Flertallet ønsker høyhastighetstog mellom norske storbyer

Oslo Sentralstasjon med Postgirobygget bak. Illustrasjonsfoto: Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix.
Oslo Sentralstasjon med Postgirobygget bak. Illustrasjonsfoto: Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

I en undersøkelse NorStat har gjennomført for ABC Nyheter er 61 prosent positive til påstanden «Norge bør ta seg råd til å bygge høyhastighetstog mellom Oslo, Bergen og Trondheim».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Stortingsrepresentant (Trøndelag) fra Venstre Jon Gunnes er nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen. Foto: Venstre.no.
Stortingsrepresentant (Trøndelag) fra Venstre Jon Gunnes er nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen. Foto: Venstre.no.

NorStat-undersøkelsen er gjennomført blant et representativt utvalg av nordmenn, 1041 har svart.

41 prosent sier seg helt enige, mens ytterligere 20 prosent er nesten helt enig. Det innebærer at hele 61 prosent av de spurte er positive.

I Oslo sier 70 prosent seg positive.

Bare åtte prosent av de spurte undersøkelsen sier seg «helt uenig» i at Norge bør ta seg råd til høyhastighetstog på disse strekningene.

I Granavollerklæringen til regjeringspartiene fra januar heter det at det skal igangsettes «strekningsvise høyhastighetsutredninger for jernbane i tråd med Nasjonal transportplan».

Nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget Jon Gunnes (Venstre) gleder seg over resultatet av undersøkelsen.

– Det er veldig bra at det norske folk støtter et slikt tiltak, sier han til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyhastighetsutredningen fra 2012 konkluderte at det er fullt mulig å bygge ut og drifte høyhastighetsbaner i Norge, men at investeringene kan komme opp mot 1000 milliarder kroner.

– Teknisk er høyhastighetsutbygging mulig, men budsjettmessig tror jeg dette må løses utenfor statsbudsjettet, og finansieres av det private, sier Gunnes i Venstre.

Som eksempel på aktuelle investorer trekker han frem forsikringsselskap som forvalter langsiktige pensjonsfond.

– Utregninger viser at dersom man får et lyntog som kan erstatte 70 prosent av innenlands flytrafikk, vil det bli konkurransedyktig. Det vil være en forutsetning for bygging av lyntog, ifølge beregninger som er gjort både i Norge og Sverige, sier stortingsrepresentanten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Grafikk fra ABC Nyheters undersøkelse, fordelt på landsdel:

Ingen planer om høyhastighetsbaner

Det er per i dag ingen konkrete planer om høyhastighetsbaner i Norge, opplyser Jernbanedirektoratet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det imidlertid flere prosjekter som vil bidra til å få ned reisetiden mellom storbyene. InterCity-strekningen på Østlandet bygges ut for hastigheter på 250 km/t, sier kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet, Svein Horrisland, til ABC Nyheter.

Utbedring av jernbanen, Oslo S 2012. Arkivfoto: Berit Roald / NTB Scanpix.
Utbedring av jernbanen, Oslo S 2012. Arkivfoto: Berit Roald / NTB Scanpix.

– For Bergensbanens del planlegges Ringeriksbanen, som vil korte reisetiden mellom Oslo og Bergen med om lag en time, og på vestsiden planlegges utbygging på Vossebanen som også vil bidra til redusert reisetid, sier han.

Jernbanedirektoratet har nylig lagt fram en fjerntogutredning som viser at jernbanen med disse utbyggingene kan bli konkurransedyktig også på de lengre strekningene.

– På strekningene Oslo-Stockholm og Oslo-Bergen er vi faktisk nær ved å konkurrere med fly, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik til jernbanemagasinet.no.

– Nei, vi snakker ikke om høyhastighetsbaner til hundrevis av milliarder kroner. I hovedsak bygger vi ut dobbeltspor på Østlandet, og plutselig er toget mye mer attraktivt enn i dag – også over lengre strekninger, sier Slotsvik videre.

Grafikk fra ABC Nyheters undersøkelse, fordelt på kjønn:

Les også: