Go-Ahead ønsker færre stopp på Sørlandsbanen – kan få tillatelse

SØRLANDSBANEN: Britiske Go-Ahead har overtatt driften av Sørlandsbanene og vil korte ned reisetida på ekspressavganger. Kristiansand vil da beholde full dekning, men en rekke mindre stasjoner kan bli forbikjørt.
SØRLANDSBANEN: Britiske Go-Ahead har overtatt driften av Sørlandsbanene og vil korte ned reisetida på ekspressavganger. Kristiansand vil da beholde full dekning, men en rekke mindre stasjoner kan bli forbikjørt. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

15. desember gikk det britiske selskapet Go-Aheads første tog på Sørlandsbanen, etter at de vant anbudskonkurransen om strekningen. To måneder etter ønsker de færre stopp på utkantstasjonene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) bekreftet mandag på et skriftlig spørsmål fra Arbeiderpartiets Agder-representant Tellef Inge Mørland, at Go-Ahead ifølge sin anbudskontrakt har anledning til å redusere antall stopp på noen stasjoner – på visse betingelser.

Selskapet sendte i februar ut høringsbrev til fylkene som blir rammet av at de på noen ekspressavganger ønsker å redusere reisetida mellom Oslo og Stavanger med 30 minutter.

Det vil de få til ved å kjøre forbi stasjonene på Nodeland, Audnedal, Snartemo, Gyland, Vegårshei, Gjerstad, Neslandsvatn, Drangedal og Lunde, meldte NRK.

UROLIG: Tellef Inge Mørland (Ap) Foto: Arbeiderpartiet
UROLIG: Tellef Inge Mørland (Ap) Foto: Arbeiderpartiet

Hareide opplyser at trafikkavtalen med Go-Ahead innebærer at alle avganger skal stoppe på 17 av stasjonene på Sørlandsbanen.

Men så er det 12 stasjoner der togoperatøren ifølge avtalen kan vurdere et avgrensa stoppmønster.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette krever imidlertid at endringer i stoppmønsteret skal skje «i dialog med» fylkeskommunen, og at de blir godkjent av Jernbanedirektoratet.

– Steder rammes, som Widerøe-kutt i nord

– Det er overraskende at Go-Ahead så raskt signaliserte at de ønsker å redusere

antall stopp ved noen stasjoner. Jeg som er innvalgt fra Aust-Agder, har fått reaksjoner fra folk i kommunene som rammes, sier Tellef Inge Mørland til ABC Nyheter etter at han fikk Hareides svar på spørsmålet om han vil sørge for å opprettholde alle stoppene.

Mørland innser at Go-Ahead har utfordringer med å konkurrere på tid med buss eller bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men Sørlandsbanen blir for noen steder i innlandet, som Vegårshei eller Gjerstad, som for folk i nord som mister tilbud fra Widerøe. Det er deres eneste kollektivtilbud, innvender han og legger til:

– Noen er bekymret for at dette bare er en start.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SE VIDEO: Sverre Myrli slo til med togspøk i Stortinget:

– Før de har fått særlig erfaring

Samferdselsminister Knut Arild Hareide påpeker i sitt svar at myndighetene faktisk har strammet inn mulighetene Go-Ahead har for å gjøre endringer i sitt ruteopplegg, sammenliknet med avtalen Vy-gruppen hadde tidligere.

– Det er positivt, og skjer etter en egen runde fra meg og andre som stilte spørsmål ved anbudsdokumentene i 2017. De har heldigvis justert betingelsene, sier Mørland til det.

– Nå blir det først og fremst fylkeskommunen som får uttale seg i spørsmålet om å redusere antall stopp på noen stasjoner. Det er bra at Hareide sier fylkeskommunenes uttalelser vil veie tungt, sier Ap-politikeren.

Han syns det er spesielt at Go-Ahead vil gjøre denne typen endringer nesten før selskapet har rukket å høste erfaringer med mulige andre tiltak for å få raskere trafikkavvikling.

En gladnyhet Knut Arild Hareide minner om, er at det blir satt inn en ekstra avgang hver dag fra desember av på Sørlandsbanen.