USA taper kappløpet mot Kina: Marinen vil skrote krigsskipene som skulle bli redningen

Den amerikanske marinen ønsker å sende helt ferske krigsskip i graven. Det som skulle bli deres store håp, ble en stor fiasko.
Den amerikanske marinen ønsker å sende helt ferske krigsskip i graven. Det som skulle bli deres store håp, ble en stor fiasko. Foto: Alexandra Seeley / US Navy/AFP/NTB

Sjef for den amerikanske marinen Michael Gilday ønsker å skrote USAs ferske flåte av krigsskip, samtidig som de forsøker å holde tritt med Kina. Nå løper stormakten i øst fra dem.

– Jeg nekter å spytte en eneste dollar til inn i et skip som ikke engang kan spore dagens høyteknologiske ubåter, sa Gilday under en høring ved House Armed Services Committee onsdag.

Sjefen for den amerikanske marinen ønsker at forsvaret skal kvitte seg med en rekke krigsskip, hvor flere av dem bare er tre år gamle. Hovedårsaken er at skipenes anti-ubåtsystem ikke «fungerer som det skal». Ifølge forsvarets FY23-budsjettforslag sparer den amerikanske marinen 391 millioner dollar på å skrote skipene.

Noe som er et mikroskopisk plaster på såret i lys av de 3,2 milliarder dollarene de har brukt på skipene så langt. Tross den svimlende summen som allerede er brukt, ønsker Marinen rett og slett ikke å bruke enda mer penger i håp om å redde et tapsprosjekt.

Marinens store håp ble tapsprosjekt

Blant skipene de vil skrote er USS Indianapolis, USS Billings og USS Wichita, som sto klar til tjeneste i 2019, noe som betyr at de i så fall går i graven etter å kun ha gjennomført en brøkdel av sin forventede tjenestetid, skriver CNN.

I tillegg til de tre nyfødte skipene ønsker Marinen å skrote ytterligere seks Freedom-klasse-krigsskip. Skipene er konstruert til å operere på relativt grunt vann, slik som i Sør-Kina-havet. Men skipene har vært hjemsøkt av trøbbel, inkludert gjentatte havari, og har ikke levd opp til forventningene. Derfor ønsker ikke marinen å bruke mer midler på dem.

Men det er ikke Marinen som har det siste ord.

Marinen kan kun søke om å få skrote skipene, men det er til syvende og sist Kongressen som avgjør krigsskipenes skjebne. Det kan være vanskelig å få gjennom en såpass omfattende skroting i en tid hvor det amerikanske forsvaret står midt i et marinekappløp med Kina.

(Saken fortsetter under bildet).

Dette skipet, som her forlater havnen i Detroit, er av Freedom-klassen, som forfølges av problemer. Foto: Carlos Osorio / AP/NTB
Dette skipet, som her forlater havnen i Detroit, er av Freedom-klassen, som forfølges av problemer. Foto: Carlos Osorio / AP/NTB

Taper kappløpet mot Kina

Medlem av Representantenes og sjef for House Armed Services Committee hus Adam Smith mener at skipene er helt ubrukelige.

– Vi kan ikke bruke dem, og de er forferdelig kostbare. De lever ikke opp til forventningene, så uavhengig av hvor gamle de er, så vil det være bortkastet penger å satse på dem, sier Smith.

Den republikanske senatoren Jim Inhofe mener at USA rett og slett ikke har tid til å pusle med skip som ikke fungerer.

– Den kinesiske marineflåten klatrer sakte men sikkert i retning av 460 skip innen 2030. Dermed er det avgjørende at vi får bukt med disse produksjonstabbene, og får slutt på det. Fokuset må heller være på de prosjektene som kan styrke vår flåte betraktelig, sa Inhofe under høringen.

De kystnære krigsskipene som skulle være USAs redning, ble altså en av deres største fallgruver. I stedet for å bygge skip med spisskompetanse, valgte de å produsere altmuligmannsskip, og resultatet er skip som har mange, men begrensede, evner, og som ikke er bunnsolid til noe.

Samtidig er marinen i gang med å produsere skip konstruert til å håndtere den stadig mer turbulente situasjonen i Sør-Kina-havet, tritt med teknologien Kina utvikler. Samtidig følger de med på potensiell opptrapping i trusler fra Russland, hvor de understreker at de per dags dato ikke er i stand til å håndtere konflikt med to supermakter.