser både på pedalene og på hjulene. I tillegg kler jeg meg slik at jeg er godt synlig i trafikken – en enkel og tynn sykkelvest i neonfarger gir god synlighet! Og nei, man behøver ikke å se sporty eller fancy ut.

Ha forsikringen i orden og registrer sykkelen din i Falck Sykkelregister

Dette har for så vidt ikke noe med vedlikeholdet å gjøre, selv om man jo kan anta at en pen sykkel er mer innbydende for disse forbaskede sykkeltyvene. Men uansett: Dersom du har en eller flere sykler som er verdt noe, bør du sjekke at innboforsikringen din dekker tyveri av sykkel. Det stjeles tross alt svært mange sykler i Norge. Kanskje du bor slik til at sjansen er større for å treffe på en tyv?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om det lønner seg å ha sykkelen registrert i Falck Sykkelregister, må du nesten sjekke selv (399 kroner for 5 år – gratis for barn under 10 år) – mange forsikringsselskap gir reduksjon i egenandel og forsikringspremie, så kanskje det lønner seg?

Les også:

Ti tips for å gjøre begravelsen så billig som mulig

Stå imot støvsugerprodusentene som vil at du skal kjøpe dyre, originaleposer!

Slik planlegger du middagene og sparer penger

Må du øse ut med tusenvis av kroner for å ha en god sommerferie?

Tar Norgesgruppen Trumf-bonusen din?