Tidligere Boeing-sjef vil ikke la familien fly med Max-flyene

Tidligere ansatt hevder at flyprodusenten presset kostnadene ned og kalte endringene for små for å unngå grundige undersøkelser. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– De skal ikke fly Max. Det er skremmende å se en så stor hendelse inntreffe fordi systemet ikke fungerte skikkelig, sier Adam Dickson som i 30 år arbeidet for Boeing, og ledet et team av ingeniører som jobbet med 737 Max.

Dickson er intervjuet i BBCs dokumentarprogram «Panorama».

Den tidligere Boeing-sjefen sier til BBC at teamet opplevde et konstant press for å holde kostnadene nede. Han forteller at det var manglende ressurser for å få til å gjøre jobben skikkelig.

Les også: Uklart når Boeing 737 MAX er på vingene

– Det var en veldig kostnadsfokusert kultur, med utrolig press på dette. Ingeniørene ble gitt mål for holde kostnadene på flyene nede på et visst nivå.

Fakta om Boeing 737 MAX 8-saken:

* I oktober i fjor mistet 189 mennesker livet da et 737 MAX 8-fly fra Lion Air styrtet i Indonesia.

* Søndag 10. mars styrtet et Ethiopian Airlines-fly av samme modell kort tid etter avgang i Etiopia. Alle 157 om bord omkom. Årsaken til ulykken etterforskes, og de svarte boksene er sendt til Frankrike for analyse.

* Før ulykken i Etiopia var det rundt 370 passasjerfly av typen Boeing 737 MAX 8 i drift i verden. Over 5.000 er i bestilling.

* Mandagen etter ulykken i Etiopia beordret Kina at alle de 96 Boeing MAX 8-flyene kinesiske flyselskaper har, måtte settes på bakken.

* Samme kveld opplyste Boeing at de ville oppdatere programvare som skal motvirke at flyet steiler. Både det amerikanske selskapet og USAs luftfartsmyndigheter framholdt fortsatt at flyet er trygt.

* Tirsdagen etter besluttet Australia, Singapore og andre asiatiske land å stenge luftrommet for flyet. EU og en lang rekke andre land fulgte etter. Mange enkeltselskaper tok sine MAX-fly ut av trafikk, inkludert Norwegian, som har 18 i drift og mange flere i bestilling.

* Dagen etter kunngjorde først Canada, deretter USA, at alle 737 MAX 8 og den større versjonen MAX 9 settes på bakken inntil videre. Bakgrunnen var nye bevis fra ulykkesstedet i Etiopia, samt nye analyser fra satellitter som viser en mulig, men ikke bekreftet likhet mellom de to ulykkene.

* Få minutter senere anbefalte Boeing at alle fly av typen 737 MAX 8 tas ut av trafikk over hele verden inntil de har løst problemene.

* 4. april la transportmyndighetene i Etiopia fram en foreløpig granskningsrapport om flystyrten, som konkluderer med at mannskapet fulgte prosedyrene og at Boeing må granske kontrollsystemet i MAX-flyene.

I løpet av mindre enn et halvt år, mistet i alt 346 mennesker livet i to ulykker med Boeing Max-flyene. 189 med Lion Air og 157 med Ethiopian Airlines. (Se faktaboks!)

Bakgrunn : Flere likheter mellom flystyrtene i Etiopia og Indonesia

Som følge av de to katastrofale styrtulykkene er flytypen satt på bakken, også i Norge. For Norwegians del gjelder flyforbudet 18 maskiner, skriver Flysmart som først omtalte intervjuet med Dickson. Nettstedet skriver at det er ventet at flytypen blir stående på bakken til ut året, og kanskje inn i neste år.

Avviser påstandene

I intervjuet med BBC forklarer Dickson at ingeniørene ble satt under press for å tone ned endringene på 737 Max. Ved å tone ned endringene slik at de fremsto som mindre justeringer, ville amerikanske myndigheter utsette produsenten for mindre grundige undersøkelser. Dette kan ha gjort utslag for sikkerheten om bord i flymodellen.

Flyprodusent Boeing avviser påstandene fra selskapets tidligere ansatt. De hevder at det ikke ble tatt noen snarveier for å få flyet i drift før det var klart.

Flymodellen har vært svært lukrativ for den amerikanske flyprodusenten. Allerede seks år før første 737 Max lettet i kommersiell trafikk, begynte flyselskapene å bestille fly. I alt er det bestilt 5.000 fly av denne typen, skriver BBC.

Programvarefeil

Det ble tidligere i år konkludert med at programvare er årsaken til de to flystyrtene som tok 346 menneskeliv. En rapport etter ulykken i Etiopia konkluderer med at flyets anti-steile-system ble aktivert kort tid før styrtene, meldte Wall Street Journal i mars.

Flere feil: Ny sikkerhetsrisiko på Boeing 737 MAX avdekket

Noen uker senere viste Ethiopian Airlines egen rapport at deres piloter ikke var skyld i ulykken.

– Mannskapet hadde alle lisenser og kvalifikasjoner for å gjennomføre flygningen. Det anbefales at flyets kontrollsystem gås over av produsenten, sa Etiopias transportminister Dagmawit Moges.

I mai erkjente Boeing feil ved simulatorprogramvaren til Boeing 737 Max, hvilket er første gang flyselskapet innrømmer feil.

Holdt informasjon tilbake: Boeing fortalte ikke piloter om mangler i 737 MAX-modellen

Går til sak

I begynnelsen av juli kunngjorde Boeing at de ville donere over 850 millioner kroner til de etterlatte etter de to ulykkene. Men i forrige uke gjorde familien til norske Karoline Aadland, som mistet livet i flystyrten i Etiopia i mars, det klart at de vil gå til sak mot flyselskapet.

Bakgrunn: Norsk familie saksøker Boeing etter flystyrten i Etiopia

Boeing har satt flysikkerheten til side til fordel for egne økonomiske interesser. Men amerikansk lovgiving åpner ikke for foretaksstraff, dermed er det ofrenes familier som må ta ansvar for at det blir iverksatt etterforskning og økonomiske straffetiltak mot Boeing-fabrikken, sa advokat Helge Husebye Haug i en pressemelding fra familien.

Personvernpolicy