Google, Microsoft og Amazon hjelper oljeselskaper med å finne olje

Teknologien som produseres hos Google, Microsoft og Amazone brukes pgså til å effektivisere oljeleting, til tross for at klimaorganisasjoner advarer om at vi allerede har funnet mer olje enn kloden tåler at vi utvinner og forbrenner.
Teknologien som produseres hos Google, Microsoft og Amazone brukes pgså til å effektivisere oljeleting, til tross for at klimaorganisasjoner advarer om at vi allerede har funnet mer olje enn kloden tåler at vi utvinner og forbrenner. Foto: Sue Ogrocki / AP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Greenpeace mener at samarbeid mellom teknologiselskapene og oljeindustrien er uforenlig med å bremse karbonavtrykk. – Selskapene forlenger en oljealder som ville tatt slutt av seg selv.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Google, Microsoft og Amazon hjelper store oljeselskaper med å lete etter olje, melder nettmagasinet Vox.

Selskapene selger kunstig intelligens og skytjenester til oljeselskaper som Shell, BP og ExxonMobil. Teknologien gjør det enklere å både finne og utvinne oljen.

Samarbeidet skaper bekymring blant klimaorganisasjoner, som mener teknologiselskapene beveger seg i feil retning når det gjelder klima.

– Det skjer altfor lite, altfor langsomt, sier Greenpeace til ABC Nyheter.

Dypere inn i klimakrisen

Leder i Greenpeace, Frode Pleym, sier at det estimeres at oljebransjen vil kjøpe teknologi fra Google, Microsoft og Amazon for 1,3 milliarder i 2020, selv om tallene er noe usikre på grunn av coronakrisen.

– Selskapene er med i hele løpet i oljeproduksjonen – de gjør det både lettere å finne oljen og billigere å utvinne den, sier Pleym, til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Som resultat kommer vi enda dypere inn i klimakrisen, advarer han.

– Hva kan klimakonsekvensene bli dersom disse selskapene fortsetter å samarbeide om å effektivisere letingen?

– Forskerne har vært veldig tydelige på at vi har funnet mer olje enn vi kan brenne hvis vi skal unngå de verste konsekvensene av klimakrisen, sier Pleym, og legger til:

– Disse selskapene gjør det umulig å nå målene i Paris-avtalen.

Videre forklarer Pleym at oljeprisen har vært vedvarende lav over en lengre periode. Synkende etterspørsel på olje har man sett flere ganger i historien, men også at den har blitt reddet av ny teknologi hver gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Etterspørselen går ned, og kommer til å gå permanent ned, hvis ikke ny teknologi holder den oppe, sier Pleym.

– Med andre ord: Google, Amazon og Microsoft forlenger en oljealder som ville ha sluttet av seg selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trappet ned samarbeid etter kritikk

I mai publiserte Greenpeace rapporten Oil in the Cloud som kritiserte teknologigigantene for sitt bidrag til oljebransjens karbonavtrykk.

Bare et par dager etter, annonserte Google at de ville slutte med å skreddersy kunstig intelligens til oljeselskaper.

– Det er bra, men det må omfatte alt de gjør, sier Pleym.

Han mener Google og de andre teknologigigantene også må fase ut de kontraktene de allerede har med oljeselskapene.

– Som en mindre aktør, har Google muligheten til å gå hele veien og presse resten i riktig retning, sier han.

– Uforenlig med klimamål

Google, Microsoft og Amazon har allerede store karbonavtrykk fordi de bruker enorme mengder med strøm på å lagre data. Cirka to prosent av strømforbruket i USA går til nettopp datalagring. Men de siste årene har selskapene kommet med løfter om å lagre dataen på en grønnere måte, som en del av en større, mer eller mindre vellykket, innsats for å bli mer klimavennlige.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Er salg av teknologi til oljeselskaper forenlige med klimamålene disse selskapene har satt seg?

– På ingen måte, slår Pleym fast.

– Det er flott at de setter seg ambisiøse mål; Amazon skal være karbonnøytrale i 2040 og Microsoft skal være karbonnegative i 2030. Men da er det viktigste grepet de kan ta å ikke gjøre det lettere for oljeselskapene å utvinne olje, understreker han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

At en bedrift er karbonnøytral vil si at den ikke skal bidra til økt CO2-innhold i atmosfæren. En karbonnegativ bedrift skal i sum redusere CO2-innholdet i større grad enn den bidrar til det.

– Det er bra at selskapene jobber for å få til en grønnere datalagring, sier Pleym.

– Vår bruk av datasentre og nettskyer kommer bare til å øke, og det er en god ting, fordi da får vi mindre behov for reise, for eksempel i forbindelse med konferanser. Og det har vært kjempebra under corona, sier han.

– Men det blir en ny normal etter corona, og da skal vi skal ikke ha en ny normal som maler oss inn i et nytt hjørne.

Les også: Nytt olje- og gassfunn i Nordsjøen