TikTok-effekten: Sjokobærene som forsvant fra butikkhyllene

Sjokobærene fra REMA 1000 har tatt norske forbrukere – og nå også danske – med storm. Etterspørselen har vært så stor at flere butikker raskt ble utsolgt.

Produktet Sjokobær, frysetørket bær med sjokoladetrekk, har tatt kunder med storm. Nå begynner konkurrenter å kjente på etterspørselen.
Publisert Sist oppdatert

– Responsen har vært enorm både i sosiale medier og i butikk, og interessen har til og med spredt seg til Danmark, forteller Pia Mellbye, salg- og markedsdirektør hos Rema 1000 til ABC Nyheter.

Pia Mellbye, salg- og markedsdirektør hos Rema 1000 forteller at responsen på det nye produktet Sjokobær har vært enormt.

Til de som ikke fikk tak i produktet, før det fløy ut av hyllene, har hun en glad melding: 

– Vi har bestilt opp mer, og produsenten jobber på spreng for å få flere varer ut i butikk. I løpet av få uker regner vi med at det igjen vil være god beholdning. 

TikTok-effekt på salget

Det er særlig på TikTok at sjokobærene har fått vind i seilene. Videoer av produktet har fått massiv oppmerksomhet, og interessen har smittet over på butikkene. Likevel understreker Mellbye at dette ikke var en planlagt kampanje.

– Det er vanskelig å forutse hvilke produkter som slår an i sosiale medier, men vi følger med på trender og ser hvordan de påvirker salget. Cottage cheese-bølgen, bakt potet og fryste granateplekjerner er gode eksempler på hvordan TikTok har bidratt til å løfte enkelte produkter, sier hun.

Selv med et lite tastetrykk på Finn.no, kommer det opp flere annonser for det populære produktet. 

Konkurrentene følger etter

Hos Meny merker de også effekten av TikTok og den økende interessen for frysetørkede bær.

Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef hos Meny forteller at de merker stor etterspørsel etter frysetørkete bær.

– Vi merker stor etterspørsel, forteller Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef hos Meny til ABC Nyheter.

Hun forteller at Meny nylig tok inn produkter fra Picks. I likhet med Rema 1000s produkt, inneholder det frysetørkede bær med sjokoladetrekk. 

– Ikke alle våre butikker har disse inne enda, men de som har fått produktet inn selger mye, forklarer Hynne. 

Sunnere snacks

Trenden har heller ikke gått stille forbi hos Coop. Kommunikasjonssjef Silje Verlo Alisøy hos Coop understreker at de ønsker å ligge tett på trendene. 

– Frysetørkede bær har på kort tid blitt veldig populære. Vi har det ikke inne i vårt sortiment, men jobber med å skaffe det, forteller kommunikasjonssjefen. 

Hun forteller at hun synes det er spennende å følge med på hva som trender og slår an på sosiale medier.  Generelt ser hun at det har blitt mer trendy med sunnere snacks blant kunder. 

– Dette med litt sunnere snacking blir mer og mer populært. Vi har et bredt utvalg av dippies, som også er frukt dyppet i sjokolade. Disse er også veldig populære. I tillegg har vi mange varianter av dadler som har blitt bestselgere, røper Alisøy.

Fra TikTok til handlekurven

Silje Verlo Alisøy, kommunikasjonssjef hos Coop, forteller at de jobber med å skaffe seg produktet til sitt sortiment.

I likhet med Mellbye, har også kommunikasjonssjefen hos Coop lagt merke til at flere enkeltprodukter og retter går viralt i sosiale medier. Det gir en effekt på handlemønstrene til kunder. 

– Vi merker det fort i butikk når en matrett går viralt og produkter rives ut av hyllene. Ofte er det relativt enkle retter som går viralt, og som mange kan klare å gjenskape hjemme. Og når man ser en matrett flere ganger i sosiale medier, er det lettere å bli påvirket, avslutter Alisøy.