Europeisk flyplasskaos: – Vil bli verre før det blir bedre

Tålmodigheten får seg en skikkelig prøve for reisende som skal fly fra Schiphol utenfor Amsterdam. Reisende får beskjed om å møte opp minst fire timer før avgang.
Tålmodigheten får seg en skikkelig prøve for reisende som skal fly fra Schiphol utenfor Amsterdam. Reisende får beskjed om å møte opp minst fire timer før avgang. Foto: Ramon Van Flymen / AFP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Køene varer i timesvis, politiet blir sendt inn for å fortelle fortvilte passasjerer om kanselleringer og transportminister trygler flyselskaper om å stanse billettsalget. Første sommer etter pandemien åpner med det komplette kaos.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Køene strekker seg ut rundt terminalen og ut på plenen utenfor. Etter to år med nedstengninger skal tilsynelatende hele Europa ut i verden igjen. Flyplassene, som har fremstått folketomme i nesten to år går nå inn i en ny krise – en kapasitetskrise.

Problemene har vært størst ved de store luftfartshubene; Heathrow i London, Schiphol i Amsterdam og Charles de Gaulle i Paris. Også Kastrup i København og Arlanda i Stockholm har opplevd lange køer og store flaskehalser ved sikkerhetskontrollene, bagasjeinnsjekkingen og passkontrollene.

Sjefen for flyplassoperatøren Swedavia, Jonas Abrahamsson, måtte tirsdag forklare seg om køproblemene til Riksdagen. De har varslet at de vil åpne innenriksterminalen T4 for å ta unna noe av presset. Terminalen har vært stengt siden starten på pandemien.

Her kan du lese flere luftfartsnyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Politiet må levere dårlige nyheter

I Storbritannia er det problemer ved flere flyplasser og både TUI, British Airways og EasyJet avlyser daglig flyvninger for å bøte på problemene ved flyplasser som Heathrow og Gatwick utenfor London, samt flyplassen i Manchester, Bristol og Dublin.

Les også: SAS innstiller over 4000 flyvninger i sommer

Ved enkelte flyplasser ble politibetjenter sendt inn for å fortelle utålmodige passasjerer at flyet deres var kansellert. Det er for få ansatte til å ta seg av innsjekkingen, for få ansatte i sikkerhetskontrollen, for få ved gaten og til bagasjehåndteringen. Resultatet er frustrerte passasjerer, forsinkede og kansellerte fly og ødelagte ferier.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Også ved flyplassen i Manchester startet innsjekkingskøene utenfor selve terminalbygget. Foto: Phil Noble / Reuters
Også ved flyplassen i Manchester startet innsjekkingskøene utenfor selve terminalbygget. Foto: Phil Noble / Reuters

Vil bli verre før det blir bedre

Fagforeningen for flyplassansatte i Storbritannia advarer om at det vil bli verre før man vil se en bedring. Flyplassene mangler desperat ansatte på bakken og flyselskapene mannskap i flyene. Ansatte fikk sparken under pandemien, og det tar månedsvis å sikkerhetsklarere og trene opp nyansatte. De ansatte som kan jobbe, er nå under et gigantisk press for å ta unna passasjerer, fly og få flyplassene til å gå rundt. Ved flere flyplasser truer de med streik om forholdene ikke blir bedre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– På mange områder, som for flygeledere, er overtid kun et midlertidig plaster som ikke løser problemet. Ting kommer til å bli verre i sommer før det blir bedre , sier Garry Graham ved fagforeningen til Sky News.

Onsdag henstilte den britiske transportministeren alle flyselskap som opererer ved britiske flyplasser til å tilpasse og eventuelt kansellere avganger, for å få bedre kontroll ved flyplassene. For britiske passasjerer har også brexit gjort at passkontroller og dokumentsjekk tar lengre tid sammenlignet med tidligere.

Vil ha inn forsvaret

Ryanairs Michael O'Leary vil ha inn det britiske forsvaret for å avlaste i sikkerhetskontrollen på flyplassene. Foto: Bertil Enevåg Ericson / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Ryanairs Michael O'Leary vil ha inn det britiske forsvaret for å avlaste i sikkerhetskontrollen på flyplassene. Foto: Bertil Enevåg Ericson / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Lavprisselskapet Ryanairs sjef Michael O'Leary foreslår at forsvaret settes inn for å avlaste sikkerhetsvaktene ved flyplassene og få unna køene ved sikkerhetssjekken.

– Å få inn forsvaret, som de gjør ved mange andre europeiske flyplasser, ville med et knips, lette på presset for sikkerhetsansatte på flyplassene og ville bety at passasjerene får en mye bedre opplevelse, ikke bare denne helgen, men hver helg de neste tre-fire månedene, sier O'Leary til ITV News.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved flyplassen i Manchester ble utålmodige passasjerer så frustrerte at de klatret inn i bagasjekarusellen på jakt etter bagasjen. Bagasje-ventetiden skal ha vært på over tre timer, ifølge Manchester Evening News.

– Dårlig planlegging

Ved Schiphol utenfor Amsterdam opplever passasjerene å måtte stå i kø i fire-fem timer før de i det hele tatt får komme forbi sikkerhetssjekken. Det har kommet rapporter om frustrerte passasjerer som havner i klammeri med hverandre.

– Dette er dårlig planlegging. vi har visst siden januar at mange ønsker å reise på ferie utenlands i mai. Hvis du ikke forbereder deg for det så er dette hva du ender opp med , er den brutale dommen fra Frank Oostdam, lederen for samlingsorganisasjonen for nederlandsk reiseliv og turoperatører.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

For reisende som skulle sjekke inn ved Schiphol utenfor Amsterdam begynte køen langt utenfor selve terminalbygningen fredag. Passasjerene ble anbefalt å møte opp minst fire timer før avgang. Foto: Robin Van Lonkhuijsen / AFP
For reisende som skulle sjekke inn ved Schiphol utenfor Amsterdam begynte køen langt utenfor selve terminalbygningen fredag. Passasjerene ble anbefalt å møte opp minst fire timer før avgang. Foto: Robin Van Lonkhuijsen / AFP

Norske flyplasser bedre forberedt

Ved norske flyplasser er det foreløpig ikke samme problem. Ved Oslo lufthavn har det så langt i vår ikke vært bemanningsproblemer tross betraktelig økning i trafikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Arbeidsgivere på Gardermoen har hatt flere permitterte ansatte, som kunne starte på jobb igjen direkte. På flyplasser ute er flere sagt opp, og rekruttering må starte på nytt, sier Cathrine F. Framholt markeds- og kommunikasjonssjef i Avinor til Dagbladet.

Det er ventet at de travleste ukene for luftfarten blir mellom 15. juni og 15. august.