Alt om valget
Følg valget:

Fersk spørreundersøkelse: 6 av 10 vil ikke «like og dele»

«Lik og del» blir hyppig brukt av enkelte partier på Facebook - men ABC Nyheters undersøkelse viser at 64 prosent synes dette er en dårlig måte å kommunisere med velgere på.
«Lik og del» blir hyppig brukt av enkelte partier på Facebook - men ABC Nyheters undersøkelse viser at 64 prosent synes dette er en dårlig måte å kommunisere med velgere på. Foto: Loic Venance / AFP

Noen politiske partier oppfordrer sine følgere til å «like og dele» innleggene deres på Facebook. 64 prosent mener at slike oppfordringer er en dårlig måte å kommunisere med velgerne på.

«Lik og del»-aktige budskap er hyppig brukt av flere partier, som en avslutning på Facebook-innlegg for å generere engasjement blant sine følgere, og få dem til å spre budskapet videre i sine egne kanaler.

I en spørreundersøkelse Norstat har gjennomført på vegne av ABC Nyheter, stilte vi følgende spørsmål:

«Noen partier forenkler budskap på sosiale medier med bildeplakater og oppfordringer som 'Lik og del' og 'Er du enig? Stem på oss'. Er dette en god måte å kommunisere med velgerne på?»

64 prosent av de 1016 respondentene svarte nei. 18 prosent svarte ja, og den samme prosentandelen svarte at de ikke visste.

– Mange kan føle at de manipuleres

Melanie Magin er førsteamanuensis ved NTNUs institutt for sosiologi og statsvitenskap, og har blant annet sosiale medier for politisk kommunikasjon som fagfelt.

Hun er ikke overrasket over resultatene:

– Mange liker ikke reklame, helt generelt. Dette gjelder også produktreklame. Derfor bytter så mange på TV eller klikker bort på YouTube når reklamen kommer, skriver Magin til ABC Nyheter i en e-post, og fortsetter:

Melanie Magin er førsteamanuensis ved NTNU, med sosiale medier for politisk kommunikasjon som ett av sine hovedfelt. Foto: Christof Mattes, JGU Mainz
Melanie Magin er førsteamanuensis ved NTNU, med sosiale medier for politisk kommunikasjon som ett av sine hovedfelt. Foto: Christof Mattes, JGU Mainz

– Mange kan føle at de manipuleres, spesielt av politisk reklame. Derfor liker de ikke hvis partier skriver slike oppfordringer på Facebook. Men jeg tror at folk ville hatt lignende svar hvis de ble spurt om for eksempel valgplakater - jeg tror et flertall ikke ville likt det heller.

Undersøkelsen viser også at:

  • 68 prosent av menn mener at slike oppfordringer ikke er en god måte å kommunisere på, mot 60 prosent av kvinner. Blant menn mener 16 prosent at slike oppfordringer er en god måte å kommunisere på, mot 21 prosent av kvinner.
  • Resultatene er relativt like i alle landsdelene, med et «nei»-prosent fra 61-68 i Midt-Norge, Vestlandet, Oslo, Østlandet og Nord-Norge. Sørlandet inkludert Telemark stikker seg mest ut, hvor 50 prosent svarte «nei». Dette er også landsdelen med flest «ja», med 26 prosent.
Fremskrittspartiet er blant partiene som bruker oppfordringer flittig i sine Facebook-innlegg. Foto: Skjermdump: Facebook
Fremskrittspartiet er blant partiene som bruker oppfordringer flittig i sine Facebook-innlegg. Foto: Skjermdump: Facebook

– Noen synes sikkert det er harry

Espen Teigen kan kalles opphavsmannen til «lik og del» som politisk strategi. Han var politisk rådgiver for Sylvi Listhaug fra 2016 til 2018, og stod bak hennes politiske profil på Facebook, hvor frasen ble hyppig brukt.

– Det var egentlig veldig enkelt. Vi så at oppfordringer til engasjement førte til mer engasjement, så vi brukte det som en påminnelse på at man kan bidra til å spre budskapet. Noen synes sikkert det er litt harry å bruke, men når det funker, må man jo bruke det, sier Teigen, som nå er journalist i Nettavisen, til ABC Nyheter.

Les også : Espen Teigen er mannen som fikk hele Norge til å klikke

Espen Teigen er mest kjent som Sylvi Listhaugs rådgiver, og kan nok kalles opphavsmannen bak «lik og del» som politisk strategi. Foto: NTB scanpix
Espen Teigen er mest kjent som Sylvi Listhaugs rådgiver, og kan nok kalles opphavsmannen bak «lik og del» som politisk strategi. Foto: NTB scanpix

Teigen tror at slike oppfordringer kan forenkle det politiske budskapet til en viss grad, men at det er en nødvendighet i sosiale medier.

– Man har ikke kronikkstørrelse på sosiale medier. For å få folk til å reagere og spre budskapet, må man være direkte. Det er ikke til fordel for den politiske debatten, men det er slik man må gjøre det på sosiale medier.

– Spørreundersøkelsen vi har gjennomført, viser at 64 prosent ikke synes slike oppfordringer er en god måte å kommunisere med velgerne på. Hva tenker du om det?

– Det blir jo litt «plumpt» og kan oppfattes litt unaturlig, for ingen ville sagt «lik og del» til deg ansikt til ansikt. Men det er en realitet av dagens politiske debatt. Du må oppfordre til engasjement, for det er det som bidrar til at budskapet ditt spres.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden