Passasjerene ante ingen fare – i cockpit kjempet pilotene for livet

<p>Det var et fly av typen Airbus A320-200 på vei fra Gatwick i London til Paphos på Kypros, da pilotene kort tid før landing oppdaget rar lukt i cockpiten. Illustrasjonsfoto.</p>
Det var et fly av typen Airbus A320-200 på vei fra Gatwick i London til Paphos på Kypros, da pilotene kort tid før landing oppdaget rar lukt i cockpiten. Illustrasjonsfoto. Foto: British Airways

British Airways-flyvningen til Páfos på Kypros holdt på å gå alvorlig galt da begge pilotene holdt på å svime av kort tid før landing.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var 19. oktober hendelsen skjedde. Nå har den foreløpige rapporten blitt omtalt av blant annet flynettstedet Avherald.

Rute BA-2676 fra Gatwick i London var under nedstigning fra 8000 fot til 6000 fot mot landing ved Páfos på Kypros, da førsteoffiseren oppdaget en uvanlig odør i cockpiten.

Luktet løkboller

Han spurte kapteinen om han også luktet odøren, som minte om «friterte løkboller» (onion bahjis), noe kapteinen ikke gjorde. Omtrent 30 sekunder senere merket andrepiloten prikking i både armer og bein samtidig kjente han på en følelse av at han holdt på å miste bevisstheten.

Ifølge rapporten tok han umiddelbart frem oksygenmasken og sjekket at det kom inn surstoff. Deretter forsøkte han å få kontakt med kapteinen for å fortelle at han hadde problemer, men fikk ingen reaksjon. Først etter flere sekunder kom det fra kapteinen at han heller ikke følte seg bra, og tok på oksygenmasken.

I mellomtiden hadde flygeledere flere ganger forsøkt å få kontakt med pilotene for en videre nedstigning til 4000 fot.

Kommuniserte med håndsignaler

Nå hadde begge piloter tilgang på surstoff og følte seg litt bedre, men klarte ikke å gjenopprette kommunikasjonen dem i mellom som følge av oksygenmaskene.

Etter litt frem og tilbake fant de ut at kapteinen kunne høre andrepiloten, mens andrepiloten ikke kunne høre kapteinen. Kapteinen førte derfor flyet, mens førsteoffiseren gjenopptok kommunikasjonen med flygelederne. Sjekklistene ble utført ved at kapteinen pekte på riktige innstillinger for å bekrefte at de var utført, etterhvert som andrepiloten leste dem opp.

Drøye 13 minutter etter de første odør-tegnene landet flyet trygt på Kypros. Umiddelbart etter flyet hadde forlatt rullebanen åpnet pilotene vinduene for å lufte ut.

Les også: Amerikanske kabinansatte: Ikke tving oss til å fly med MAX-flyene

Intetanende passasjerer

Da flyet var parkert dro kapteinen rett til toalettet, mens førsteoffiseren sjekket kabinen, der ingen hadde observert noen problemer. Der ble han møtt av et medlem av kabinpersonalet som ble sjokkert over hvor blek han var. Hun kunne også kjenne en sterk odør av flydrivstoff fra cockpiten da dørene mellom den og resten av kabinen ble åpnet.

Ifølge Cyprus Mail sto brann- og redningsmannskaper klare på flyplassen for å ta imot flyet.

Sykehussjekk

Begge pilotene ble sjekket på sykehus, der det ble konstatert lav oksygengjennomstrømning i blodet og feber. De dro tilbake til London neste dag som passasjerer, men nekter å dra med den samme maskinen. Flyet ble undersøkt og satt inn i drift igjen drøye 27 timer etter hendelsen, heter det i rapporten Avherald refererer til.

Samme fly måtte avbryte en flyving fra Kypros til Gatwick tidligere samme måned da det ble oppdaget røyk i kabinen. Flyet landet da i stedet i Aten, der det ble undersøkt før det 17 timer senere kunne fortsette til London.

Les også: Kabinforening roper varsku om stadig mer fyll på norske fly

I en uttalelse sier British Airways at sikkerheten til deres passasjerer og ansatte alltid er øverste prioritet og at de tar alle rapporter på alvor.

«Hver eneste rapport blir nøye gjennomgått, med typisk 151 mekaniske sjekker som skal passeres før flyet kan friskmeldes til å fly videre. Hendelser med røyk eller odør kan skyldes en lang rekke faktorer. Alt fra brent mat i ovnen, aerosol-gass, e-sigaretter, sterkt luktende mat i håndbagasjen og avisingsvæske», heter det i uttalelsen.

Personvernpolicy