Meny

Ser likheter med ulykkene i USAs marine

Video: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola er ikke unik. Lignende ulykker har kostet liv.
Forskningslederen ved Totalförsvarets forskningsinstitut mener forliset til fregatten «Helge Ingstad» har likhetstrekk med ulykkene i den amerikanske marinen i fjor.

Klokken 04:03 natt til torsdag kolliderte den fullt bevæpnede fregatten KNM Helge Ingstad med det 250 meter lange tankskipet Sola TS med 60.000 tonn råolje om bord.

Fregatten fikk en stor flenge i siden på skroget, mistet styring, og ble dyttet på grunt vann for at det ikke skulle synke. Åtte personer ble skadd.

Fregatten skal ha blitt kalt opp flere ganger av både tankskipet Sola og sjøtrafikksentralen på Fedje om at fartøyet lå på mulig kollisjonskurs med tankeren, ifølge aldrimer.no. Fregatten skal ha svart at de hadde kontroll.

– Likheter med amerikanske ulykker

Visedirektør i Totalförsvarets forskningsinstitut i Sverige, Robert Dalsjö, sier at han ikke har sett noe lignende i Nord-Europa tidligere. Han trekker likheter med to hendelser amerikanske skip var involvert i Asia i fjor.

– I begge tilfellene var mannskapet lenge ute til havs involvert i operasjoner med høyt tempo. Det ble avdekket en nedprioritering av mannskapets kompetanse og behov. Trøtthet og manglende konsentrasjon medvirket til ulykkene, sier Dalsjö til ABC Nyheter.

– Den amerikanske marinen stoppet alle sine operasjoner for å etterforske sakene og utelukke systemfeil. Flere høytstående offiserer måtte gå, sier Dalsjö.

Dalsjö understreker at han ikke kjenner til detaljene rundt den norske fregattens forlis. Men han påpeker at Norge har bare hatt tre besetninger til fem fregatter. Han sier han er spent på hva etterforskningen avdekker.

USS Fitzgerald: 7 omkom

Den 17. juni 2017 kolliderte den amerikanske jageren (destroyeren) USS Fitzgerald med containerskipet ACX Crystal 150 kilometer sørvest for Tokyo. Besetningen på begge skipene reagerte for sent etter at de oppdaget de var på mulig kollisjonskurs, kom det fram av granskningen

Bilde tatt av USS Fitzgerald til kai utenfor Tokyo. Foto: Eugene Hoshiko / AP / NTB scanpix

Da offiseren på broen så ACX Crystal komme fra styrbord, beordret hun kursendring til styrbord for å komme bak Crystal, før hun ombestemte seg og i stedet beordret hardt babord og full fart for å komme foran og forbi. Men det oppstod forvirring og hennes ordre ble ikke utført.

Uansett var besetningen utslitt. Krigsskipet holdt også for høy fart tatt i betraktning andre skip i nærheten, mens radaroperatørene feilet å tilpasse radarene for å gi et korrekt situasjonsbilde. Observatørene var bare til stede på babord side.

Syv døde og tre ble skadd i ulykken som følge av at skipet fikk en dyp flenge i skroget. Febrilsk innsats fra mannskapet hindret at skipet sank.

USS John S. McCain: 10 omkom

To måneder senere, 21. august, skjedde det igjen. Missiljageren USS John S. McCain kolliderte med tankeren MC Alnic i det trange Malacca-stredet mellom Malaysia og Singapore 05:24 lokal tid. Det mørklagte John S. McCain endret kurs en rekke ganger for å unngå andre fartøy. 

USS John S. McCain etter kollisjonen utenfor Singapore. Foto: Ahmad Masood / Reuters

Imidlertid oppdaget skipssjefen at styrmannen hadde vanskeligheter med å holde kontrollen på både styring og fart. Han fordelte oppgavene, men det oppstod forvirring over hvilken stasjon som fikk ansvar for hva. I tillegg var propellene frakoblet fra hverandre og motarbeidet hverandre, noe som førte til at skipet drev mot babord, rett foran nesen MC Alnic.  Ingen av skipene advarte hverandre med å blåse i hornet heller.

Det ble påpekt at det var ikke tilstrekkelig med erfarne offiserer på vakt situasjonen tatt i betraktning, i tillegg til manglende trening i skipets styresystem.

Ti marinefolk druknet som følge av oversvømmelse på krigsskipet.

– 10 cm unna fra å bli revet i stykker

Fregatten Helge Ingstad kom inn fra Trondheims-traktene etter å ha deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture. Tankskipet Sola hadde nettopp hentet oljelast på Stureterminalen i Øygarden kommune og var på vei ut. Fregatten har normalt ikke på det automatiske identifikasjonssystemet AIS, det er uavhengig av om den er med i øvelse eller ikke, opplyser Forsvaret til NTB.

En av besetningsmedlemmene på Helge Ingstad forteller om opplevelsen på Facebook, skriver aldrimer.no

«Jeg var knappe 10 cm unna å bli revet i stykker. Halve lugaren er revet bort og knust. Dekket rett over oss er bare borte og det er fuel i vannet og over hele meg. Måtte kjempe mot klokken for å ikke bli elektrosjokket av høyspent kabler som lå i vannet rundt meg. Jeg og de andre på lugaren min måtte stå helt på kanten av skroget for å ta sats opp til dekket over», skriver en av besetningsmedlemmene.

Populært