Kina bygger ny flyplass på Antarktis

Kina har iverksatt bygging av sin første permanent flyplass på Antarktis, og vil utvide den med flere landingsstriper i fremtiden.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kina har iverksatt bygging av sin første permanente flyplass på Antarktis og vil i fremtiden utvide den med flere landingsstriper.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lite visste den norske hvalfangstkapteinen Klarius Mikkelsen, da han oppdaget en gruppe isfrie koller langs østkysten av Antarktis i 1935, om hvor populært området kom til å være.

Stedet, Larsemann Hills, er oppkalt etter Lars Christensen jr., sønnen til hvalfangstpioneren Lars Christensen. Selveste gründeren Viggo Widerøe dro for å fotografere området i 1936.

350 personer, 80 selskap

Men i dag er det tre andre land som har fotfeste i området og sine forskningsstasjoner; kinesiske Zhongshan, russiske Progress og rumenske Law-Racoviţă.

2. november sendte kinesere av gårde 350 personell fra 80 selskaper om bord på isbryteren «Snow Dragon» for å sette i gang byggingen av sitt første helårsflyplass, med terminal og flere fasiliteter.

Det var tilfeldigvis på samme dag som den nye norske isbryteren «Kronprins Haakon» ble døpt i Tromsø, med prinsesse Ingrid Alexandra som gudmor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Forskingsstasjonen Zhongshan, østlige Antarktis i 2007. Foto: Hannes Grobe / Alfred Wegener Institute / CC 2.5
Forskingsstasjonen Zhongshan, østlige Antarktis i 2007. Foto: Hannes Grobe / Alfred Wegener Institute / CC 2.5

Startet turistflyging

– Flyplassen vil åpne for at mellomstore og store transportfly, for eksempel fra Boeing, kan ta av og lande, uttaler Zhang Xia, lederen av det kinesiske senteret for polarstrategi til Global Times, som utgis av det kinesiske kommunistiske partiet.

Avisen Science and Technology Daily skriver at etableringen av flyplassen i tillegg vil gi Kina større råderett over luftrommet over Antarktis.

Kina har allerede begynt å arrangere turistutflukter til Antarktis. Imidlertid har Kina dag kun en mindre rullebane på isen som kan ta imot mindre fly. Ellers er de avhengig av flystripene til andre land, særlig Russland.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Planen er at den nye flyplassen kan støtte en hel flåte av større fly.

Isbryteren Xuelong, eller «Snødragen» tar fra kai i Shanghai. Den er på vei til Antarktis sammen med 80 selskaper som skal blant annet sette i gang med flyplassbygging. Foto: Stringer / AFP / NTB scanpix
Isbryteren Xuelong, eller «Snødragen» tar fra kai i Shanghai. Den er på vei til Antarktis sammen med 80 selskaper som skal blant annet sette i gang med flyplassbygging. Foto: Stringer / AFP / NTB scanpix


I dag bruker kinesere fly av typen Xue Ying 601, basert på amerikanske C-47, med en rekkevidde på 3.440 kilometer, som må mellomlande flere steder før det når Zhongshan.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Foto: COMNAP Antarctic Facilities Map
Foto: COMNAP Antarctic Facilities Map

Kina har valgt å bygge rullebanen på is og hardpakket snø. De siste årene har kineserne kartlagt hvor isen beveger seg minst.

Den første rullebanen skal være 1.500 meter lang og 80 meter bred.

– Nye strategiske territorier

Fra før har Kina fire forskningsstasjoner i Antarktis, og de har planer om å bygge en femte.

Femten land har bygget til sammen rundt 37 permanente flystriper i Antarktis, men de fleste av dem kan ikke ta imot store flytyper.

Landene er USA, Russland, Storbritannia, Australia, New Zealand, Frankrike, Italia, Tyskland, Chile, Argentina, Norge, Sør-Afrika, Belgia, Japan og India. Nå vil ikke Kina være noe dårligere.

Miljøet i Antarktis

Antarktis fremstår som det reneste og mest uberørte området på jorden.

Mange nasjoner har opprettet permanente forskningsstasjoner.

Det har i lang tid vært interesse for å utnytte naturressurser i Antarktis, både på kontinentet og i havet rundt.

Hvalfangsten var omfattende, i 1946 ble det tatt en samlet kvote på 16 000 blåhval. I dag er det bare maksimalt 25.000 blåhval igjen fra en tidligere bestand på 250.000.

I tillegg til cruiseturisme er det skjedd en økning i antallet private seil- og skiekspedisjoner til Antarktis. Dette har foreløpig ikke et stort omfang, men stadig nye former for turisme gjør sitt inntog, og det er trygt å anta at denne utviklingen vil fortsette.

Kilde: Norsk polarinstitutt

Kinas nye strategiske territorier

– På mindre enn fem år har Kina gått fra til å være en liten til en stor spiller i arktiske områder, sier Anne-Marie Brady, professor i statsvitenskap og redaktør av The Polar Journal.

– Polarområder, havbunnen og verdensrommet er de nye strategiske territoriene der Kina vil bruke ressursene til å bli en verdensmakt. En ny verdensorden begynner å oppstå og Kina vil være i hjertet av det hele, sier hun til Financial Times.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Antarktis reguleres i dag av en traktat fra 1983, den gang underskrevet av 12 land. Traktaten hindrer militær aktivitet, mineralutvinning, atomvåpen og atomavfall.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Avtalen er i dag ratifisert av 50 land. Land som har en viss aktivitet har mest innvirkning på kontinentets fremtid, 29 land i dag.

Minus 89 grader

Antarktis er 14 millioner kvadratkilometer stort, omtrent 40 ganger større enn Norge. Temperaturen varierer fra ca. – 60 °C i de høyeste områdene til ca. – 10 °C i kystområdet.

I 1983 ble den laveste temperatur som noen gang er målt i verden, – 89,2 °C, registrert på den russiske forskningsstasjonen Vostok.

De eneste landdyr som finnes i Antarktis er mikroskopiske midd og vingeløse insekter som lever på undersiden av stein eller der det vokser mose eller lav, ifølge Norsk Polarinstitutt.

Tok innersvingen på Nazi-Tyskland

Den 14. januar 1939 annekterte Norges regjering et område mellom 20° vestlig og 45° østlig lengde som var nærmere syv ganger størrelsen av Norge, og som dekket over en sjettedel av det antarktiske kontinent. En del av argumentet var frykt for tysk interesse i det samme området.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Annekteringen fant sted noen få dager før en tysk ekspedisjon nådde land. Tyskland avviste den gangen det norske kravet. Storbritannia godkjente kravet samme dag som 2. verdenskrig brøt ut.

Landskapet rundt forskningsstasjonen Troll på Antarktis. Foto: Charles Hanley / AP / NTB scanpix
Landskapet rundt forskningsstasjonen Troll på Antarktis. Foto: Charles Hanley / AP / NTB scanpix

Norge har i dag én permanent forskningsstasjon, «Troll», bygget på grunnfjell som bryter gjennom ved 1275 meters høyde. 100 kilometer vestover ligger stasjonen «Tor», som overvåker fuglelivet langs kysten. Stasjonen suppleres av Troll flyplass, som kan ta imot store fly, men er åpen kun om sommeren, fra oktober til februar.