Verden
Pentagon-topp: Musks KI-verktøy ble brukt mot Iran
Elon Musks KI-verktøy Grok er mest kjent som en chatbot. Nå knyttes teknologien til amerikanske militæroperasjoner mot Iran.
Det kommer frem i en rettserklæring fra Cameron Stanley, som leder arbeidet med digitalisering og kunstig intelligens i det amerikanske forsvarsdepartementet.
Ifølge The Independent sier Stanley at Grok ble brukt i en militæroperasjon der amerikanske styrker angrep 2000 ulike mål i løpet av 96 timer.
– Avgjørende for nasjonal sikkerhet
– Dette er et spørsmål av avgjørende betydning for nasjonal sikkerhet, skriver Stanley i rettserklæringen om Pentagons videre tilgang til Grok.
Han forklarer at forsvarsdepartementet bruker en egen versjon av xAIs KI-teknologi, kalt Grok Gov Model.
Denne skal være koblet til Maven Smart System, et militært system som brukes til å samle inn og analysere store mengder informasjon. Systemet kan blant annet brukes i arbeid med etterretning, planlegging og målutvelgelse.
Stanley beskriver teknologien som et verktøy som skal hjelpe mennesker med å behandle informasjon raskere. Rettserklæringen sier ikke at Grok på egen hånd valgte mål eller tok beslutninger om angrep.
2000 mål på fire døgn
The Independent skriver at dette er første gang en amerikansk myndighetsperson åpent har bekreftet at Musks KI-teknologi er brukt i angrep mot Iran.
Ifølge The Independent ble Grok brukt i en operasjon der amerikanske styrker avfyrte over 2000 stridsmidler mot like mange mål i løpet av 96 timer.
Opplysningene vekker oppsikt fordi Grok først og fremst har vært kjent som en kommersiell chatbot på X, tidligere Twitter.
Nå beskrives den samme teknologien som en del av USAs militære KI-satsing.
Dukket opp i miljøsøksmål
Opplysningene kom frem i et søksmål mot Elon Musks KI-selskap xAI.
Den amerikanske borgerrettsorganisasjonen NAACP mener selskapet har brukt gassturbiner uten nødvendige tillatelser for å skaffe strøm til datasenteret Colossus 2 i Mississippi. Datasenteret brukes blant annet til å utvikle og drifte Grok.
USAs justisdepartement vil ha søksmålet avvist, og viser til at anlegget er viktig for både økonomien og forsvarets KI-arbeid.
Les også: Tenåringer saksøker Musk for pornografiske bilder
Fikk stor Pentagon-kontrakt
xAI fikk i juli 2025 en kontrakt med det amerikanske forsvarsdepartementet med en øvre ramme på 200 millioner dollar.
Samtidig fikk Anthropic, Google og OpenAI tilsvarende avtaler. Målet er å ta i bruk avansert KI i oppdrag knyttet til nasjonal sikkerhet.
Pentagon har lenge ønsket å bruke KI for å gi amerikanske styrker raskere analyser og bedre beslutningsgrunnlag.
Uro rundt KI i krigføring
Bruken av KI i krigføring er omstridt.
Kritikere frykter at teknologien kan gjøre det lettere å gjennomføre angrep raskt, uten god nok menneskelig kontroll. Tilhengere mener KI kan hjelpe militæret med å håndtere store datamengder og ta bedre beslutninger under tidspress.
I USA har flere politikere tatt til orde for strengere regler. Blant annet er det foreslått krav om at mennesker fortsatt skal ha kontroll over beslutninger som kan få dødelige konsekvenser.