Rema 1000 kåret til beste butikkjede i Danmark

Rema 1000 har fortsatt kontroll på om lag en fjerdedel av dagligvarehandelen i Norge, men sliter med imagen. I nabolandet Danmark går kjeden derimot helt til topps i en ny brukerundersøkelse.
Rema 1000 har fortsatt kontroll på om lag en fjerdedel av dagligvarehandelen i Norge, men sliter med imagen. I nabolandet Danmark går kjeden derimot helt til topps i en ny brukerundersøkelse. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens Rema 1000 sliter med omdømmet i Norge, har dagligvaregiganten en høy stjerne blant danske forbrukere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge en ny undersøkelse, hvor 4.100 danske forbrukere er spurt om hvilken butikkjede de har mest lojalitet til og er mest fornøyd med, går Rema 1000 helt til topps.

Undersøkelsen som er utført av Loyalty Group , har kartlagt kundenes tilfredshet på syv ulike områder: Tilgjengelighet, service, produktkvalitet, verdi for pengene, tillit, økologi og image, melder Ekstra Bladet.

– En suksess i Danmark

Researchchef i Loyalty Group, Lars Jepsen, har denne forklaringen på hvorfor Rema 1000 gjør det så skarpt blant danske forbrukere: Nære kundeopplevelser og konkurransedyktige priser.

– Rema 1000's konsept med den lokale kjøpmann, som sikrer de riktige produkter til konkurransedyktige priser, har vært en suksess i Danmark. Den gode kundeopplevelse går hånd i hånd med god inntjening, sier Jepsen ifølge danske TV 2.

På de neste plassene etter Rema 1000 følger tyske Lidl, Superbrugsen og Kvickly. På jumboplass kommer supermarkedene Netto og Fakta, mens Meny havner omtrent midt på skalaen i rangeringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se hele listen her.

– En alvorlig situasjon

I begynnelsen av oktober kom Rema 1000 i Norge dårlig ut i kvartalsrapporten fra analysefirmaet Nielsen, men har fortsatt kontroll med en fjerdel av det norske dagligvaremarkedet.

Rema 1000 mistet 1,4 prosentpoeng av sin markedsandel fra andre kvartal i fjor og endte med en total på 23,5 prosent av markedet.

– Rema er i en alvorlig situasjon fordi de taper markedsandeler mens konkurrentene vinner, sa Reidar Molthe i Daglivarehandelen.no.