FNB Oslo: – Byrådet viser en fiendtlighet mot dem som er avhengige av bil

2. kandidat i Oslo Cecilie Lyngby i Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) rykket opp til 1. plass på lista takket være personstemmer, og er klar for å debutere som politiker i Oslo bystyre.
2. kandidat i Oslo Cecilie Lyngby i Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) rykket opp til 1. plass på lista takket være personstemmer, og er klar for å debutere som politiker i Oslo bystyre. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) innrømmer at det er vanskelig å få til det grønne skiftet på en inkluderende måte, men han har ambisjoner om å lykkes. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tirsdag la MDG, SV og Arbeiderpartiet fram sin nye byrådserklæring for Oslo. Den tegner et bilde av hva slags politikk partiene som styrer i hovedstaden vil føre de neste fire årene.

Partiene understreket at klimasatsingen er en grunnplanke i den politiske plattformen. I avtalen lover partiene at Oslo skal bli verdens første utslippsfrie storby innen 2030.

– En grønn politikk må være rød for å lykkes, og en grønn politikk må være rød for å vare, sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap) da plattformen ble presentert.

Bakgrunn: Det rødgrønne byrådet lover at Oslo skal bli utslippsfri innen 2030

Høstens lokalvalg var preget av både debatter om bilkjøring, bompenger og klimatiltak. I sin nye erklæring trapper byrådet opp klimatiltakene, mens de vil gi bilen mindre plass i Oslo.

I erklæringen står det blant annet at byrådet vil:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
  • Redusere biltrafikken i Oslo med en tredjedel innen 2030 sammenliknet med 2015-nivå, og 20 prosent innen utgangen av 2023.
  • Jobbe for 60 km/t fartsgrense på hovedveiene hele året.
  • Prøve ut en støtteordning der innbyggere kan bytte inn bilen mot for eksempel kollektivreiser, bildeling og elvaresykkel.
  • Reservere flere parkeringsplasser til bildeling.
  • Gradvis forbeholde næringsparkeringsplasser og taxiholdeplasser i sentrum til utslippsfrie kjøretøy.
  • Gå mot alle kapasitetsøkende motorveiprosjekter (de inkluderer E18 Vestkorridoren og E6 Oslo Øst), og lage en plan for å redusere veikapasiteten i Oslo som omdisponerer areal til gående, syklende, kollektivreisende og byliv.
  • Gradvis øke prisen på gate- og beboerparkering og innføre betaling for parkering for elbiler, men sikre at det skal være betydelig billigere å parkere med elbil enn fossilbil.
  • Gjøre det mulig å differensiere satsene på beboerparkering, og endre formålet med ordningene til å bidra til redusert bilbruk.
  • Gjør alle biler i Oslo utslippsfrie innen 2030.

Det heter også at «vi ønsker en rask stans i salget av nye fossilbiler i Oslo, og vil jobbe for at nye fossilbiler solgt fra 2020 må betale mer i bompenger og parkering».

Byrådet vil fjerne flere parkeringsplasser for å bedre fremkommeligheten for buss og trikk, og for å bygge nye sykkelveier.

Les hele byrådserklæringen her.

FNB: – Ikke bilvennlig

Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) fikk inn fire representanter i bystyret i Oslo på første forsøk ved kommunevalget. Bystyrerepresentant Cecilie Lyngby er ikke overrasket over tiltakene i byrådserklæringen, men hun er likevel skuffet over hvor langt byrådet går.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er ikke en bilvennlig byrådserklæring. Jeg synes de viser en fiendtlighet mot dem som er avhengige av bilene sine. Folk med nedsatt funksjonsevne, de som lider av PTSD eller andre angstlidelser og ikke takler å ta kollektivtransport med mange andre mennesker, sier Lyngby til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun mener kollektivtilbudet i Oslo ikke er bygget slik at det funker like godt for alle til alle mulige reiser. Hun mener også at det ikke eksisterer et tilstrekkelig godt ladenettverk for elbiler til å gjøre alle biler i Oslo utslippsfrie innen 2030.

– Det er fint at vi tenker grønnere og skal jobber for klima og miljø. Men miljø handler også om trivsel og stress for de for menneskene i byen, og da mener jeg byrådet kommer med feil tiltak. Jeg tror ikke verden går under om fem år, og jeg mener vi er på god vei til å kutte klimagassutslipp med et økende antall elbiler.

Lyngby mener byrådspartiene er for dårlige til å ta vare på velgerne som ikke stemte på dem.

– Vi bor i en storby, vi er en hovedstad. Vi lever i en tid hvor alt går raskt, og det å komme seg raskt fra a til å er viktig i hverdagen til folk. Da mener jeg og FNB at man ikke bør bruke pisk på den måten byrådet gjør. Man må få folket med seg og tenke på alle som bor her. Selv om byrådet representerer sine partier, representerer de også hele byen, også de som ikke stemte på dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kontrollutvalg vil ha gransking av Lan Marie Berg

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ap-Raymond innrømmer at det er vanskelig

Raymond Johansen fra Arbeiderpartiet under pressekonferansen om byrådsforhandlingene i Oslo. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Raymond Johansen fra Arbeiderpartiet under pressekonferansen om byrådsforhandlingene i Oslo. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

For byrådsleder Raymond Johansen (Ap) er det viktigst å få bilister over på elbiler.

– Nå begynner vi å få inn andre generasjons elbiler slik at bruktbilmarkedet for elbiler vil flomme over. Da vil jeg anbefale folk å vurdere det. Hvis du velger å kjøpe deg en fossilbil i 2021 så gjør du det vel vitende om at det vil koste mer, sier Johansen til ABC Nyheter.

Han erkjenner at vi har kommet til et punkt hvor politikere må begynne å ta vanskelige valg for å gjennomføre god klimapolitikk.

– Det er nå vi begynner å komme til de trøblete tingene. Vi har lenge høstet lavthengende frukter for å få ned klimagassutslipp. For eksempel har bompenger vært veldig effektivt for å få flere til å velge elbiler.

Johansen er klar på at byrådet har en krevende oppgave foran seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvordan greier vi å bygge broer mellom generasjoner og ulike sosiale klasser samtidig som vi får til det grønne skiftet uten at det blir et middelklasseprosjekt? Det er noe av det jeg er mest opptatt av å hindre at skjer. Det er krevende, og det innrømmer jeg. Det at vi tilrettelegger for bedre kollektivtrafikk vil være helt avgjørende.

– Bærer byrådserklæringen preg av at man må gå videre fra lavthengende frukter til mer kompliserte grep for å redusere klimagassutslipp?

– Ja. Det er godt oppsummert.

Les også: Høyre og MDG samarbeider i bydeler i Oslo

MDG-Lan: – Vi må kjøre litt mindre bil

Lan Marie Berg fra Miljøpartiet de Grønne under pressekonferansen om byrådsforhandlingene i Oslo. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Lan Marie Berg fra Miljøpartiet de Grønne under pressekonferansen om byrådsforhandlingene i Oslo. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Lan Marie Berg (MDG) mener det er helt nødvendig å redusere biltrafikken i Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Erklæringen betyr ikke at det ikke skal være mulig å kjøre bil mange steder i Oslo, men det betyr at vi må kjøre litt mindre bil. De aller fleste i Oslo klarer seg uten bil i hverdagen. Kollektivtilbudet er superbra, et av de beste i Europa, sier Berg til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun påpeker at når færre kjører bil, blir det mer plass på veiene til dem som er nødt til å kjøre, også de som reiser med bussen kommer raskere fram fordi de slipper å stampe i samme kø som bilene.

– Er det realistisk å redusere biltrafikken med én tredjedel fra 2015-nivå innen 2030?

– Det er det som må til for å nå klimamålene våre, og for å gjøre byen bedre å bo i når vi vokser.

– Skal dere øke bompengebelastningen i perioden?

– Vi er tydelige på at vi skal gjøre det som trengs for å nå klimamålene våre og for å redusere biltrafikken. Bompenger, restriksjoner i biltrafikken og innskrenking i kjøremuligheter må opp på et nivå som er tilstrekkelig for å klare klimamålene.