Ole Robert Reitan: – Jeg gikk fra å være verdens blideste kjøpmann til en sutrepave

Oslo 20140604. Administrerende direktør i Rema 1000, Ole Robert Reitan, om omdømmefallet og søksmålet av komkurrentene.
Oslo 20140604. Administrerende direktør i Rema 1000, Ole Robert Reitan, om omdømmefallet og søksmålet av komkurrentene. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rema-sjef Ole Robert Reitan mener at kjeden det siste året har mistet fokus.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det siste året har vært alt annet enn en dans på roser for Rema 1000 og Ole Robert Reitan.

Rema havnet i søkelyset etter at de valgte å anmelde 120 av konkurrentenes butikker for søndagsåpne butikker, i tillegg til at kjeden har hatt sviktende omsetning og omdømmefall.

Les også: Rema åpner 40 butikker i 2017

Innrømmer tøffe tider

Kjeden har også fått kritikk for sin bestevennsordning, som har ført til at en lang rekke produkter har forsvunnet fra butikkhyllene.

Under dagligvarebransjens høstmøte i Tønsberg torsdag, innrømmet Reitan at det siste året har vært tøft.

– Summen av dette er at jeg gikk fra å være verdens blideste kjøpmann til å bli en sutrepave. Før var jeg og Rema 1000 sett på som utfordreren, og selv om jeg selv fortsatt mente jeg var det, oppfattet alle andre oss som en gigant, sa han ifølge Aftenposten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Reitan om tøft Rema-år: – Det aller råeste halvåret jeg har opplevd

En deis i bakken

Til avisen sier Reitan at alle mennesker gjør feil, men at han nå ser fremover.

– Vi tåler en deis i bakken. Men da må jeg endre noe, og alle endringsprosesser starter med en erkjennelse. Og den erkjennelsen må jeg si høyt. Det gjorde jeg nå, sier han.

Rema-topp Odd Reitan, faren til nåværende sjef Ole Robert Reitan, har tidligere uttalt at de gjorde en tabbe da de lanserte bestevennordningen.

– Den var ikke nødvendig slik den ble forklart. Vi gjorde en feil. Det har med kommunikasjonen å gjøre. Tanken var god, men måten vi innførte det på var ikke bra. Det er vi enige om, sa han til DN i mars.

Svekket omdømme

Onsdag la Ipsos frem en rapport som viste at omdømmet til Reitangruppen har falt hvert år siden 2011.

29 prosent sier de har et «meget godt inntrykk» av Reitangruppen. Det er et fall på 37 prosent fra i fjor. «Dårlig inntrykk» øker fra 24 til 35 prosent. Kjeden står dermed for det første fallet i årets undersøkelse.

– Det er ingen hemmelighet at selskapet har hatt en turbulent omstillingsperiode i første halvår, da denne målingen ble gjennomført. Nå skal vi brette opp ermene og sørge for at vi blir bedre neste gang, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema.