Livsstil

Ny gigant-bro skal bidra til at Tyskland-reisen blir kjappere

Storstrømsbroen blir en av Nordens lengste.

Den nye Storstrømsbroen er 3832 meter lang, noe som gjør den til Danmarks tredje lengste etter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.
Publisert Sist oppdatert

Den nye Storstrømsbroen åpner for biltrafikk mot slutten av 2025 og togtrafikk i 2027, bekrefter det danske Vejdirektoratet overfor ABC Nyheter. 

Broen er et sentralt ledd i et større samferdselsprosjekt, som på sikt vil bidra til at reisetiden med tog mellom København og Hamburg nesten halveres. Bilreisen blir også betydelig raskere.

Gjør ferge overflødig

Den nye Storstrømsbroen binder Masnedø på Sjælland til Falster. Derfra går ruten videre til Lolland og inn på Fehmarn Belt Fixed Link – en omtrent 18 km lang senketunnel mellom Rødbyhavn og Puttgarden.

Når denne tunnelen åpner i 2029, erstattes fergeleddet Rødbyhavn–Puttgarden. Kryssingen vil da ta rundt 7 minutter med tog og om lag 10 minutter med bil. Det gir omtrent én times spart reisetid hver vei - og en landfast korridor videre til kontinentet. 

For København–Hamburg betyr dette at togreisen kan bli omtrent 2,5 timer, mens den tar 4,5 til 5 timer i dag, ifølge tyske myndigheter.

Danmarks tredje lengste

Bil, tog og sykkelsti side om side.

Broen er 3832 meter lang og blir dermed Danmarks tredje lengste etter Øresundsbroen og Storebæltsbroen. Den nåværende Storstrømsbroen måler 3199 meter.

29. desember 2024 ble det siste av 48 broelementer løftet på plass – og den nye Storstrømsbroen er nå sammenhengende fra kyst til kyst.

Broen vil bidra med økt kapasitet og bedre driftssikkerhet, når den erstatter dagens bro, som skal rives.

Utformingen er en skråstagsbro med pylon på 102 meter og seilingshøyde 26 meter. Broen får dobbeltsporet, elektrifisert jernbane dimensjonert for 200 km/t, tofelts vei med fartsgrense 80 km/t, samt gang- og sykkelvei i samme tverrsnitt.

Milliardprosjekt

Vejdirektoratet oppgir at den samlede prisen inkludert riving av den gamle broen er omtrent 4,7 mrd. DKK (2023-priser). 

Med dagens kurs tilsvarer det rundt 7,5 milliarder norske kroner.