Meny

Stemmer/Penger:

Gjør kredittkortbruk matvareprisene høyere?

Illustrasjonsfoto. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Anders J. Fagereng
Daglig leder for Dinero.no

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Hvis du bruker et kredittkort når du handler må butikken betale et dyrere transaksjonsgebyr enn om du bruker et vanlig bankkort. Stadig flere benytter kredittkort ved dagligdagse kjøp. Vil det bidra til å øke matvareprisene?
Anders J. Fagereng er daglig leder for Dinero.

Nylig fant kredittkortselskapet Eurocard ut at vi nordmenn drar kredittkortet stadig oftere når vi gjør dagligdagse kjøp i butikken. Siden kredittkort er såpass dyrt for butikkene er det derfor naturlig å tro at dette vil gjøre prisen på matvarer høyere – men er det egentlig så enkelt som det?

Priskrig og kamp om kunder

Det er flere grunner til å anta det motsatte. Blant annet hører vi stadig oftere om priskriger kjedene imellom, også utenfor høytider som jul og påske – høytider hvor konkurransen vanligvis er stor. Kampen om kundene har tilspisset seg. En kjede kan risikere å miste mange kunder dersom de øker prisene på dagligvarene, eller dersom de tillegger kunden et gebyr for å bruke kredittkort.

Å tillegge gebyr eller øke prisene på grunn av kredittkort vil ha motsatt virkning enn det kjedene faktisk ønsker. Det sier seg selv at butikker ønsker å invitere flere kunder inn, noe de gjør med både rabatter og fordeler, eksempelvis 10, 11 og 15 prosent rabatt på frukt og grønt – det motsatte av gebyrer.

Det er samtidig lite trolig at prisene på matvarer ville vært lavere dersom alle benyttet seg av BankAxept. BankAxept er den helnorske betalingsløsningen skreddersydd det norske markedet, som også er mye billigere for butikkene å akseptere enn et kredittkort. Kostnadene er uansett kun en forventet del av driftskostnadene til en butikk, og kostnadene er nok langt rimeligere enn å håndtere kontanter som i gamle dager.

EU-reguleringer har gjort kredittkortbruk billigere

Problemstillingen har også en noe mer teknisk nyanse: EU-reguleringer som trådte i kraft i fjor. De nye EU-reguleringene begrenser såkalte interchange fees – formidlingsgebyret som butikker må betale til innløser og kortutsteder.

Det kan nå ligge på maksimalt 0,3 prosent av transaksjonsbeløpet for kredittkort (og 0,2 prosent av transaksjonsbeløpet for debetkort). Tidligere har denne kunnet ligge på godt over 1 %, og gjort korttransaksjoner dyrere for brukerstedene.

Butikkene tilbyr selv kredittkort

Stadig økende kredittkortbruk er nok til bry for kalkulatorene hos de store kjedene. De skulle nok sett at marginene økte framfor å ha kredittkortbruk som en utgiftspost. Samtidig tilbyr flere butikker sine egne kredittkort – nettopp for at kundene skal kunne handle mer. At en butikk aksepterer kredittkort stimulerer til økt vekst, og dermed økt vekst for butikkene. Av samme grunn ruller flere kjeder ut betalingsløsninger for kontaktløs betaling og mobilbetaling, og de som ikke henger seg på lasset kan forvente at kunden drar til butikker som tilrettelegger for slike løsninger.

Fordeler og bonuser gjennom kredittkort

Tallenes tale tilsier at nordmenn ikke kommer til å slutte å bruke kredittkort med det aller første. Bare hos Norgesgruppen har kredittkortbruk økt fra 5 til 8 prosent de seneste tre årene.

Ved å handle med kredittkort får kunder langt flere fordeler enn rentefri betalingsutsettelse, de får også bonuspoeng og rabatter de ellers ville gått glipp av med et vanlig debetkort.

Mobilbetaling en stor utgift – de tekniske løsningene må bli bedre

Stadig flere bruker mobilbetaling når de handler – og kjedene som ikke godtar mobilbetaling kommer nok straks etter! Per i dag belager disse betalingsløsningene seg på den internasjonale betalingstjenesten i kortet ditt (som VISA og MasterCard) framfor BankAxept-delen. Det koster butikkene dyrt.

Mye tyder på at det er de tekniske løsningene som må utbedres for å unngå at framtidige betalingsløsninger skal stå for store utgifter for dagligvarekjedene.

Og bruk av kredittkort vil nok ikke avta med det aller første, all den tid kortene kan tilby fordeler, goder og rabatter!

Innlegget er skrevet av Anders J. Fagereng, som er daglig leder for Dinero.no

Les også:

Flere bruker kredittkort til hverdagshandling

– Bruk heller kredittkort til nettkjøpene

DNB-sjef advarer mot usunn vekst i forbrukslån

Stemmer
Privatøkonomi
Populært