Stein Erik Hagen sjokkerte Orkla om sukker og salt

BÆREKRAFT: Investor Stein Erik Hagen ble kreftsyk og satte seg inn i ernæringsspørsmål. Det fikk følger for Orkla.
BÆREKRAFT: Investor Stein Erik Hagen ble kreftsyk og satte seg inn i ernæringsspørsmål. Det fikk følger for Orkla. Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og nå spiller konsernsjef Peter A. Ruzicka bærekraft-ball med statsminister Erna Solberg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Erna Solberg sparket onsdag i gang et bærekraftstunt for norsk næringsliv, sammen med Orkla-konsernet.

Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka som ble presentert som særdeles lite interessert i fotball, men desto mer i bærekraftig produksjon, fikk kastet en bærekraft-fotball til seg av Erna Solberg.

Det hele skal munne ut i en fotballkamp under Norway Cup på Ekeberg i Oslo 1. august, der elleve viktige næringslivsaktører skal stille lag, med den mer fotballinteresserte statsministeren som lagleder.

Kampen skal symbolisere hvilke norske bedrifter som forplikter seg til å sette seg mål for bærekraft.

FNs 17 mål spenner fra klima- og miljø til helse, fred, trygge samfunn og andre forhold.

Blir selvforsynt med kraft og vann

– Bærekraftmålene er globale – men tiltakene må være lokale. Vi når ikke disse målene hvis ikke næringslivet tar ansvaret for sin del av jobben. All næringsvirksomhet setter fotavtrykk på miljøet, men også på samfunnet, sier Erna Solberg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2015 kjempet hun imot at FN skulle ha så mange som 17 bærekraftsmål med 169 underkapitler, men står nå på for å få dem gjennomført.

Solberg leder nemlig FNs pådrivergruppe for å oppnå bærekraftsmålene fram mot 2030.

– Orkla som stor matvareprodusent har stor innvirkning også på helse, påpekte Solberg onsdag.

Overfor ABC Nyheter trekker Solberg fram klimamålet som ett eksempel på hva næringslivet kan gjøre.

– Det å bruke energiformer som er mindre fossilbasert er viktig i alle ledd av prosessen fra produksjon helt ut til markedet. Også emballasjen er viktig for avtrykk, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi jobber like hardt i alle land

Konsernsjef Ruzicka bekrefter at Orkla jobber for å få tilgang til ren energi i alle land der selskapet er etablert.

– Vi jobber like hardt i alle land, for eksempel i vår største fabrikk. Den er i India og produserer for det indiske markedet. Der er målsettingen å være selvforsynt med solceller i 2022, og selvforsynt med vann ved å samle regnvann og rense og gjenbruke vann. For der er vann en viktig problemstilling, forteller konsernsjefen til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vindkraft og tomatsuppe

KASTER BALLEN: Erna Solberg kaster bærekraftsball til Orkla-sjef Peter A. Ruzicka. 1. august stiller Orkla, Storebrand, Jotun, pwc, Tine, Coop, NorgesGruppen, DNM, Mills og DNV.GL til fotballkamp under Norway Cup. Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter
KASTER BALLEN: Erna Solberg kaster bærekraftsball til Orkla-sjef Peter A. Ruzicka. 1. august stiller Orkla, Storebrand, Jotun, pwc, Tine, Coop, NorgesGruppen, DNM, Mills og DNV.GL til fotballkamp under Norway Cup. Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter

Konsernsjef Ruzicka undertegnet for to år siden en forpliktelse om at selskapet skal bidra til bærekraftmålene.

Han fortalte at Orkla deltar i partnerskapet for mindre salt i bearbeidet mat, og samarbeider med flere organisasjoner om forskning på sunnere mat.

Som eksempel forteller han om en ny serie vaskemidler Orkla lanserte for et halvt år siden.

– Fabrikkene som produserer disse bruker vindkraft, det er nesten bare vegetabilske ingredienser, emballasjen består av resirkulerbar plast og produktene er Svanemerket, fortalte han.

Selskapets tomat-posesuppe står nå for 80 prosent lavere miljøbelastning enn om du koker tomatsuppe hjemme.

– Suppa har mindre salt, vi tørker tomatene der de produseres og reduserer dermed transportbehovet, sa Ruzicka om noe av årsakene til det.

– Vi merker også at våre investorer begynner å stille større krav til å drive bærekraftig, fortalte Ruzicka.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hagen sjokkerte Orkla

Hovedaksjonær Stein Erik Hagen hopper noen år tilbake:

– Jeg sjokkerte hele ledelsen i Orkla da jeg i Davos for noen år siden plutselig sa til journalister at vi skulle kutte sukker, salt og palmeolje. Dermed måtte organisasjonen følge opp, forteller han til ABC Nyheter.

– Etter at jeg fikk kreft, ble jeg bevisst på kostholdets innvirkning på helsa. Sukker er som kunstgjødsel for kreftcellene. Dette gjorde at jeg ønsket at Orkla skulle produsere sunnere mat, sier Hagen.

Mandag var Stein Erik Hagen på et møte i London om bærekraft, for eiere i World Economic Forum.