Verdens raskeste elektriske passasjerferje «flyr» over vannet
Bruker en brøkdel av energien som et konvensjonelt fartøy i samme størrelse.
Kollektivtransportselskapet Västtrafik vil la pendlere prøve en rask, stillegående og energieffektiv hydrofoil-ferge mellom Gøteborg sentrum og øyene 8.–19. september. Turen er beregnet til omtrent en halvtime, melder nyhetbyrået TT.
De bruker en Candela P-12, som «flyr» rundt 1,5 meter over vannet på bærende vinger. Fergen har en marsjfart på 25 knop og maksfart på 30 knop – og regnes nå som verdens raskeste elektriske passasjerferje i regulær kollektivtrafikk. (Det finnes flere mindre el-hydrofoiler som går i turisttrafikk og som har tilsvarende toppfart, som Vessev VS-9 i Auckland, New Zealand).
Slik gjennomføres testen
I to uker skal P-12 kjøre med passasjerer mellom Stenpiren i sentrale Göteborg og Öckerö färjeläge. Opplegget omfatter seks avganger daglig, med korte ladestopp etter hver tur.
Båten har plass til 24 passasjerer, og det er tilrettelagt for sykler, barnevogner og rullestoler.
Hvordan virker teknologien?
Når P-12 når ca. 18 knop, løfter bæreplanene skroget opp av vannet. Da forsvinner mesteparten av vannmotstanden, og energibruken går omtrent 80 prosent ned sammenlignet med et konvensjonelt fartøy i samme størrelse.
En studie fra Kungliga Tekniska högskolan (KTH) konkluderer med at elektriske hydrofoilferger kan redusere livsløpsutslippene med hele 97,5 prosent sammenlignet med dieselferger.
Raskere ferger i anmarsj
Gøteborg-testen er et tidlig eksempel i en internasjonal bølge av elektriske hydrofoil-ferger, men i Stockholm har Candelas P-12 «Nova» vært testet allerede siden høsten 2024, fram til piloten ble avsluttet 31. juli i år.
På Isle of Wight bygger Red Funnel og Artemis Technologies den elektriske foil-fergen EF-24 Passenger. Fergen har en oppgitt toppfart opp mot 38 knop og cruisefart fra 25–35, men er altså ikke i drift ennå.