Frykter batteri-krise:

Tesla stålsetter seg mot mineralmangel

Batteripakke i en elbil, utstillingschassis til en Nissal Leaf.
Batteripakke i en elbil, utstillingschassis til en Nissal Leaf. Foto: Tennen-Gas / CC 3.0

Tesla advarer mot mineralmangel til batteriproduksjonen. Politikere i USA og EU ser alvorlig på Kinas råvaredominans og vil ha flere gruver og mer foredlingsindustri.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Som ABC Nyheter skrev like før jul, må utvinningen av såkalte sjeldne jordarter øke dramatisk for å møte etterspørselen som følge av satsing på fornybar energi og elektrifisering, ifølge en nederlandsk studie.

Problemet er ikke begrenset til de «sjeldne» mineralene, men gjelder også mer vanlige mineraler til bruk i batterier, som litium, nikkel, kobolt og grafitt, ifølge en EU-rapport fra april.

I dag selges det litium-ion batterier med en samlet kapasitet på 78 gigawattimer (GWh), som er forventet å eksplodere til 660 GWh innen 2023, og 4000 GWh innen 2040.

Karlsruhe Teknologiske Institutt har anslått at i 2050 kommer behovet av kobolt til å være det dobbelte klodens reserver som i det hele tatt er oppdaget, langt mindre utvunnet. Tilgangen på litium ser bedre ut, men utvinningen må tidobles.

EU anslår at i tillegg til å sørge for forsyningssikkerhet, må det må bygges 20 til 30 giga-batterifabrikker, bare i Europa, for å møte behovet etter batterikomponenter, noe som er en utfordring, men kan også bidra til 3-4 millioner ekstra jobber.

(Saken fortsetter under)

Batteribehovet til elbiler og fornybarsatsingen kommer til å tidobles i løpet av de neste ti årene. Foto: EU/Joint Research Centre
Batteribehovet til elbiler og fornybarsatsingen kommer til å tidobles i løpet av de neste ti årene. Foto: EU/Joint Research Centre

Kina dominerer

«Tilgangen på de viktigste råvarene til batterier er en stor utfordring for EUs forsyningssikkerhet, ettersom de kun er tilgjengelige fra et lite knippe land. Foredlingsanlegg er også for det meste konsentrert i Kina, som dominerer verdikjeden. Det samme gjelder verdikjeden til sjeldne jordarter brukt til magneter med høy energitetthet som er nøkkelen til å produsere elektriske motorer som har høy effekt», står det i EU-utredningen.

Det samme gjelder komponenter til for eksempel vindkraftindustrien, som benytter sjeldne jordarter til dynamoer.

Stadig strengere miljøreguleringer av gruveindustrien i Kina og andre potensielle gruveland, eksportrestriksjoner og mulig handelskrig gjør ikke utsiktene særlig bedre med tanke på forsyningen.

Logistikkansvarlig i Tesla, Sarah Maryssael, ga torsdag uttrykk for sin bekymring for mangel på mineraler i et lukket møte i Washington sammen med de amerikanske folkevalgte og gruveindustrien. Møtet ble arrangert av analysebyrået Benchmark Minerals.

(Saken fortsetter under)

Kina dominerer både råvareutvinningen og batteriproduksjonen. Foto: EU/Joint Research Centre
Kina dominerer både råvareutvinningen og batteriproduksjonen. Foto: EU/Joint Research Centre

USAs nasjonale sikkerhet

Lederen av Benchmark Minerals, Simon Moores, sier verden er i et «våpenkappløp om batterier som bare blir mer og mer intens».

– Litium-ion batterier er for det 21. århundre det samme som en oljetønne var i det 20. århundre, sa Moores.

Enkelte deltakere mente saken utfordrer nasjonal sikkerhet, ifølge Bloomberg.

– Vår utfordring er at vi har feilet i å forstå sårbarheten vi er i som nasjon med tanke på vår avhengighet av andre når det gjelder mineraler, sa den republikanske senatoren fra Alaska, Lisa Murkowski.

Hun viste til at USA importerte 50 prosent av 48 mineraler til industrien 2017, 18 av dem importerte de 100 prosent av.

– Dette burde være en bekymring for alle, spesielt med tanke på at etterspørselen på for eksempel grafitt, litium, kobolt og nikkel kommer til å skyte i været.

Kina og Kongo

Kina kontrollerer i dag 95 prosent av utvinningen av sjeldne jordarter. Landet utvinner to tredjedeler av grafitten som trengs til å lage å lage litium-ion batterier, og produserer også to tredjedeler av batterikomponentene.

Kobolt, som er vanlig i dagens litium-ion, produseres stort sett i Kongo, som står for 64 prosent av forsyningen i verden. Kongos gruveindustri er samtidig kontroversiell på grunn av barnearbeid. UNICEF anslår at 40.000 barn er engasjert i Kongos koboltgruver. 20 prosent graves ut for hånd.

Ikke bare biler trenger mineraler, men også elektronikk. For eksempel vil «smarte» termostater som Nest, og elektroniske assistenter som Alexa forbruke 1,5 million tonn kobber i 2030, opp fra bare 38.000 tonn i dag.

Personvernpolicy