Meny

Odd Reitan: – Vi gjorde en feil

IKKE TYDELIGE NOK: Rema-gründer Odd Reitan mener selskapet ikke var tydelige nok da de lanserte bestevennordningen. Foto: Geir Otto Johansen / Scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men han mener den nye leverandørstrategien var nødvendig.

Rema 1000 fått en tøff start på året etter at de innførte sin bestevennsordning, som har ført til at en lang rekke produkter har forsvunnet fra butikkhyllene.

Til DN sier Rema-topp Odd Reitan at de gjorde en tabbe da de lanserte bestevennordningen.

– Den var ikke nødvendig slik den ble forklart. Vi gjorde en feil. Det har med kommunikasjonen å gjøre. Tanken var god, men måten vi innførte det på var ikke bra. Det er vi enige om, sier Reitan til avisen.

Les også: Rema 1000 rensker opp i antallet leverandører

– Ebbe ut

Han påpeker at poenget med ordningen er at kundene skal få mer lokal mat.

– Vi har hatt slike opplevelser tidligere også. Det er ikke alle beslutningene som faller i god jord hos forbrukerne fra dag én, men det har et formål som er tenkt å gi effekt, sier Rema-sjefen.

Han tror ikke boikotten selskapet har opplevd de siste månedene vil vare.

– Nei, vi merker tydelig at det er i ferd med å ebbe ut, sier han til DN .

Les også: Professor ser ølstrid som en test for Rema 1000

Mister jobben

Det skapte stor medieoppmerksomhet da Rema 1000s såkalte «bestevennavtaler» ble kjent tidligere. Blant annet er Carlsberg, som fra før har 55 prosent av markedsandelene på øl, blitt kjedens nye « bestevenn», mens Mack-ølet er tatt ut av det nasjonale sortimentet, noe som har skapt stor frustrasjon hos ølbryggeriet i nord.

I tillegg har syltetøyprodusenten Lerum og flere andre leverandører fått beskjed om at de blir droppet fra butikkhyllene.

Tirsdag ble det kjent at elleve ansatte hos Coca-Cola blir permittert som følge av at mange av drikkevaregigantens produkter er fjernet fra Remas butikkhyller.

Privatøkonomi
Populært