Norge
Økokrim med svindel-advarsel: – Blitt et samfunnsproblem
Økokrim har registrert tap på over 37 millioner kroner fra januar i fjor til august i år på grunn av svindel.
Det siste året har antallet digitale bedragerier skutt i været, og antall anmeldelser har økt med 20 prosent, med en rekordhøy total på 23.100 anmeldelser i 2022, sammenlignet med 19.000 året før.
Det viser tall Økokrim har oppgitt til TV 2.
– Det har det siste året vært en betydelig vekst i digitale bedragerier, og det er nå så mange bedragerier at det har blitt et samfunnsproblem, sier statsadvokat Anne Glede Allum i Økokrim til nyhetskanalen.
Mørketall
De mest vanlige formene for svindel inkluderer kjærlighetssvindel og investeringsbedragerier som involverer kryptovaluta. Svindlerne utgir seg ofte for å være diplomater, leger eller soldater som arbeider i utlandet, og kommuniserer vanligvis gjennom sosiale medier og apper. Møter blir ofte avtalt, men stadig utsatt, og bilder som sendes kan være stjålet fra nettet. Det rapporteres om millionbeløp i tap i enkelte tilfeller.
Økokrim har registrert tap på over 37 millioner kroner fra januar i fjor til august i år på grunn av svindel, men påpeker at mørketallene er betydelige på grunn av skam knyttet til å bli lurt.
– Det største som vi kan se registrert i 2023 via en anmeldelse er et tap på ca. seks millioner kroner, sier Allum.
1,2 millioner nordmenn svindlet på nett
Selv om de fleste mener de er i stand til å sikre seg mot digitale trusler, oppgir over en firedel av oss at vi har blitt svindlet på internett.
Andelen er størst blant unge under 30 år, viser en ny undersøkelse om digital sikkerhetskultur gjennomført av Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) og Sparebank 1.
– Vi ser i undersøkelsen at de yngre bevisst tar mer risiko på nettet enn de eldre, og at de samtidig vurderer sikkerhetstiltak som totrinnspålogging og sikre passord som mindre viktige. Dette kan bidra til å gjøre dem mer sårbare i møtet med svindlere, sier daglig leder Eivind Reiner-Holm i NorSIS i en pressemelding.
Liste med faresignaler
Posten har også tidligere advart mot forfalskede e-poster og SMS-er der avsender utgir seg for å være fra Posten eller Bring.
For å sikre sine brukere mot forskjellige svindelmetoder, har Posten utarbeidet en egen liste med faresignaler man bør være obs på for å unngå svindel.
Hvis du får en uventet eller merkelig e-post, eller en annen henvendelse, er det en del ting det er lurt å tenke gjennom før du klikker eller handler.
Dette er faresignalene
- Vil avsender at du skal gjøre noe?
- Ber den om brukernavn, passord, kredittkortopplysninger eller lignende?
- Preges henvendelsen av at noe haster, noe galt kan skje om du ikke gjør noe – eller en form for gevinst eller fordel for deg?
- Forventer du denne henvendelsen, eller kommer den «ut av det blå»?
- Sjekk avsenderadresse og lenker: Hvis de er ukjente eller spesielle, så kan det være en mistenkelig henvendelse. Men vær obs: Det er enkelt å forfalske avsenderadresse, så at den er ekte er ikke alltid et tegn på at henvendelsen er reell.