Flyanalytiker: Blir dyrere å fly neste år

Video: Boeing MAX-trøbbel kan bety dyrere flyreiser. Dette er grunnen til at flyene står på bakken.

MAX-trøbbel og hardt økonomisk pressede lavprisselskaper kan bety dyrere flyreiser for passasjerene i 2020. 

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair spår overfor Flysmart24 at prisfesten på flyreiser i Europa vil få lite luft under vingene i 2020. Det er lavprisselskapene som må gjøre endringer, og vil dermed trekke med seg de andre flyselskapene, tror flyanalytikeren.

Easyjet, Europas nest største flyselskap har allerede varslet at de vil dempe veksten og fokusere på å få bedre betalt for billettene i 2020. Gjeldstyngede Norwegian har også varslet en lignende linje. Når Boeings 737 MAX-fly fortsatt har flyforbud samtidig som Airbus melder om forsinkelser på produksjonen av deres A320-fly, så betyr det at flyselskapene kan selge færre flyseter enn planlagt.

Les også: Dette er verdens tryggeste land å reise til

– Det er i utgangspunktet en oppside for lavprisselskaper som EasyJet, Norwegian, Wizz Air, Ryanair og andre. Etterspørselen etter flyseter i Europa ikke er forventet å avta. Dermed gir det flyselskapene en god mulighet til å ta ut en høyere gjennomsnitt pris på flybillettene, mener Elnæs til flysmart24.no.

Les også: Ny Norwegian-sjef overtar med ærefrykt og sug i magen

Elnæs tror at man vil merke prishoppet sterkest mot sommeren.

– I Europa bør Norwegian kunne ta ut 3-5 prosent høyere snittpris på rutenettet som har lavpriskonkurranse. Innen Skandinavia og innenlands i Norge er det SAS som er konkurrenten. SAS har tydelig signalisert at billettprisene skal opp. Dermed vil Norwegian følge på og en prisøkning på 5-7 prosent, kanskje noe mer i sommer sesongen, tror jeg vi kan vente, sier Elnæs.

Det er fortsatt i det blå når Boeings 737 MAX-8-fly settes i drift igjen etter flyulykkene i vår. De fleste flyselskapene har ikke satt opp MAX-fly på sine ruter før tidligst mars 2020.

Les også: Amerikanske kabinansatte: Ikke tving oss til å fly med MAX-flyene

Personvernpolicy