Avsløring: Slik opererer PostNord – nå har flere kunder fått nok

<p>Misfornøyde postkunder har den siste tiden organisert seg på sosiale medier og oppfordret til boikott av PostNord. Foreløpig har 3.000 nordmenn meldt seg inn. «Det henger vel sammen, underbetalte sjåfører gidder vel ikke behandle pakkene særlig godt og bryr seg kanskje ikke like mye om å levere tidsnok», skriver en misfornøyd kunde. Illustrasjonsfoto: Postnord.</p>
Misfornøyde postkunder har den siste tiden organisert seg på sosiale medier og oppfordret til boikott av PostNord. Foreløpig har 3.000 nordmenn meldt seg inn. «Det henger vel sammen, underbetalte sjåfører gidder vel ikke behandle pakkene særlig godt og bryr seg kanskje ikke like mye om å levere tidsnok», skriver en misfornøyd kunde. Illustrasjonsfoto: Postnord.

PostNord er i hardt vær etter avsløringer om interne arbeidsforhold og påstander om utnyttelse av billig arbeidskraft.

– Når vi nå vet hvilke transportører de benytter seg av og hvordan sjåførene behandles, så vil jeg gladelig betale den frakten hvis det betyr at de hyrer en transportør som ikke driver med sosial dumping. Inntil da vil jeg unngå å benytte meg av nettbutikker assosiert med disse. Forbrukere har mye makt når vi vil, sier forbruker Anne-Linn Lernes fra Tromsø til Fri Fagbevegelse.

Nettavisen har dokumentert hvordan norske transportbedrifter underbetales, om prispress, trekk i utbetalinger og sosial dumping av utenlandske lastebilsjåfører.

Postnord bekrefter at det har skjedd brudd på deres interne rutiner, og at satsene, som mange norske transportselskap har blitt betalt av PostNord, ikke er høye nok til at man kan sikre lønnsomhet.

Mange av pakkene som transporteres av PostNord kommer fra netthandelgiganten Zalando.

– Underbetalte sjåfører gidder vel ikke behandle pakkene særlig godt

Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo.
Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo.

Likevel mener selskapet at den sterke pakkeveksten betyr at forbrukerne fortsatt har tillit, og at kundeundersøkelser underbygger dette.

– Vi er overbevist om at vi ikke hadde hatt en så stor andel lojale samarbeidspartnere, dersom vi ikke hadde gitt våre leverandører konkurransedyktige betingelser. Vi har også samme mål som fagbevegelsen, lønns- og arbeidsbetingelser som er i tråd med gjeldende avtaler for sjåfører hos alle våre underleverandører. Vi er ikke feilfrie, så selv om vi gjør så godt vi kan vil avvik, feil og mangler oppstå. Da retter vi dem opp, forklarer pressesjef Haakon Nikolai Olsen i PostNord.

Misfornøyde kunder har den siste tiden organisert seg på sosiale medier og opprettet en boikott-gruppe der. Foreløpig har 3.000 nordmenn meldt seg inn.

«Det henger vel sammen, underbetalte sjåfører gidder vel ikke behandle pakkene særlig godt og bryr seg kanskje ikke like mye om å levere tidsnok», skriver en misfornøyd kunde.

«Denne formen for forretningsdrift ikke bare er uetisk, den er farlig»

«Vi kan selvsagt bli forbanna på sjåfører som vi opplever som inkompetente og upålitelige. Men med riktig lønn og riktig opplæring av sjåførene vil tjenesten få bedre kvalitet. Jeg må bare si generelt at denne formen for forretningsdrift ikke bare er uetisk, den er farlig», skriver en annen.

«Alt har en sammenheng. Når en utsetter sine ansatte for ekstremt dårlig behandling blir ytelsen deretter. Boikotter PostNord av to grunner, utnyttelse av sine ansatte og helt talentløs levering», skriver en tredje.

Sosial dumping har vært et tilbakevendende tema i transportsektoren, og fagforeninger og politikere har flere ganger bedt om tiltak som kan forhindre utnytting av billig arbeidskraft.

– Forbrukerne bør slutte å bestille varer som det er fri frakt på

Før jul ba administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo, norske forbrukere om å være kritiske og mistenksomme dersom de får tilbud om nærmest gratis levering av varer og tjenester.

– Hvis du får varer levert hjemme til deg med et selskap som det helt åpenbart må være noe galt med, så mener jeg at man bør si nei og nekte å ta imot det og ringe leverandøren og stille dem kritiske spørsmål. Forbrukerne bør slutte å bestille varer som det er fri frakt på. Fordi det er ingenting som er gratis her i verden og hvis du betaler for frakten hjem til deg så er det i hvert fall større sjanse for at du får seriøs frakt , sa Mo til NRK.

– Trodde første at det var skjult kamera

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum. Foto: Ørn E. Borgen / NTB Foto: NTB scanpix
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum. Foto: Ørn E. Borgen / NTB Foto: NTB scanpix

I mai i fjor skrev Nettavisen om pakker som ble kastet rundt av en budbilsjåfør, knuste gjenstander, og et uerstattelig samleobjekt som var gått i tusen knas under en PostNord-leveranse.

– Jeg ble sjokkert og skuffet, og trodde første at det var skjult kamera. Etter hvert innså jeg at det ikke var det. På filmen kan man høre lyd av at pakkene nærmest knuser. Jeg var drøye ti meter unna budet, og tenkte at grunnen til at postbudet gjør dette er fordi han er lei av jobben sin. Jeg synes at det er viktig at dette kommer ut, fordi hvis man sender en pakke skal de selvfølgelig behandles ordentlig, fortalte en 36-åring som dokumenterte den røffe pakkebehandlingen.

– Et skikkelig bandittselskap

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, gir PostNord det glatte lag.

– Postnord er et selskap vi har tariffavtale med, og jeg trodde det ville borge for både kvalitet og seriøsitet i selskapet. Derfor er det trist at de som markedsledende, bruker metoder vi ikke skal drive med her i landet. Postnord er et skikkelig bandittselskap som vinner oppdrag på sosial dumping. Hvis Postnord ikke vil rydde opp, så kan en boikott selvsagt bli aktuelt. De skal ikke tjene på å undergrave lønns- og arbeidsvilkår, varslet Eggum til Fri Fagbevegelse i desember.

Pressesjef i Postnord i Norge, Haakon Nikolai Olsen, avviser Fellesforbundets tøffe kritikk om sosial dumping. Olsen viser til avtaler, systemer og rutiner som sikrer korrekt sjåførlønn.

Personvernpolicy