Kina sendte 28 fly mot Taiwan – hendelsen legger seg inn på en liste allerede full av provokasjoner

Et taiwansk F-16 skygger et kinesisk bombefly av typen H-6. Bildet ble tatt under en avskjæring i februar i fjor.
Et taiwansk F-16 skygger et kinesisk bombefly av typen H-6. Bildet ble tatt under en avskjæring i februar i fjor.
Foto: AP/NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Største kinesiske luftkrenkelsen siden rapporteringen startet, hevder Taiwan.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tirsdag fløy 28 fly fra det kinesiske luftforsvaret inn i Taiwans identifikasjonssone. Hendelsen føyer seg inn i en lang rekke av kinesiske provokasjoner mot andre land i Sør-Kina-havet.

Ifølge det taiwanske forsvarsdepartementet er tirsdagens flyvninger den største kinesiske luftkrenkelsen mot øystaten siden myndighetene begynte å rapportere om slike hendelser.

Den kinesiske flyflåten på 28 fly besto av både jagerfly, bombefly og fly som benyttes til elektronisk krigføring og ubåtjakt. Tirsdagens krenkelser slo den forrige «rekorden» som ble satt 12. april i år da 25 kinesiske fly fløy inn i den taiwanske identifikasjonssonen, ifølge CNN.

De kinesiske flyene skal ifølge taiwanske myndigheter ha fløyet svært nært selve øya Taiwan. Noen av flyene skal ha rundet sørspissen av øya.

Taiwan reagerte med å sende opp jagerfly for å identifisere og avskjære den kinesiske flåten. Samtidig ble taiwanske luftvernsmissiler klargjort.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke bare Taiwan

Det er ikke bare Taiwan som sliter med kinesiske provokasjoner i luften. 31. mai fløy 16 kinesiske fly inn i Malaysias økonomisk sone. Dette ble oppdaget av det malaysiske forsvaret som reagerte med å sende opp jagerfly for å avskjære de kinesiske flyene.

Det malaysiske luftforsvaret beskriver hendelsen som en «seriøs trussel mot nasjonal suverenitet og flysikkerhet», ifølge CNN.

Også hendelser på sjøen

Flere land i Sør-Kina-havet gjør krav på overlappende havområder i regionen, deriblant Kina, Vietnam, Taiwan, Malaysia, Indonesia, Brunei og Filippinene. Dette har ført til en rekke hendelser der ulike land har anklaget hverandre for å operere i havområder flere stater hevder suverenitet over.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kina og Vietnam har lenge vært uenige om hva som er vietnamesisk og hva som er kinesisk territorium i Sør-kinahavet. Dette gjenspeiles i en rekke hendelser der den kinesiske kystvakten har pågrepet vietnamesiske fiskere for å fiske på kinesisk territorium.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Reuters fant en slik hendelse sted 2. juni i fjor da et fartøy fra den kinesiske kystvakten med overlegg krasjet i og sank en vietnamesisk fiskebåt og pågrep mannskapet. Både Vietnam og Kina hevder eierskap av det aktuelle havområdet.

Øystrid

Kjernen i konflikten blant landene med kyst til Sør-Kina-havet har sitt opphav i striden om hvem som har rett til de to øygruppene Spratly-øyene og Paracel-øyene.

Med øygruppene følger det med enorme havområder, men det er kun Kina som gjør krav på hele havområdet. De andre nevnte landene i regionen gjør krever kun deler av området.

Territorialkrav i Sør-Kinahavet. Kart utformet av Voice of America. Via Wikimedia Commons (public domain).
Territorialkrav i Sør-Kinahavet. Kart utformet av Voice of America. Via Wikimedia Commons (public domain).