Meny

Stemmer:

Bilen er et pengesluk

Det kan være fristende å gå til innkjøp av ny bil, men kanskje du heller bør lese? Illustrasjonsfoto. Foto: Filip Singer / EPA
Det kan være fristende å gå til innkjøp av ny bil, men kanskje du heller bør lese? Illustrasjonsfoto. Foto: Filip Singer / EPA
Stemmer: Elin Reitan
Forbrukerøkonom, Nordea

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Men, er det billigst å kjøpe, lease eller låne bil?

Mens de aller fleste regnestykker viser at det lønner seg å eie fremfor å leie bolig, er bildet et annet når det kommer til bil. Bilkjøp er et tapsprosjekt, noe jeg tror har bidratt til at stadig flere velger å lease eller låne bil. Alle alternativene har sine fordeler og ulemper.

Kjøpe bil?

Mange vil hevde at det er lite som kan sammenlignes med følelsen av å eie egen bil. Men denne gode følelsen er ikke den eneste fordelen med et bilkjøp. Som bileier har du noe å selge når du skal bytte ut eller kvitte deg med kjøretøyet. Dessuten kan du nyte godt av rentefradraget på billånet. Sammenlignet med leasing er bekymringene for slitasje gjerne mindre når du eier bilen. Og så er det nå en gang slik at vi gjerne er flinkere til å ta vare på det vi selv eier.

Men det er også mange ulemper med å være bileier. Ikke minst økonomisk.

Som bileier binder du opp egenkapital. Dessuten må du gjerne eie bilen i mer enn fire år for at kjøpet skal være lønnsomt i forhold til leasing. Selve prosessen med å kvitte seg med bilen kan også føles stressende for mange. Du har nemlig ingen garantier for hva du vil få igjen for bilen. Men det som gjerne er garantert er at bilen taper seg mye i verdi, for hvert år du eier den. Faktisk vil en ny bil bli adskillig mindre verdt i det øyeblikket du setter nøkkelen i tenningen for aller første gang. I løpet av fem år har den gjerne halvert seg i verdi.

Regner man inn dette verditapet blir det tydelig at bilen er et pengesluk.

Dersom alle kostnader, inkludert verditapet regnes inn, vil for eksempel en ny bil til 350.000 kroner, som du kjører 12.500 kilometer i året, fort koste deg opp mot 70.000 kroner i året. Eller 6.000 kroner i måneden. Dyrere blir det dersom bilen faller mer enn 50 prosent i verdi. Kjøper du en brukt bil blir den totale kostnaden ved å eie bilen gjerne lavere, da du taper mindre på verdifallet. Men uansett kan du kjøre en del taxi for det som bilen din koster deg.

Tross de økonomiske ulempene med å være bileier er det liten tvil om at friheten av å eie egen bil appellere til mange. For mange handler bilkjøp i stor grad om følelser. Og da er det av liten betydning at det er mer gunstig både for lommeboka og miljøet å kjøre kollektivt. Nettopp derfor vil bilen aldri gå av moten.

Lease bil?

Men bilmarkedet er i endring, og som nevnt er det stadig flere som velger å lease kjøretøy.

Når du langtidsleaser får du en ny og sikker bil, uten å binde opp egenkapital. Du slipper også å bekymre deg for hvor mye du vil få igjen for bilen den dagen du skal selge den. Du betaler et fast månedsbeløp som dekker renter, verditap og din bruk av bilen. Selv om månedsleien vil kunne påvirkes av variasjoner i rentenivået sikrer du deg en stor grad av forutsigbarhet.

Prisen for å langtidslease en bil er ganske lik den prisen du betaler for å eie en bil.

Du slipper imidlertid å bekymre deg for verdifall ved salg, og du kan med jevne mellomrom bytte ut leasingbilen din, noe de som liker å kjøre nye og sikre biler vil sette pris på.

Bli med i et bilkollektiv?

Det er også gode alternativer for dem som verken vil eie eller lease en bil, men som sporadisk trenger et kjøretøy. Bilkollektivene melder om en kraftig vekst de siste årene. Økt fokus på delingsøkonomi og lavere barrierer for å låne og låne bort tror jeg har bidratt til denne veksten. Dessuten er fordelene med disse bilordningene mange.

Ikke bare sparer du penger, men ordningen slår i tillegg et slag for miljøet. Du får tilgang til bil uten å ha de vanlige utgiftene som følger bileierskap. Samtidig unngår du ulempene og det praktiske ansvaret som ligger i å eie.

Hva det koster deg hvert år å benytte et bilkollektiv vil i stor grad avhenge av ditt bilbehov. Du betaler for antall timer du låner og antall kilometer kjørt. Du må også ut med penger til forsikring samt et gebyr hver gang du bestiller. I tillegg må du betale en årlig avgift for å være medlem. Summen av alle disse kostnadskomponentene er allikevel gjerne langt lavere enn bilkjøp eller – leasing. Spesielt dersom du ikke har et spesielt stort bilbehov.

Men tross mange fordeler, er det også noen ulemper med bilkollektivene. Den største er kanskje at fleksibiliteten er mye mindre, noe som betyr at kjøringen krever en viss planlegging. Du har heller ingen garantier for at det er en bil ledig når du trenger den. Og så må du bære med deg saker og ting til og fra bilen, som for eksempel barnesete og annet utstyr.

Les saken: Det kan fortsatt være smart å kjøpe diesel

Så, hva er det beste valget?

Hva som er den mest lønnsomme løsningen avhenger av flere faktorer, deriblant hvor mye egenkapital du har, hvor mye du bruker bilen, og om du må ta opp et eget billån ved kjøp eller ikke. Dette er det mulig å regne ut for ditt bilbruk, men det er gjerne flere faktorer enn pengene som avgjør hva som er det beste valget for deg. Valget ditt vil sannsynligvis avhenge av flere faktorer. Deriblant dine følelser og preferanser. Men jeg kan allikevel gi deg noen generelle tips.

Dersom du bor i en storby med et godt utbygd kollektivnettverk så har du kanskje ikke behov for bil på fast basis. For deg kan det lønne seg å vurdere en bilkollektivordning. Dersom du ønsker høy forutsigbarhet, eller det er viktig for deg å kjøre nye biler, kan langtidsleasing være greia. For deg som liker følelsen av å eie egen bil er det bilkjøp som gjelder.

Les flere kommentarer, tips, råd og analyser her

Annonse
Stemmer
Populært