Parkeringsplassene skal bli bredere
Bilene har blitt større, mens kravene for parkeringsplasser har vært uendret. Det skaper problemer.
Gjennomsnittlig bredde på nye personbiler har økt fra 171 cm i 2000 til 186 cm i første halvår 2022, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Nå varsler Statens vegvesen at de vil øke minstekravet til tverrstilte parkeringsplasser for personbil fra 2,5 til 2,6 meter i vegnormalen N100. Endringen ligger i forslaget til revidert N100, som i høst har vært ute på høring.
– Det er naturlig at nye parkeringsplasser har lik og forutsigbar utforming, uavhengig av om de er utbygd som del av et byggeprosjekt eller som del av offentlig veg. Derfor har vi foreslått å harmonisere kravene i vegnormal N100 med anbefalingene fra Sintef. Vegdirektoratet vurderer nå merknadene som har kommet inn, og tar sikte på å publisere revidert vegnormal i løpet av våren, sier avdelingsdirektør Arne Meland til ABC Nyheter.
Offentlig krav - privat standard
Vegnormal N100 er Statens vegvesens norm for utforming av veg og gate. I høringsomtalen står det eksplisitt at de foreslår å øke bredden på tverrstilte p-plasser fra 2,5 til 2,6 meter.
Samtidig brukes Sintefs anbefalinger ofte som grunnlag i private parkeringsanlegg (for eksempel i boligprosjekter og parkeringshus), blant annet gjennom Byggforskserien. Sintef beskriver at vanlige plasser bør være minst 2,6 meter brede når biler står ved siden av hverandre uten sidehindre – og at det bør være mer hvis det er søyler eller vegger.
Det er nettopp denne koblingen Vegvesenet peker på i sin egen konsekvensvurdering: 2,6 meter «samsvarer med Sintef sine utredninger som legges til grunn for private parkeringsplasser», og de mener det forenkler at «Statens vegvesen og Sintef benytter samme verdier».
Vegvesenet understreker at endringen gjelder kun tverrstilt parkering (typisk 90 graders inn- og utkjøring i parkeringshus og på kjøpesentre), og at den ikke påvirker langsgående parkering.
Kostbart areal
I konsekvensvurderingen har Vegvesenet regnet på hvor mye mer areal som trengs når hver plass økes med 10 centimeter:
10 tverrstilte, ensidige p-plasser: fra 275 m² til 294 m² (+6,8 prosent)
10 tverrstilte, tosidige p-plasser: fra 200 m² til 212 m² (+6,0 prosent)
Samtidig mener Vegvesenet at gevinsten kan komme i form av lavere samfunnskostnad, fordi det blir lettere å komme seg inn og ut av både parkeringsplassen og bilen – og fordi det kan bli mindre bulking.
Les også: Vegvesenet vil ha ned fartsgrensa
Mange skader i jula
Den siste uken før jul i fjor mottok de norske forsikringsselskapene over 9.000 meldinger om bilskader knyttet til parkering, til en kostnad på over 200 millioner kroner, viser tall fra Finans Norge.
I går delte forsikringsselskapet Tryg en meningsmåling utført av YouGov som viste at 8 av 10 nordmenn mener parkeringsplassene er for trange.
– Den norske bilparken har blitt 10-15 centimeter bredere de siste 20 årene, men bredden på parkeringsplassene er stort sett den samme. Kombinerer du dette med julestress og stappfulle kjøpesentre, kan vi garantere at tusenvis får en bulk til jul, kommenterer kommunikasjonsrådgiver Espen Borge i Tryg.
Tryg oppfordrer alle som bruker bilen i julehandelen til å ta noen enkle forholdsregler.
– Det er ofte litt flere ledige plasser og bedre plass lengst unna inngangspartiet til kjøpesentrene. I tillegg reduserer du risikoen for at noen andre kommer borti bilen din.
De fleste parkeringsskadene oppstår ved de store kjøpesentrene, og det er i ettermiddagsrushet det smeller oftest.
Er 2,6 meter nok?
– Vi mener det ikke er funksjonelt om bilen må tømmes for passasjerer og gods før man kan parkere. Da kan man fort komme i en situasjon der trygg plassering av barn og bikkjer, bager og utstyr mens man kjører inn og ut av plassen, blir vanskelig, uttalte seniorrådgiver Anders Kirkhus i Sintef i forbindelse med deres nye anbefalinger.
Sintef understreker at bredden som trengs i praksis avhenger av om det finnes sidehindre som søyler, vegger og installasjoner. I deres anbefalinger beskrives 2,6 meter som minimum for vanlige plasser uten sidehindre, mens det anbefales 3,0 meter med hinder på én side og 3,3 meter hvis det er hinder på begge sider.
Ny rapport: Derfor er unge menn involvert i nesten alle dødsulykker
juleideer fra kreative ideer