Skuespiller: – Dronning Elizabeth er den ultimate feminist

Video: Derfor betegner skuespillerinnen Dronning Elizabeth som den «ultimate feminist».

I et intervju på britisk radio kaller The Crown-skuespiller Olivia Coleman den britiske dronningen feminist. – Det er en identitet hun må velge selv, sier historiker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Søndag kom sesong tre av den populære serien The Crown på Netflix. Dramaserien forteller historien om dronning Elizabeth II og det britiske kongehuset under hennes styre.

Olivia Coleman spiller dronningen i den nye sesongen. Hun forteller at hun har fått stor respekt for monarken under innspillingen av serien, og går så lang som å kalle henne den «ultimate feminist» i et intervju med britiske Radio Times.

Skuespiller Olivia Coleman og dronning Elizabeth. Foto: AP
Skuespiller Olivia Coleman og dronning Elizabeth. Foto: AP

Eksemplene hun trekker frem er at dronningens ansikt pryder de britiske pengesedlene, at dronningen er ansvarlig for inntekten i husholdningen, at hun jobbet som bilmekaniker under andre verdenskrig og at prins Philip må gå bak henne.

Hun trekker også frem at da kongehuset fikk besøk av den tidligere kongen i Saudi-Arabia kong Abdullah insisterte hun på å kjøre en tur med ham i Landroveren sin, til tross for at kvinner ikke har lov til å kjøre bil i Saudi-Arabia.

En selvvalgt identitet

Førsteamanuensis i historie ved Universitetet i Oslo Eirinn Larsen har skrevet mye om kjønn, og påpeker at dette ikke gjør dronningen til en feminist i seg selv.

– Feminist er en identitet man velger. Eksemplene som nevnes er kanskje dyder som er viktige i feminismen, men gjør det henne til feminist? Ikke i utgangspunktet. Spør du henne, sier hun nok nei. Så her tar ikke skuespilleren høyde for at det også er en selvvalgt identitet. Utgangspunktet er sympati og identifikasjon med det feministiske prosjekt og ideologi.

Hun legger til at mange feminister ikke lever opp til disse dydene: de står hverken på noen pengelapp, eller tjener mer enn partneren sin.

– Tror du dronning Elizabeth er feminist?

Førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo Eirinn Larsen. Foto: Universitetet i Oslo
Førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo Eirinn Larsen. Foto: Universitetet i Oslo

– Hadde man spurt henne, tror jeg hun ville sagt at «nei, jeg kaller meg ikke det», sier hun

– Men jeg kan jo ta helt feil! legger Larsen til.

– I TV-seriens første sesong ser vi at hun ikke får bo der hun vil, eller ta det etternavnet hun vil. Hvilket handlingsrom har egentlig en dronning til å være feminist? Hun er først og fremst en dronning, med det utelukker selvsagt ikke at hun er en foregangskvinne for andre feminister.

– Merkelapper kan være hemmende

– I et motsvar i The National Post skriver Sadaf Ahsan at man må jobbe aktivt for feminisme for å kunne kalle seg det. Er det et krav?

– Jeg tenker at det er ikke et absolutt krav. Det handler om å identifisere seg med feminisme som prosjekt og ideologi i sin egen tid. Selvsagt finnes det ingen enhetlig feminisme, men mange ulike former for feminisme.

Larsen trekker frem to historiske hovedretninger innenfor feminismen: Den første, kjent som likhetsfeminisme, tar utgangspunkt i at kvinner og menn er like, og som ut fra det krever like rettigheter og muligheter for kvinner som for menn. Den andre, kjent som forskjellsfeminisme, tar utgangspunkt i at kvinner og menn er forskjellige, og som ut fra det arbeider for at kvinner får mer å si i samfunnet fordi de er kvinner og har andre kvaliteter, erfaringer osv. enn menn.

– Den feministiske identiteten kan romme begge disse historiske hovedretningene innen feminismen, så vel som nyere versjoner, understreker hun.

– Mange kaller dronningen et feministisk ikon. Kan hun være et feministisk forbilde uten å være feminist?

– Å være et forbilde er noe helt annet! Man er bare feminist hvis man identifiserer seg med det feministiske prosjektet, men man kan inspirere andre til det uten å gjøre det selv, sier hun.

– Men når andre putter merkelapper på deg kan det være hemmende.

Larsen trekker frem dronning Margrethe II av Danmark, som ble dronning i 1972.

Dronning Elizabeth fotografert i London i 2016, det året hun fylte 90. Foto: Dylan Martinez / NTB scanpix/Reuters
Dronning Elizabeth fotografert i London i 2016, det året hun fylte 90. Foto: Dylan Martinez / NTB scanpix/Reuters

– Da håpet mange at hun skulle være en representant for feminismen, som ble en stadig viktigere bevegelse på den tiden. Men hun ville ha friheten til å ikke bruke en slik merkelapp, forteller hun.

Feminisme er ikke bare én ting

– Dronningen representerer en institusjon som har skapt konflikt over hele verden gjennom kolonialismen, og bærer fortsatt en stjålet diamant fra India i kronen sin, som India har bedt om å få tilbake i etterkant. Strider dette imot den moderne feminismen, som legger stor vekt på at feminismen må sees i sammenheng med klassekamp, kjønn, rasisme og kolonihistorie?

– Feminismen er ikke en enhetlig ideologi. Den rommer mye. Postkoloniale og koloniale maktforhold har blitt en viktig del av dagens identitetskamp, men det som gjør folk matte er at folk disser hverandre fordi de ikke lever opp til deres definisjon av hva noe skal være. Man blir veldig ekstrem – det er nesten noe religiøst ved det – når man sier «hvis du ikke tror på riktig måte kan du ikke kalle deg ...» sier Larsen.

– En feminist vil jo typisk ha som mål å leve opp til feministiske idealer, men mange av de tidligste feministene har ikke levd opp til dem. De har ofte ikke kunnet.

Personvernpolicy